Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door oli
#33276
Hallo allemaal,

Ik heb voor mijn Oregon WMR-100n ook een UV-meter en heb daarover een vraag. Als ik mijn UV-meter recht in de zon zet (zie plaatje) krijg ik te hoge UV-waardes.. Bijvoorbeeld vandaag: ik meet nu wanneer de zon schijnt 5 UVi, terwijl RIVM zegt dat de max. UV-waarde voor vandaag maar 2 UVi zou moeten zijn... Maar als ik de UV-sensor verticaal plaats, meet ik maar 1 UVi in de volle zon... :S
Door oli
#33279
Nu meet ik als de sensor verticaal geplaatst is toch wel weer 2 UVi. Dus mijn probleem is denk ik wel weer opgelost, alleen blijf ik het raar vinden dat als je de sensor in de hoek van de zon plaatst je een veel hogere meting krijgt...
Door Mindkiller
#33281
fotogw schrijft:
Volgens mij moet de sensor verticaal staan. Ik meet op dit moment 1. Mee eens, de meeste sensors van oregon zijn prima, maar de UVN-800 is eh.... Niet zo prima:unsure:

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl


Ik meet nu ook 1 met de mijne.
Het is een beetje roeien met de riemen die je hebt he. Veel alternatieven voor een UVN-800 zijn er bij mijn weten niet voor een WMR100 station
Door fotogw
#33283
Mindkiller schrijft:
Ik meet nu ook 1 met de mijne.
Het is een beetje roeien met de riemen die je hebt he. Veel alternatieven voor een UVN-800 zijn er bij mijn weten niet voor een WMR100 station


Tja, het is niet anders. Het enige alternatief (als je WD gebruikt) zou de 1-wire UV sensor zijn. Maar je kunt je ook wel afvragen of het relevant is of de zonkracht 1 of 1,1 is.

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door weatherservice
#33284
Zelf heb ik geen UV-sensor op DVP 2 zitten, maar is het verstandig om zelf zoiets te 'knutselen' of moet ik het liever aankopen? Wij gaan hier namelijk zonnepanelen leggen en dan kan het handig zijn om de UV-index te registreren.

Laat maar horen
Door wslangerak
#33285
Weatherservice, je "kaapt" een topic van iemand anders. Dat staat niet fraai.

Leer de gedragsregels op een forum eens kennen.
Door Wietse
#33313
Hee Olivier ;),

Ik heb ook een UV sensor voor mijn WMR 200, en ik heb 'm verticaal opgesteld zoals het hoort.
Hieronder een afbeelding van mijn opstelling :).
[img]http://www.meteo-almelo.nl/images/Oregon%20WMR%20200.png[/img]
Door Wietse
#33328
Nee, de sensor moet naar mijn weten gewoon verticaal worden opgesteld, maakt niet uit welke richting.
Snap ook niet dat men dit vraagt op het forum, als je gewoon de gebruikshandleiding even doorleest ben je er zo uit, indien je die niet hebt is de handleiding in de meeste gevallen digitaal te bekijken.