Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Freeze
#33829
Adriaan schrijft:
Ik heb ook een WMR-200 met dat radiation shield van Davis.

De sensor heb ik in z'n geheel tijdens het monteren van het radiation shield in het midden geplaatst. Het even puzzelen maar verder geen enkel probleem.

Ik heb ondertussen een radiation shield besteld, ben benieuwd of ik de sensor er ook in kan prutsen....

Kun je hem erin hangen? Of moet je nog wat trucjes uithalen om hem er een beetje netjes in te krijgen?

wsEpe schrijft:
Mijn keus zou zijn: meer naar het oosten. Evt. zuidoosten. Compromis zou nog kunnen zijn om de temp.meter ong. 1 meter boven de heg te hangen. Of zo hoog dat er vrij uitzicht boven het witte schuurtje. Je zult dan enkele tienden van de uitstraling missen, maar over het algemeen zullen de waarden denk ik beter zijn.

Ik heb de sensor nu tijdelijk tegen de oostkant van het tuinhuisje hangen, 's ochtends heb je het "zoneffect" nog steeds, later op de dag is het een stuk beter: http://www.awekas.at/nl/qualcheck.php?id=8111.

Ik kan niet wachten tot ik mijn radiation shield binnen heb en geinstalleerd. Ik zit ook aan de achterste schutting te denken, of het tuinhuisje. Het tuinhuisje is wit, het lijkt me dat je dan niet al teveel last van straling hebt, of is dat niet zo?
Door Mindkiller
#33830
Ikzelf heb een WMR100 station, maar dit zijn (als ik het goed heb) dezelfde sensors als in de WMR200.

Met de Davis shield meet ik goede resultaten, zelfs in volle zon. De hut staat bij mij nu bijna van 's morgens tot 's avonds in de zon. Ik heb er wel nog een fan in hangen om te vermijden dat de lucht in het shield te fel kan opwarmen als er niet veel wind is.

Je kan de sensor er niet standaard in kwijt, maar het is inderdaad na wat puzzelwerk goed te doen :)

Qua plaatsing is het ideaal als er in de omtrek geen obstakels zijn natuurlijk.

Misschien kan je eerst aan het tuinhuisje proberen waar hij nu hangt.
Door Adriaan
#33836
In de behuizing is ruimte genoeg voor de sensor. Het is alleen even kijken op welke verdieping je hem plaatst (kom je vanzelf achter) en je monteert hem ook mogelijk precies andersom als je misschien zou verwachten. Verder geen enkel probleem.

Ik dacht er ook eerst aan om hem achter een schutting te plaatsen maar hij werkte nu al perfect dus nu kan de schutting alleen maar de waardes aantasten vermoed ik. Verder zo ver mogelijk in vrije veld gezet, maar das wel redelijk vanzelfsprekend.
Door Freeze
#33880
Adriaan schrijft:
In de behuizing is ruimte genoeg voor de sensor. Het is alleen even kijken op welke verdieping je hem plaatst (kom je vanzelf achter).

Gisteren mijn radiation shield binnen gekomen en heb hem geïnstalleerd achterin de tuin aan een paal van de "klimop-schutting". Wat is de beste plaats voor de sensor? In het midden van de open ruimte van de hut? Of boven of beneden?

Aan de data te zien is het nu in ieder geval al een stuk stabieler! Alleen op het moment dat ik ermee aan het prutsen was om de sensor er goed in te krijgen waren de waarden wat verhoogd. Verder nu al zeer tevreden!



Iedereen bedankt voor de adviezen en tips!
Bijlagen
weerhut-711f6b5ae0f76fb997ff03f42a967d3d.jpg
weerhut-711f6b5ae0f76fb997ff03f42a967d3d.jpg (26.5 KiB) 1400 keer bekeken
Door Adriaan
#33909
Mooi dat het radiation shield binnen is gekomen! Ik heb de sensor zo ver mogelijk in het midden. Aanvankelijk had ik een elastiek-constructie gebruikt om de sensor mooi vast in het hutje te krijgen. Die is echter inmiddels verdwenen door de elementen :)

Verder zou het misschien kunnen dat de klimop plant op dagen met veel zon wat warmte af gaat geven wat mogelijk wat (niet veel) effect kan hebben op de metingen. Ik vermoed wel dat het iets beter is om de sensor 1,5m boven het gras te hebben en zo vrij mogelijk van omliggende objecten.

Maar hoe dan ook zullen nu de metingen in de zon een aardig stukje nauwkeuriger worden!