Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door L Schotanus
#35485
Hallo forum leden, ik heb op het forum gezocht maar kon geen antwoord vinden . ik gebruik een oregon wmr 200 geen software op de pc, mijn vraag hoe zuiver zijn de metingen van de regenmeter of moet ik ook de opvang vergroten voor een goede weergave op het display gr L Schotanus
Door ws vreewijk
#35488
Hallo beste L Schotanus

Tja wat bedoel je met zuiver???Ja is het antwoord hij meet redelijk zuiver maar dat is denk ik niet wat je bedoeld,je bedoeld waarschijnlijk of je door middel van een trechter vergroting naar een zeg 0,1mm of 0.2 mm kunt gaan dat nu kan maar zonder software is het een probleem want je zult ergens aan moeten geven dat een wipslag overeenkomt met 0.1mm of 0.2mm en dat kan niet zonder software die daar geschikt voor is.

Maar gelijk een tegen vraag wat let je om een andere software te gebruiken.Of gebruik je helemaal geen pc ??? alleen het station dat begreep ik niet helemaal.


mvr gr Chris
Door Eckie76
#35489
L Schotanus schrijft:
Hallo forum leden, ik heb op het forum gezocht maar kon geen antwoord vinden . ik gebruik een oregon wmr 200 geen software op de pc, mijn vraag hoe zuiver zijn de metingen van de regenmeter of moet ik ook de opvang vergroten voor een goede weergave op het display gr L Schotanus


Het apparaat meet doorgaans nauwkeurig, probleem is alleen de resolutie. Er moet een te hoge "beginsom" aan neerslag vallen, alvorens het apparaat in werking treedt. Heel vaak valt er op een dag minder dan 1 mm, en zal het apparaat dus niets registreren, terwijl er misschien 0,7 mm is gevallen. Op een jaar tijd kan dat fors aantikken.
De vegroting van het opvangoppervlak is dan bedoeld om een eerdere werking van het kantelmechanisme te verkrijgen, maar dan moet je uiteraard wel gaan kalibreren.
Ik zou dus zeggen; doen die vergroting, maar dan wel met uiterste precisie.

En: De hoeveelheden op je display komen dan niet meer overeen met de werkelijkheid, waardoor je steeds moet terugrekenen met een vastgestelde formule.
Alleen met software kan je dit wel zichtbaar maken, maar nog steeds niet op je display volgens mij.
Door L Schotanus
#35491
Ik begrijp het het heeft dus alleen zin om de opvang te vergroten met gebruik van software op de pc,dit is duidelijk bedankt voor jullie snelle reactie gr L Schotanus