Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Freeze
#38529
Begin mei heb ik mijn windmeter geplaatst.

Hierbij heb ik deze muurbeugels gebruikt. De bovenste beugel had ik liever iets hoger willen hebben, maar zo hoog kon ik niet komen met mijn ladder.... :-( De paal is de originele die bij de WMR-200 zat. De beugels waren op precies de juiste maat, de paal zit kaarsrecht en komt boven precies tegen de (nog)dakpan aan (zie foto onder)

Afbeelding

Tot dit weekend alles perfect.... Tot dit weekend!

Door de harde wind gaat de paal een beetje heen en waar zodat de paal af en toe tegen de (nok)dakpan tikt. Erg irritant als je probeert te slapen en je slaapkamer er praktisch onder ligt....

Wie weet hier een oplossing voor?

Ik heb zitten denken om "iets zachts" om de paal te doen op het punt dat hij de dakpan raakt (een doekje, tape, isolatiemateriaal).

Een andere optie is een nieuwe paal die minder zwiept bij harde wind, minder flexibele paal.

Graag jullie ervaring, expertise...
Door poldeleeuw
#38532
Ik zou op die plaats een stuk isolatieschuim plaatsen. of wat je ook kan doen is nog zo'n bevestigingshaak plaatsen net onder het dak en goed aanspannen zodat de paal gespannen is tegen is tegen de nok van het dak.
Door hanszzz
#38534
Ja hoor dat is zeer irri maar ik zou het op de volgende manier doen, bij de bouwmarkt heb je van die isolatiebuis om de cv buizen heen, dat stukje bij de dakpan erom heen bevestigen en met tyrap vast snoeren.
mocht dit na verlopen tijd niet helpen zou ik de muurbeugels vervangen voor iets langere.

grt Hans
Door jacg
#38537
Waarom zet je niet gewoon een paar blokjes (afstandhouders) tussen de beugels en de muur?
Door SpeedyGJ
#38539
Of gewoon op dak gaan, draadje spannen en deze aan het dakpan vast zetten.
Ik weet niet hoe die bovenste dakpannen vast zitten, hier zitten ze met spijkers vast, in Dokkum ook daar heb ik toen een die spijker eruit gehaald en er een haak in gedaan :)
Door fotogw
#38548
Ik zou de kunststof buis van Oregon vervangen voor Alu of staal. Ik heb een alubuis van de bouwmarkt (Karwei, maar anderen hebben m vast ook) 2m lang en doorsnede was iets van 15 tot 18mm. De Oregon-buisbevestiging paste daar met een "rondje" ducktape om de buis prima op, en die buis was een behoorlijk stuk stijver dan de kunststofbuis. Misschien aan de muurzijde in de muurbeugel een stalen U-profieltje zetten die de buis net wat verder naar buiten brengt. De buisklemmen hebben die ruimte zeker nog wel, ik kan op de foto zien dat de draadeinden nog een flink stuk uitsteken.

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door Willy Peters
#38560
Als ik de foto bekijk zijn de bouten van de beugels waarmee de pijp vast zit lang genoeg. Haal de mast los van de afstandbeugels en neem van een beugel de maten over op 2 blokjes kunststof van 2 cm dik en net zo lang en breed als de beugel is. Daarna monteer je het spul weer met de blokjes tussen de pijp en de afstandbeugels.

Misschien, als het niet hard waait kun je een beugel demonteren om de blokjes te maken. Je hoeft dan de mast niet te demonteren.

Willy
Door Freeze
#38608
Iedereen bedankt voor de reacties! Super!

Gelukkig is de wind weer wat gaan liggen, dus heb er nu even geen last meer van. Maar, dit wil ik niet weer meemaken, ik vrees nu al die najaarsstormen. :unsure:

Van de vele tips denk ik dat ik maar een combinatie ga proberen.

De geleverde kunststof paal bij de WMR200 vond ik ook een beetje "slap en onstabiel". Bij het monteren van de paal aan de beugels merkte ik het al, ik moest de bouten niet verder draaien anders ging de paal eraan. :(

Ik wil dus maar een andere paal gaan gebruiken, zo'n aluminium paal lijkt me een mooie optie. Volgens mij niet al te zwaar, wel stabiel en stevig. Of heeft iemand nog een andere optie?

Ik zit nog te twijfelen of ik de paal die tegen de dakpan aan komt met isolatiemateriaal ga beschermen of om de paal iets verder van de dakpan te krijgen. Ik neem aan dat elke paal wel een beetje heen en weer gaat, aluminium palen ook?

Ik heb net nog maar even een foto vanuit het zolderraam genomen:

[img]http://www.weerstationburgum.nl/images/250720111629.jpg[/img]

Volgens mij nog wel mogelijkheden om de paal wat meer van het huis af te krijgen. Ik neem aan dat ik het beste dan een "blokje" tussen de muurbeugel en dat ongeveer 10 cm lange "ding met halfronde opening die nu tegen de paal drukt" kan doen? Waar moeten de blokjes uit bestaan? Stukjes buis?

Alvast weer bedankt voor de reacties!
Door nolversteeg
#38612
Hallo Eelco,

Wat Willy al schreef de draadeinden van de beugels zijn lang genoeg , je kan bij de eerste de beste antenneboer opsluitplaten krijgen(kopen) zodat je de mast vast klemt tussen de beugel en de opsluitplaat , met 8 moeren kan je de beugel afstand geven vanaf de muurbeugel . en een iets hardere paal is mooi meegenomen. neemt niet weg dat je misschien ergens een langere trap moet lenen, zodat je de muurbeugel iets hoger kan zetten ,want met een beetje sterke wind en een harde mast komen de beugels los . Ooit door een geleerde uitgevonden Kracht = Last *Arm. en dat liegt er niet om.

Groeten Nol
meteoeersel.nl