Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door jeroenzwart
#38620
Freeze schrijft:
Iedereen bedankt voor de reacties! Super!

Gelukkig is de wind weer wat gaan liggen, dus heb er nu even geen last meer van. Maar, dit wil ik niet weer meemaken, ik vrees nu al die najaarsstormen. :unsure:

Van de vele tips denk ik dat ik maar een combinatie ga proberen.

De geleverde kunststof paal bij de WMR200 vond ik ook een beetje "slap en onstabiel". Bij het monteren van de paal aan de beugels merkte ik het al, ik moest de bouten niet verder draaien anders ging de paal eraan. :(

Ik wil dus maar een andere paal gaan gebruiken, zo'n aluminium paal lijkt me een mooie optie. Volgens mij niet al te zwaar, wel stabiel en stevig. Of heeft iemand nog een andere optie?

Ik zit nog te twijfelen of ik de paal die tegen de dakpan aan komt met isolatiemateriaal ga beschermen of om de paal iets verder van de dakpan te krijgen. Ik neem aan dat elke paal wel een beetje heen en weer gaat, aluminium palen ook?

Volgens mij nog wel mogelijkheden om de paal wat meer van het huis af te krijgen. Ik neem aan dat ik het beste dan een "blokje" tussen de muurbeugel en dat ongeveer 10 cm lange "ding met halfronde opening die nu tegen de paal drukt" kan doen? Waar moeten de blokjes uit bestaan? Stukjes buis?

Alvast weer bedankt voor de reacties!


Hallo Eelco,

Ik heb mijn mast ook langs het huis voor de dakpannen langslopen, alleen is mijn buis wat langer: deze is 7,5 m lang en van aluminium. De buis steekt 5 m boven de bovenste beugel uit, waarvan 4 m boven de dakrand. Als ik niets gedaan had, zou de mast bij mij ook tegen de pannen aan lopen en net als bij jou tikken van de mast bij wind hebben opgeleverd. Ik heb dat opgelost door rubber tussen de beugelplaten en de beugels te plaatsen (gewoon rubbermat in strookjes geknipt en op elkaar geplakt) met een dikte van ca. 1,5 cm. Werkt perfect: niet alleen zit de mast nu ver genoeg van de pannen (hij zwiept er zelfs met storm niet tegen aan), ik ben ook het hinderlijke geluid van het ziepen van de mast zelf kwijt. Het geluid wordt keurig gedempt door het rubber! Doe er je voordeel mee en succes!

Groet, Jeroen
Door Freeze
#40400
Nu we alweer in september (najaarsstormen op komst) zitten wordt het ondertussen tijd om de paal te vervangen en paal iets verder van nok te plaatsen.

Met interesse het topic over "Aluminium buis voor windmeter" gelezen. Ook al eens naar de doet het zelf geweest om te kijken wat voor buizen ze hebben. Eigenlijk niet iets geschiktst kunnen vinden.

Waar kun je geschikte buizen/palen (1.5-2 m) kopen?

Welk materiaal? Aluminium? CV-buis? Gegalvaniseerd staal?

Het lijkt me dat de buis niet te zwaar moet worden maar wel sterk.

Graag jullie ervaring/aanbeveling, alvast bedankt!

Eelco

PS weet iemand de diameter van de standaard buis/paal die bij de WMR200 hoort? In de handleiding kon ik het niet vinden. Als ik naar de nok ga wil ik het direct kunnen vervangen, niet eerst demonteren dan naar de winkel voor een juiste buis en dan weer opbouwen....
Door Tonky
#40407
2 mtr. Alu pijp 3 cm kun je bv bij Karwei kopen.
Daarop schuif je het topdeel van de WMR bevestiging.
Ik geloof dat ik er nog iets tape onder heb gedaan voor een strakke aansluiting.
Door Freeze
#40409
Tonky schrijft:
2 mtr. Alu pijp 3 cm kun je bv bij Karwei kopen.
Daarop schuif je het topdeel van de WMR bevestiging.
Ik geloof dat ik er nog iets tape onder heb gedaan voor een strakke aansluiting.

Top van buis gaat dan niet teveel heen en weer?

AenG schrijft:
Speciale palen met verankering. Gietbeton erbij en het staat als een huis.
Het zijn dezelfde palen die ook voor verkeersborden worden gebruikt.

Hmmm niet zo praktisch he om aan de gevel van het huis te gaan betonstorten! :P
Door AenG
#40410
Hmmm niet zo praktisch he om aan de gevel van het huis te gaan betonstorten! :P


Ik zie inderdaad dat hij een paal zoekt voor een mast.
Foutje...:blush:
Door Tonky
#40411
Freeze schrijft:
Tonky schrijft:
2 mtr. Alu pijp 3 cm kun je bv bij Karwei kopen.
Daarop schuif je het topdeel van de WMR bevestiging.
Ik geloof dat ik er nog iets tape onder heb gedaan voor een strakke aansluiting.

Top van buis gaat dan niet teveel heen en weer?


Dat valt mee, maar er zit wel beweging in bij windvlagen. (2 mtr.)
Maar op een dikkere buis past het topstuk niet meer.