Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Gianni
#41493
Na meer dan 2 jaar met mijn WMR100n geen problemen te hebben duikt er nu een probleem op.

De luchtvochtigheidsmetingen kloppen niet meer.



Ik kom 's nachts met moeite nog aan 65 %, overdag blijft het steken tussen 20-40%

Sensor heb ik al eens schoon gemaakt en gereset maar het probleem is niet opgelost...

Weet iemand meer raad?
Door weerstation
#41494
Wanneer je, zonder resultaat, de batterijen al vervangen hebt is deze waarschijnlijk defect. Ik heb met de wmr 200 hetzelfde probleem gehad. Deze zat nog net in de garantie en is toen kosteloos vervangen.

Ik dacht dat beide stations met dezelfde sensoren werkte.
Door Gianni
#41495
Ok, maar toen ik de sensor zelf bezig was met schoon maken heb ik eens een druppel water op de sensor gelegd, en toen sprong deze abrupt naar 98 %... Wat dus wel klopt
Door Willie
#41499
Komt wel vaker voor vuil op sensor en is er niet goed uit tekrijgen.

Zelf de sensor RTGR328N met THERMO. HYGRO en RF CLOCK.
Vocht laat het bij me ook af weten meet veel teweinig.
Na schoonmaak actie niet verbetert, in de prullen bak gedaan.
Door weerstation
#41500
Ja, ik weet niet of je dat op die manier kan testen. De metingen bij mij varieerden van 17% tot 45%. Maar we zitten nu in een jaargetijde met meer vocht in de lucht dan toen ik het probleem had.

De dealer herkende het probleem met de sensor niet maar nadat ik hem opgestuurd had kreeg ik een nieuwe toegestuurd.
Door Gianni
#41524
Een nieuwe sensor is besteld. De huidige sensor die bij het weerstation pakket zat is al buiten garantie, tevens zou ik gans mijn weerstation moeten inleveren als ik het toch zou inleveren voor herstelling maar dat zag ik niet zitten, dus heb ik maar een nieuwe sensor besteld.

Hopelijk krijg ik snel telefoon zodat ik terug de goeie vochtigheidswaarden kan meten :)
Door marepa
#59800
Wat ook helpt bij storingen aan de waarden:

Alles even opnieuw doorsolderen,ze zijn niet echt waterdicht de sensoren.
(na langere tijd ontstaat er corrosie in)
Een nieuwe vocht/temp voeler zet je er zo weer nieuw in.
Bij grote electronicazaken te koop,veelal met een nog betere tolerantiewaarde.
Met een frequentiecounter is ook na te kijken of hij goed pulseert.
Wil je het snel/goedkoop oplossen,bij Blokker hebben ze goedkope weerstations,
hier de onderdelen uitslopen en overzetten.
Door nolversteeg
#59802
Hallo Gianni,

Als je de nieuwe sensor in huis hebt, moet je absoluut niet testen met een druppel water, dit zegt helemaal niets, en is meestal een kortsluiting voor het elementje.

ligt er ook aan of het een analoge of een digitale sensor is.

een analoge sensor wordt alleen al door een druppel water naar de eeuwige jachtvelden geholpen, omdat chloor en kalk wat in het water aanwezig is de struktuur van de sensor veranderen.

en is dan helemaal geen relatieve luchtvochtigheid, maar meer een waterschakelaar geworden,

testen van relatieve luchtvochtigheid doe je bij omgevingstemperatuur.

Met een luchtdichte plastic zak, waar je een nat gemaakt doekje in stopt, en ook de sensor, deze mag uiteraard het vochtige doekje niet raken, het vocht(waterdamp) wat in die zak komt is in principe relatief, en gaat als het goed is naar 100% , hier heeft de omgevingstemperatuur ook invloed op, want deze zal het water moeten verdampen, en kan niet meer dan 100% .


Groeten Nol.