Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Gianni
#44993
Ik heb een vraag betreffende de data die uit de data logger komt van de OS WMR 200.

Zoals bekend bij jullie komt de winddata ongeveer om de 14 seconden op de display (is ook zo bij WMR100).

Mijn vraag is nu: Als ik de WMR200 een dag of 2 zonder continue pc aansluiting zou laten werken en ik laat na dag 2 de data wil inlezen in de pc,

komt de winddata dan ook om de 14 seconden in de pc of is het via een vast interval?
Door verhaar.riepe
#44994
Dat ligt eraan hoe je hem hebt ingesteld.
Dat wil zeggen hoelang het blijft opgeslagen in je datalogger.
Dit kan je zelf instellen.

Maar ik dacht dat je per minuut maar kan uitlezen, als je de data 1 week opslaat.

Kijk even in je handleiding van je WMR200.


m.v.g.
René
Door Gianni
#44995
Nou, ik zelf beschik nog niet over de wmr 200 (ik heb wel de wmr100n).

Ik zou de WMR200 aanschaffen voor metingen op het veld tijdens het storm chasen maar als de interval maar 1 minuut is, ook voor wind-data (wat om de 14 seconden op het scherm komt) voldoet dit niet voor doeltreffende wind-data.
Door verhaar.riepe
#44999
Hoe leest hij het uit bij de WMR100?

Volgens mij doet de 200 het zelfde maar heeft alleen meer geheugen.
Door Tonky
#45000
Gianni schrijft:
Nou, ik zelf beschik nog niet over de wmr 200 (ik heb wel de wmr100n).

Ik zou de WMR200 aanschaffen voor metingen op het veld tijdens het storm chasen maar als de interval maar 1 minuut is, ook voor wind-data (wat om de 14 seconden op het scherm komt) voldoet dit niet voor doeltreffende wind-data.


Volgens mij kun je en in de software (WD, Cumulus, VWS) en in het station niets minder instellen dan 1 minuut.
Dus zou het voor dat doel idd niet werken.

Ik denk dat het ook geldt voor andere weerstations.
Door SvenP
#45045
Hallo Gianni,

Het antwoord op jouw vraag is: Nee, dat is zover ik weet niet mogelijk. er zijn vaste tijdeenheden die ook in de handleiding zijn terug te vinden. je moet de wmr200 live aansluiten op de pc met bv vws (of wd dit ook kan weet ik niet) wil je de 14 sec data te zien krijgen. Of die deze dan opslaat weet ik niet (ik heb wel eens zoiets gezien in vws; een grafiek waarbij om de 14sec data werd weergeven voor een korte periode; maar of die deze dan opslaat op de pc-hardeschijf weet ik niet)

Nog een extra bron die misschien ook verduideling geeft op jouw vraag:
http://www.weatherstations.co.uk/datalogger.htm

Misschien wel handig als je dit ook weet voordat je een wmr200 aanschaft;)
Hoe werkt de wmr200 datalogger:
de datalogger van de wrm200 heeft twee standen. De ene stand is de archive mode en de tweede stand is de live mode (Current data pass-through). Ze kunnen niet tegelijkertijd lopen, waar dat wel kan bij de davis dataloggers. Hier heeft de wmr200 ook meteen een nadeel te pakken tov de davis. Wanneer wmr200 gegevens worden ingeladen in de software op de pc (wat bij veel data wel eens 10 min kan duren) zul je in die downloadtijd geen gegevens opslaan op de datalogger die de sensoren dan doorsturen naar de datalogger. De datalogger heeft het te druk met doorsturen waardoor er niets nieuws bijgeschreven kan worden. Wanneer het downloaden klaar is kan er weer gedataloggerd worden. Bij de davis kunnen deze twee modes gecombineerd worden en slaat dus gewoon de windstoten in de datalogger op tijdens het downloaden van de gegevens naar de pc.

mvg,
Sven