Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door WeerstationGraveNL
#47697
Afgelopen zondag mijn weerstation weer opgestart en alles werkt, behalve de uv-sensor.
Opengemaakt, zat vocht in, gedroogd en nieuwe batterijen er in.
Vervolgens gereset, maar wat ik ook doe, ik zie geen sensorlichtje oplichten en de WMR200 kan de sensor niet vinden.
Lijkt me einde verhaal voor deze UVN800.
Of heeft iemand nog een lumineus idee?
Door WeerstationGraveNL
#47698
Via via vernomen dat de UV sensor niet meer te redden is.
Ga morgen een nieuwe bestellen.
Door Wietse
#47927
Wat zijn die UV sensoren van behoorlijke bagger kwaliteit, ook die van mij heeft de geest gegeven. De sensor en console maken wel verbinding, maar UV is altijd 0, terwijl ongeveer 3 gehaald moet worden op een dag zoals vandaag.
Door oli
#47953
Mijn UV-sensor reageert wel op de zon en heeft ook een goede verbinding met de console, maar geeft alsnog een maximum van 1 UV aan... Terwijl ik ook op 13 februari al een max. UV-index had van 1. Ik heb de bovenkant van de UV-sensor al schoongemaakt, maar dat heeft niet geholpen. Ik ga vandaag kijken of het vervangen van de batterijen zin heeft.

Wordt vervolgd.
Door oli
#47958
Het is me gelukt! Mijn sensor geeft nu 3 UVi aan, zoals het RIVM het ook aangeeft in de Bilt. Het is alleen wel een beetje valsspelen. Ik heb de sensor namelijk een beetje naar de zon toe (richting het zuiden) gekanteld, gok dat het een hoek van 5-10º is.

Hieronder een plaatje van de metingen:
[img]http://meteoamsterdam.web44.net/WeerInAmsterdamhwa.gif[/img]
Door L Schotanus
#48779
Die van mij doet ook niks meer, ik heb wel verbinding met de uv sensor maar hij blijft op nul staan. zijn er ook betere uv sensors te krijgen die op de wmr 200 werken gr L Schotanus
Door Frits
#48787
Ik heb inmiddels al de 3e UVN800 in gebruik. De vorige 2 zijn in de afgelopen 4 jaren al overleden :( . Dus zeker niet al te beste kwaliteit.

Ervaring was dat de voorgaande sensoren tijdens een strenge vorstperiode aan hun einde zijn gekomen. Daarom haal ik nu de UV-sensor begin oktober naar binnen en wordt de UV-meting begin april weer opgestart. De huidige UV-sensor blijft het hiermee al meer dan 2 jaar doen...(afkloppen). Daarnaast zijn in de winterperiode de UV-waarden in Nederland zo laag dat toch vrijwel niets wordt gemeten (UV-waarden max 2).

Maar als iemand misschien alternatieve UV-sensor weet te vinden voor de WMR200, voor het geval dat...B)
Door Jebo
#56180
Ook de mijne lijkt overleden.
Batterijen vervangen. Hij maakt wel contact met de console, maar geen meting.
Zou toch ongeveer 2 moeten zijn vandaag, volgens de Bilt.

Nog steeds geen alternatief voorhanden?
Door Jebo
#56181
ik zie net dat hij toch nog iets geregistreerd heeft om 10 over 12........we wachten af.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72073
De verschijnselen voor mijn UVN800 lijken sterk op de beschrijvingen in voorgaande berichten:
wel verbinding (met Domoticz) , maar de waarde blijft 0, ondanks dat momenteel wel UVI=2 of meer verwacht kan worden.
Heeft iemand ooit een 'netjes' compatibele vervanger gevonden?
.
Heb zelf onder de noemer van 'Licht&UV' wel iets in elkaar gezet, maar dat is 'volledig ongeijkt':
zie http://www.vannwnhzn.nl/Experimenten.html#03
De uitkomsten van een SI1145 lijken voor UV direct redelijk in de buurt te komen van de waarde die mag worden verwacht op basis van modelcalculatie met een paar dynamische inputs.
In de datasheet van de fabrikant wordt de UVI-berekening uitgelegd.
Voor uitlezing van de SI1145 gebruik ik een Raspberry met Python-script & Domoticz.
[Praktijkberichten op internet zijn over de UVI-waarden 'niet altijd tevreden', terwijl Lichtwaarden en IR-waarden uit de SI1145 overduidelijk vragen om een schaalaanpassing en calibratie]
.
Met de eenvoudiger sensoren ML8511 en GUVA_S12D is ook wel een werkende opzet te maken, maar minder goed onderbouwd.