Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Joris
#6235
Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen met het instellen van mijn WMR200? Ik heb namelijk de volgende twee dingen waar ik maar niet uitkom (kan het ook niet terugvinden in de handleiding).

- De regenmeter geeft steeds weer in mm/hr. Ik kan hem bijv. niet zetten op hoeveelheid regen/24 uur of cummulatief. Hij springt dan steeds weer terug naar mm/hr. Ook geeft hij bovenin dit veld 0hr aan. Waar is dit voor en kan ik dit wijzigen?

- Bij de windmeter krijg ik maar geen windchill reading. Deze blijft maar op -- staan. Ik kan nergens in de handleiding lezen hoe ik dit op moet lossen.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Groet Joris
Door weerzoetermeer
#6239
- Bij de windmeter krijg ik maar geen windchill reading. Deze blijft maar op -- staan. Ik kan nergens in de handleiding lezen hoe ik dit op moet lossen.


Windchill komt pas naar voren als het onder een bepaalde buitentemperatuur is. Volgens mij iets van 10 of 15 graden. Leg de temperatuur sensor maar eens in de vriezer of koelkast......

Gr.
Thierry van Wijland
Door wthus
#6243
Windchill verschijnt altijd in beeld, is de gevoelstemperatuur. Windchill is alleen zichtbaar als je de windmeter ook in werking hebt. Wordt daarop gebaseerd.

Verder denk ik dat het heel normaal is dat hij weer terug springt naar de mm/hr weergave. Wat 0hr betekend weet ik niet.
Door Joris
#6247
wthus schrijft:
Windchill verschijnt altijd in beeld, is de gevoelstemperatuur. Windchill is alleen zichtbaar als je de windmeter ook in werking hebt. Wordt daarop gebaseerd.


Uiteraard werkt de windmeter maar ik heb toch echt geen windchill reading.
Misschien inderdaad alleen onder een bepaalde temperatuur maar eigenlijk zou dat raar zijn. Ook als het 30 graden is en het waait zou het lekker zijn om te weten wat de gevoelstemp. is.

Als ik het goed begrijp kan ik dus niet de neerslag/24 uur in het display laten staan?
Die 0hr ( nul uur) vind ik ook zo raar, is dat ergens te verzetten of wat is het nut ervan?
Door weerzoetermeer
#6248
Leg je Sensor even in de vriezer....zal je zien dat de windchill op het display komt te staan...

Gr.
Thierry
Door Joris
#6249
weerzoetermeer schrijft:
Leg je Sensor even in de vriezer....zal je zien dat de windchill op het display komt te staan...

Gr.
Thierry


Inderdaad, dan geeft ie een windchill reading. Zal dan wel zijn als de temp. onder de 10 graden komt, want onder de 15 graden is het al wel een paar keer geweest.

Blijft wel nog steeds een raadsel hoe het met de regenmeter zit. Waarvoor staat er bovenin het veld 0hr en is dit te wijzigen? En waarom springt het veld steeds terug naar mm/hr. Ik wil eigenlijk het veld hebben staan op mm/24 hr.
Dit gebeurt trouwens ook bij de wind. Volgens de handleiding moet je kunnen kiezen tussen windstoten en gemiddeld maar als ik hem op gemiddeld zet springt ie steeds weer terug naar windstoten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de handleiding hier niet echt duidelijk in vindt.
Door Han
#6384
Ik heb sinds kort een WMR 200 en problemen met de waarden die op de PC worden afgebeeld. Op dit moment een windspeed temp van 7,4°C terwijl mijn WMR200 een buitentemperatuur displayed van 12,3°C. (zie bijgaande foto)
Zo nog meer "vreemde" waarden. Bij Rainfall staat vandaag een neerslag vermeld van 21,6 mm en gisteren 10,8 mm terwijl het hier in Veldhoven niet heeft geregend. Ook de Humidity buiten is de waarde verschillend met die van mijn WMR200. Ik heb heb het programma Weather Display versie 10.37M (trial) gedownload omdat de bijgeleverde basisversie naar mijn mening niet goed was. Die trial versie loopt tot 16 november en dat moet ik ca € 60,- betalen. Is dat normaal?

De binnenwaarden zijn wel ok.
Het lijkt wel of de updates die per minuut worden gedaan van een ander station komen. Lijkt me niet mogelijk toch?
Wellicht staan er een aantal instellingen verkeerd.

Wie kan mij svp helpen.
Bijlagen
Weather_Parameters_Han.jpg
Weather_Parameters_Han.jpg (48.02 KiB) 2981 keer bekeken
Door Martin
#16633
Het klopt hoor. De Chill temp is pas actief onder de 11 graden en bij een windsnelheid van +4,5 KPH.

Integrated Wind Sensor with Temperature & Humidity

Measures wind speed & direction and outdoor temperature & humidity
Solar power supply or battery powered
Units: m/s, kph, mph, knots
Wind Speed range 0 to 56 m/s, accuracy /- 3 m/s or /-10%
Temperature range: -50C to +70C (-58F to 158F)
Humidity range 25% to 90%, accuracy /- 5% or /-7%
Current temperature, min & max temperature and humidity, dew point, wind chill

Wind Chill Criteria: Temperature below 51F (11C) AND Wind Speed 3+ MPH (4.5+KPH)
Transmission of wind speed approx. every 14 seconds, temperature & humidity approx. every 60 seconds
Dimensions: wind sensor 178 x 76 x 214mm, temperature & humidity 115 x 87 x 118mm
2 x AA back up batteries and fixings included
Door Boutje
#16635
Het weerstation geeft aan dat er " 0hr " ....het laatste afgelopen uur, geen regen is gevallen. De hoeveelheid neerslag wordt zo in een oogopslag op het display getoond.
Voor nauwkeurigere waarden kun je beter gebruik maken van de schermwaarden in je softwarepakket,...Weather display.

De windchill werkt inderdaad pas vanaf een bepaalde temperatuur. Ik dacht dat deze pas zichtbaar is als het kouder is als 8 graden, inderdaad pas vanaf bij een bepaalde windsnelheid.
Door Boutje
#16636
Dit soort vreemde waarde had ik in het begin ook. Ik gebruikte de eerste keer ook de trail, vanaf de bijgeleverde cd. Na tips en veel lezen ben ik helemaal opnieuw begonnen. Installeer de versie die je vanaf de site kunt downloaden. En verwijder eerst de oude versie, eventueel ook in je register....als je dat kunt, voordat je opnieuw begint. Restet je weerstation, batterijen eruit en een paar minuten wachten.
Zorg dat je bij het installeren opgeeft dat je de directory plaatst in de root van je C:\\ schijf. Bij Vista moet je dit doen als administartor. Succes