Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weerstationheist
#50662
Sedert januari ll is weerstationheist.be verhuist naar een andere locatie in dezelfde gemeente Knokke Heist. Het station is opgesteld in of op de lokalen, op het eerste verdiep, van de gemeentediensten. En toen zijn de problemen begonnen. De sensors staan op een 10-tal m van de ISS WMR200 opgesteld en toch was er geen ontvangst. Na heel wat weg-en-weer geloop met de ISS had ik dan toch ontvangst (bij een raam aan de bar). Onder de sensors staan ook containers opgesteld. Nog steeds valt de verbinding af en toe uit tussen de sensors en de ISS. Blijkt nu dat het gebouw die bekleed is met metalen platen zoals bij grote gebouwen en loodsen fungeert als de "Kooi van Farraday". Aan het gebouw kan ik niet veel veranderen. Maar wat kan ik doen om een beter ontvangst te hebben? En wat zou er gebeuren als ik bv 2 temp sensor afstem op het zelfde kanaal ?
uw antwoorden graag.
mvg Bob
Door ws vreewijk
#50664
:) Tja Bob

Je hebt een aantal mogelijkheden.

Sensoren dichterbij plaatsen,meest eenvoudige oplossing succes niet verzekerd
experimenteren dus.

Verplaats je console eens als dat kan,probeer zicht kontakt te maken ten opzichte van je sensors.

Ben je technisch aangelegd en is de mogelijkheid er ivm afstand naar buiten dan zou je kunnen proberen een plug in je console te monteren en dan met een coaxkabeltje naar buiten te leiden daar dan een antennetje aan.Indien hier je voorkeur naar uitgaat kan ik je een paar links sturen hoe dat moet , behoort dat niet tot de mogelijheden dan heeft het geen nut verder hierop in te gaan.
Dit is eigenlijk de beste oplossing denk ik.

Staat je Console vlak bij een raam zou je op zn boerefluitjes iets kunnen proberen
neem een geisoleerd stroomdraadje bijvoorbeeld een stuk luidspreker kabel draai dat een aantal maal om de antenne vd wmr laat dat door je raam naar buiten hangen zeg 50 cm succes kan ik niet garanderen en als oud zendamateur een knullig advies moet ik toegeven maar het proberen waard.



Laat eens weten of je hier iets aan hebt gehad en of je een oplossing hebt gevonden.

mvr gr Chris

Ps ik zie net je call staan dus moet je best zelf een oplossing kunnen uitvogelen
73's OM.
Door weerstationheist
#50678
Chris,
de sensors dichter plaatsen gaat moeilijk de gemeentelijk parking voor metalen containers. een coax naar buiten brengen zou inderdaad een oplossing zijn maar we mogen geen gaatjes maken. de enige optie is de antenne van de console te optimaliseren. een andere optie is een extra mast pal voor het raam (15 m) te plaatsen, nu staan de sensors op de HF- VHF zendmast.
ondertussen ben ik met de gemeente aan het onderhandelen over de aankoop van een Davis VP (eventueel bekabeld)
73's de ON7DKE Bob