Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Wietse
#52266
Hallo allemaal,

Ik kom net tot de ontdekking dat de aangegeven neerslaghoeveelheid op console niet overeenkomt met hetgeen wat er in WD opgegeven wordt.

Zojuist is er volgens de console 1,1 mm gevallen. Regenmeter is geheel origineel, geen wijzigingen aangedaan om bijv. de resolutie te verkleinen d.m.v. een nieuw oppervlak creeren o.i.d.

De software WD geeft nu aan 1.0 mm.
Dit stoort mij enorm. Hopelijk is er een oplossing voorhanden. Ik ben bang dat stations met de WMR 200 nu al enkele jaren onjuiste neerslagmetingen hebben opgeslagen. En zoals altijd, Brian (ontwikkelaar Weather Display) laat het er lekker bij zitten, zie bijv. dit topic op Weather Watch.

Console:
Afbeelding

Weather Display:
Afbeelding
Door JPC
#52268
Je kunt in WD een correctie factor instellen. Dan klopt het waarschijnlijk wel?
Of is de aanwijzing in WD random?
Maar belangrijker is of je regenmeter inderdaad die 1.1 mm per tik doet. Controle met een goede regenbeker (hellmann?) is altijd aan te raden. De console aanduiding vindt ik persoonlijk niet zo belangrijk, als het in WD maar klopt!
Door Wietse
#52269
Hi JPC,

Ik heb vanochtend nog een heel ander type regenmeter geijkt, en weer herhaalt (reproduceerbaarheid).
Zie afbeelding:
Afbeelding

Regenmeter tijdelijk op gras gezet, wegens het gedoe omtrent de WMR 200
Afbeelding

Het probleem is dat zo'n WMR 200 regenmeter niet te eiken is, je kunt de kantelingen niet kleiner maken en daarnaast zend dat ding dan weer 1.0 door en dan weer 1.1.
Ik vind dit ronduit belachelijk en amateuristisch dat ik sowieso het laatste jaar gewoon 'lol' metingen heb gedaan.

Daarnaast snap ik niet dat het volgende in WD gewoon 'aan' staat en niet uit te vinken is:
Afbeelding

Ik wil niet dat WD zelf wat gaat bedenken, ik wil dat WD mijn console uitleest. Daarnaast kan ik het wel instellen op WD wat de exacte resolutie moet zijn, maar dan moet ik mijn regenmeter een ander oppervlakte geven (als ik bijv. 0,2 per kanteling wil o.i.d., dit wil ik echter niet). Ik wil dat WD overneemt wat mijn regenmeter aan de console doorgeeft en niet anders :).
Conclusie: er is totaal geen touw aan vast te knopen en dit ding is niet meer dan een regelrecht prul.
Door fotogw
#52270
Hallo Wietse,

Het schijnt te maken te hebben met de afronding intern. De regenmeter is gemaakt op inches, en er wordt omgerekend naar mm. Het is dus niet zo da er als er 11mm gevallen is, je console 11 en WD 10 aangeeft. Procentueel is zo'n afrondingsverschil natuurlijk veel groter bij zeer kleine meetwaarden.
Je kunt dus je regenmeter "gevoeliger" maken door een trechter te monteren, maar ook nauwkeuriger, door dat bij een 3x zo groot oppervlak de afrondingsverschillen maar 1/3e zo groot zijn. De moeite waard volgens mij.
Overigens is mijn ervaring dat Brian juist énorm snel en accuraat reageert op problemen en fouten! Ik wou dat alle softwareontwikkelaars zo waren!

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door Wietse
#52271
fotogw schrijft:
Het schijnt te maken te hebben met de afronding intern. De regenmeter is gemaakt op inches, en er wordt omgerekend naar mm. Het is dus niet zo da er als er 11mm gevallen is, je console 11 en WD 10 aangeeft. Procentueel is zo'n afrondingsverschil natuurlijk veel groter bij zeer kleine meetwaarden.

Bedankt voor je reactie!
Ik wil het graag in originele staat houden, waarom kan WD niet iets simpels als m'n consolewaarde 'goed' uitlezen of gebeurt dat ook, maar rond de console het zelf af naar 1,1 wegens omrekening?

Ik ga er nu is 10 mm volgens de console ingooien en kijken wat WD aangeeft.
Door Overijse
#52272
WMR regenmeter zorgt wel bij meerdere voor kopzorgen lees volgend draadje maar eens :

http://www.weather-watch.com/smf/index.php?topic=38847.0

Blijkbaar is alles tussen 0.8 en 1.2 per klik best mogelijk op de console. Denk dat WD een gemiddelde van 1 mm rond neemt voor de WMR per klik.

Het beste is nog steeds handmatig huis/tuin model er naast te plaatsen en te controleren. Indien nodig bijstellen in WD zelf dan.

Grtz
Kris
Door Overijse
#52274
Trouwens Oregon heeft zelf aan wat de afwijking kan zijn in hun gebruikshandleiding :



Dus beste is nog steeds te vergelijken met een huis/tuin manuele meting of hellman.

Grtz
Kris
Bijlagen
WMR_RAINGAUGE.PNG
WMR_RAINGAUGE.PNG (20.79 KiB) 2906 keer bekeken
Door Wietse
#52275
Overijse schrijft:
Trouwens Oregon heeft zelf aan wat de afwijking kan zijn in hun gebruikshandleiding :



Dus beste is nog steeds te vergelijken met een huis/tuin manuele meting of hellman.

Grtz
Kris

Maar het probleem is dat WD niet de waardes van m'n console overneemt!
Weather Display verliest steeds meer millimeters naarmate de neerslagsom hoger wordt!
Door JPC
#52277
WD kan je console waarde niet uilezen. Het telt het aantal wipjes en kent daar een waarde aan toe. Bij een wip neemt WD aan dat dat 1 mm is. Wat het console daar van maakt kan WD niet zien.
Zo werkt het tenmiste bij mijn Nexus, en ik denk dat het bij alle weerstations met een wip regenmeter zo werkt.