Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door oli
#52280
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Oregon Scientific regenmeter als in het bericht van Weather Watch is beschreven. Het is hetzelfde type als jij hebt. Ik heb er echter een trechter op gemonteerd, waardoor hij nu per wip 0,13 mm regristreert ipv 1,0/1,1. Als de regenintensiteit laag is pakt WD alle regenmetingen op en is de waarde op de console gelijk aan de waarde in WD. Maar bij een stortbui verlies ik al gauw 15/20% van mijn neerslag en moet ik het sommetje narekenen vanaf mijn console en dan de afwijking handmatig invoegen in WD. Dit is idd vrij storend.

Ook heb ik een jaar geleden mijn regenmeter geijkt zoals jij nu doet (http://www.hetweeractueel.nl/forum/davi ... pro/Page-6)
Ik heb dat ook maar eens gedaan, maar dan met mijn Oregon Scientific WMR-100n. Had ook gemerkt dat ik de laatste tijd vooral achterliep op Amsterdam-West, en in het algemeen mat ik vaak het laagste of op één na laatste waarde in Amsterdam.

Bij mijn regenmeter moest er in tegenstelling tot de Davis regenmeters wat meer afgetapt worden voor 1 liter, aangezien de opvangtrechter van de regenmeter maar een diameter van 10 cm heeft... (ik heb daarom ook een grotere trechter op de regenmeter gemonteerd, zodat de resolutie van 1.05 mm naar 0.12 mm is verhoogd)

Na wat berekeningen te hebben gedaan kwam ik erop uit dat ik 127.34 mm zou moeten opvangen met 1 liter. Heb toen 1 liter afgemeten in een maatbeker, die in een cola fles gegoten en in de dop van de fles een heel klein gaatje gemaakt zodat het er niet zo snel eruit zou stromen. Uiteindelijk kwam ik op 112.7 mm uit, terwijl het werkelijk 127.3 mm zou moeten zijn. Het verschil blijkt bij mij dan -11,5% te zijn. Dat ga ik dan maar even aanpassen a/d totalen van de vorige 2 maanden (v/a mei zijn de metingen met de trechter gedaan, daarvoor met een andere regenmeter omdat het bereik steeds wegviel). Jammergenoeg heb ik geen schroefjes o.i.d. gevonden waarmee ik iets in de regenmeter kon aanpassen, dus zal ik het maar in excel moeten doen, door er steeds 11,5% erbij op te tellen.

Dus:
Regenmeter Oregon Scientific WMR-100n
1 liter = 127.3 mm (werkelijk)
1 liter = 112.7 mm (gemeten)
Afwijking = -11.5%


Ik ben benieuwd met welke afwijking jij komt...

Succes met de problemen!
Door Wietse
#52281
Ik heb zojuist mijn regenmeter van de Oregon WMR 200 geijkt.
De diameter van de regenmeter was exact 10 cm.
Hier heb ik de oppervlakte uit berekent: π.r² = π.5² = 78,54 cm² = 7853 mm²

1 mm = 1 L / m² ->
Hiermee kun je het aantal mm bereken voor jouw regenmeter, wanneer je 1 liter water er door heen laat druppelen/stromen
x mm = 1000000 mm³ / 7853 mm² = 127,32 mm neerslag.

We hebben als uitgangspunt een halve liter genomen, er moet dus op de console (wanneer geen afwijking) uiteindelijk 63,7 mm worden aangegeven.
In Weather Display hebben we aangegeven 1 kanteling = 1,05 mm.

Onze proefopstelling:
Afbeelding

Resultaten:
Laten druppelen van 500 mL = 0,5 L:

Afbeelding

Conclusie:

Door het instellen van 1 kanteling = 1,05 mm in Weather Display heb je een perfecte neerslagmeting. Daarnaast vermenigvuldig ik al mijn neerslagmetingen dit jaar met 1,05 om zo een juist gegeven te hebben.