Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weerzoetermeer
#57079
Oregon Scientific komt tegen het einde van het jaar met een nieuw station welke wel erg veel gelijkenis heeft met de Davis VP2. Alleen de windmeter ziet er vaag uit... :huh:

Na de handleiding even snel te hebben gelezen vallen mij de volgende zaken op:

Zit al een flinke logger bij
Prijs is behoorlijk hoog
Werkt op de 868 Mhz
wind per 2,5 sec
display touchscreen
komt ook een solar en UV sensor voor

Hier nog een plaatje:



Hier meer informatie met de handleiding:

http://www.weerstationkopen.nl/wmr-300- ... ts_id/1969
Bijlagen
wmr300_oregon.jpg
wmr300_oregon.jpg (18.1 KiB) 5909 keer bekeken
Door SpeedyGJ
#57083
Windmeter omdraaien en je hebt zowaar het zelfde als de Davis.
Prijs inc datalogger komt ook een beetje in de buurt, ik maar voor hun hopen dat ze toestemming hebben gekregen voor deze layout hoewel ik die van de Davis toch mooier vind :+
Door Overijse
#57084
Neerslagmetingen bij WMR nog steeds op 0.254 mm tegenover 0.2 mm bij Davis
Voordeel is de grote logger die ingebouwd is, max 3.5 jaar aan data bij WMR tegenover max 4maand aan data bij DAVIS (bij DAVIS wel apart logger aan te schaffen).
Geen frequentiehopping bij WMR
Zendintervallen van de meetgegevens zijn dezelfde bij beide.
Afstand basisstation en meetstation bij beiden 300 meter LOS
Prijs WMR door ingebouwde logger lichtjes lager dan davis met logger.
WMR uit zichzelf aansluitbaar aan PC dmv USB, Davis niet zonder de logger.

edit: neerslageenheid davis aangepast (thx speedy)
Door SpeedyGJ
#57085
2mm bij davis? 0.2mm zeker?
Ook iets wat niet echt onbelangrijk is, is de resolutie van de windmeting die op 0.1mph / 0.1m/s / 0.1knot / ...... km/h staat er niet bij maar ga nu vanuit dat die op 0.1km/h gaat werken? Dan zou dit nauwkeuriger moeten werken.
Ik ben benieuwd of Davis hierin mee gaat, ander layout / ander scherm?

Nou ja het duurt nog even voor die op de markt komt en dan zal een vergelijking snel plaats vinden :D Davis V.S Oregon ;)
Door weatherservice
#57088
Oregon die Davis wil imponeren ? Als daar maar geen strijd van komt ..

Vind het trouwens redelijk belachelijk dat ze niet zelf met een ontwerp komen opzetten. Neen, maar even kijken bij de buren :)
Door SpeedyGJ
#57090
Die gedachte ging bij mij ook al op, lijkt net muziek wereld waar men niks anders meer kunnen verzinnen en maar gewoon een cover van maken.
Door tuinmantom
#57091
Ik weet niet waarom iemand deze zou aanschaffen boven een Davis, gezien de prijs amper verschilt, de VP2 heeft zich intussen bewezen en betrouwbaarheid is toch wel wat waard en dat kom je pas te weten binnen een jaar of 3 na aanschaf.

Ik zie ook dat de bijgevoegde anemometerkabel slechts 6m tov 12m bij Davis, het zal niet lang duren of ze komen met een overpriced anemometer transmitter kit op de proppen :)
Door ws vreewijk
#57092
:) Leuk topic :) top dat er wat nieuws (ouds) op de markt komt.

Kunnen we alleen maar voordeel van hebben toch,laat ze maar lekker concureren.
Dan komt er tenminste leven in de brouwerij,lekker goedkope sensors bij Oregon misschien worden ze dan wakker bij Davis want die extra tempsensors/en andere zijn peper duur en extra grond sensor ook nog eens met een idiote meet waarde bij Davis waarom niet 0.1 gr ...... dan te zwijgen van de super caps.

Jammer is het dat er geen nieuwe dingen bij deze Oregon zitten het is een voorgekauwd station niks met betrekking tot ingebouwde ftp mogelijkheid directe ip internet aansturing zodat je geen pc hoeft te laten draaien dus ergens wel een gemiste kans,als ze een klap hadden willen uitdelen dan wat vernieuwing want we gaan toch meer gebruik maken van tablets al dan niet android compatibel.
Ze hadden al een klein uitstapje in die richting,dus hadden ze een dreun kunnen uitdelen.

MAAR toch vind ik het een goede zet van ze ...en een copie ach iedereen doet dat.

voor ons kan dit alleen voordelen hebben.

gr Chris
Door weatherservice
#57094
Klopt SpeedyGJ !

@ Tuinmantom, ik zie ook niet in wat en waar ze hun voordeel gaan halen bij Oregon. Davis is na vergelijking nog steeds een slag 'professioneler' voor deze prijs. Wat natuurlijk wel kan is dat de concurrentiedrang dermate hoog zal worden dat de prijzen van de weerstations dalen. Dat is een goede zaak voor ons dan weer.

Nicolas