Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door eMBeZon
#57678
Sinds kort een WMR200. Stand-alone doet deze het wel aardig. En daar ben ik al blij om, gezien de problemen met ontvangst van sensoren e.d. die hier beschreven staan.

Helaas, op het moment dat ik de bijgeleverde USB-kabel (voorzien van een ferriet-ring aan beide uiteinde (van fabriekswege al) inplug en de WMR200 koppel aan mijn Raspberry PI waarop 'weewx' de WMR200 bevraagt, dan ben ik na verloop van tijd, soms al heel snel, de ontvangst van 1 of (vaker) alle sensoren kwijt ...... :( :(

Van alles al geprobeerd w.o. anders USB-kabels, andere posities in huis van de console , verlenging van de externe antenne .....

Mijn concrete vraag :
- is er al iemand hier met het EI-van columbus ?

Zo nee, wat kan ik verwachten als ik b.v. een meteohub/SheevaClub zou aansluiten. Is dan de verbinding met de sensoren minder gestoord ..... ?

Alvast dank !

Marco
Door eMBeZon
#57725
Inmiddels een hele kleine USB-kabel (30cm, de kleinste die ik kan vinden) met ferriet-kernen aan beide zijden.

Dit maakt de situatie wel enigzins stabieler maar zo nu en dan (en af en toe wat vaker) ben ik toch de sensoren nog kwijt op mijn display ....

Zijn er nog suggesties ?
Door tuinmantom
#57740
Heeft die console nog een aparte voedingsadaptor of neemt hij stroom van de raspberry pi via USB? Indien het laatste zou ik proberen met een powered USB hub.
Door vincenttor
#59279
Ik heb dit probleem constant,
overal andere antennes aan gemaakt tot zelfs een j-pole model aan toe voor de headunit en sinds dien is het qua uitval wel minder.
De windsensor die heeft nog wel eens de neiging om uren niet te werken terwijl deze nog het dichtstbijzijnde ligt van de antenne.....

Denk dat je net als ik een rotte appel te pakken hebt van oregon , en de helpdesk hoef je niet echt wat van te verwachten want die gooien het er snel op dat je storing hebt van buiten af door bijv deuropener van een auto o.i.d.

Wat me in mijn geval erg sterk lijkt want wij wonen vrijstaand dus de eerste low power remote is een 3a400 meter verderop pas te bekennen.

Succes met je weerstation, ik hoop dat je een oplossing kan vinden want ik zit met het zelfde probleem.
Al draai ik hem nu nog onder windows.
Door eMBeZon
#59284
vincenttor schrijft:
Ik heb dit probleem constant,
overal andere antennes aan gemaakt tot zelfs een j-pole model aan toe voor de headunit en sinds dien is het qua uitval wel minder.
De windsensor die heeft nog wel eens de neiging om uren niet te werken terwijl deze nog het dichtstbijzijnde ligt van de antenne.....

Denk dat je net als ik een rotte appel te pakken hebt van oregon , en de helpdesk hoef je niet echt wat van te verwachten want die gooien het er snel op dat je storing hebt van buiten af door bijv deuropener van een auto o.i.d.

Wat me in mijn geval erg sterk lijkt want wij wonen vrijstaand dus de eerste low power remote is een 3a400 meter verderop pas te bekennen.

Succes met je weerstation, ik hoop dat je een oplossing kan vinden want ik zit met het zelfde probleem.
Al draai ik hem nu nog onder windows.


Voor een mogelijke oplossing die ik zelf heb verzonnen en toegepast : http://www.embezon.nl/embezon/WEATHER_data/
Ik heb nu nauwelijks uitval meer .....
Door wvdkuil
#59289
eMBeZon schrijft:
Inmiddels een hele kleine USB-kabel (30cm, de kleinste die ik kan vinden) met ferriet-kernen aan beide zijden.

Dit maakt de situatie wel enigzins stabieler maar zo nu en dan (en af en toe wat vaker) ben ik toch de sensoren nog kwijt op mijn display ....

Zijn er nog suggesties ?
Een van de eigenaardigheden van de raspberryPI is de voeding. De rapsberryPI MOET gevoed worden via de kleine usb-aansluiting met een voldoende sterke voeding van liefst 1000mA. Bij een te kleine voeding kan er ook voeding afgenomen worden van de gewone usb-aansluiting. Dus dan kan er via de USB kabel tussen weerstation en rapsberryPI spanning vanuit het weerstation weg lekken naar de raspberryPI.
Dat kan zeker allerlei storingen voor het weerstation veroorzaken.

Sommige weerstations gaan er terecht vanuit dat via de usb aansluiting voeding afgenomen mag worden (500 mA), maar daar kan een raspberryPI echt niet goed tegen.

Oplossing voor dergelijke problemen is een powerd usb hub waardoor volgens de raspberry forums allerlei spook-problemen verdwijnen. Wellicht voor jou ook een oplossing.

Succes, Wim
Door eMBeZon
#59301
wvdkuil schrijft:
Oplossing voor dergelijke problemen is een powerd usb hub waardoor volgens de raspberry forums allerlei spook-problemen verdwijnen. Wellicht voor jou ook een oplossing.

Succes, Wim[/quote]

Ook dat is geprobeerd, maar zonder succes .....
Door wvdkuil
#59306
Wel ik wacht nog op een werkende Oregon WMR88 om aan de raspberry aan te sluiten. Die verliest na zo'n 10 minuten zonder usb met of zonder een voeding al een sensor. Zelfs als het console buiten op 2 mtr afstand van de sensors staat.

Maar mijn test met raspberryPI <==> TFA Nexus leverden vergelijkbare problemen op als bij jouw wmr200. Verschillende kabels met en zonder ferriet blokje, lang en kort.
Eerst werkt het, dan na een tijdje niet meer. Toen bleek een dect telefoon die in dezelfde kast op een andere plank 40 cm verwijderd stond de boosdoener. Er hoefde niet eens gebeld te worden.

Telefoon naar andere kamer, probleem opgelost. Afstand moet bij mij minimaal een meter of meer zijn.

Wellicht kun je proberen het console inclusief de raspberry naar een andere ruimte "vrij van stoorzenders" te verplaatsen?
En niet te vergeten je eigen gsm ook uit de buurt te houden!

Het nadeel blijft dat de usb kabel als een soort antenne gaat functioneren en de consoles door alle stoorsignalen de eigen sensoren niet meer herkent. Tenminste dat is wat ik uiteindelijk begreep na het doorspitten van alle WX-forum en WW-forum diskussies op vergelijkbare problemen. Soms verliest het console zelfs al het contact met de sensoren als je een usb kabel in het console hebt zonder dat het andere einde in een PC zit.

Succes, Wim
Door vincenttor
#59385
Dat ziet er heel netjes uit zeg, had ook al wat voorbij zien komen met zo een adapter om signalen om te zetten.
Volgens mij kan je deze ook aan zo een nslu2 hub van linksys aansluiten.
Enige waar k bang voor ben en niet helemaal kan uitvinden waar of het probleem nu ligt, of het de windmeter is die slecht functioneert aangezien de temp/regen meter altijd verbonden blijven na mn antenne mod of dat het probleem in de ontvanger kant zit.
Zou natuurlijk knap vervelend zijn om 95 euro te investeren en het werkt niet.
Mooie site overigens en ook leuk met de zonnepanelen , ik hou daar wel van alles afleesbaar op afstand !