Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door wvelkers
#7708
Hoi,

Om de zonuren te bepalen heb je inderdaad een solar sensor nodig. De UV sensor meet alleen het aantal zonuren, waarbij UV optreed.

Om het aantal zonuren met UV in je grafiek en main screen te laten tonen, kun je het volgende doen. Zo staat het bij mij ook, en werkt perfect.

Ga naar Controll Panel > Solar Setup > Graph Plot/Misc. Setiings
Hier dien je de volgende keuzevakjes aan te vinken.

Plot as blocked in on the real time solar graph
Plot WD's own ET
Store Solar value as extra temp.

De Main schakelaar moet aan staan.

Ga naar het menu Setup in de werkbalk. Kies Graph Setup > Solar/Misc. Setup
Aanvinken:

Plot solar instead of indoor humidity
Use Solar direct
Plot UV instead of THSW
Plot THSW instead of indoor temp

Om nog een leuk kleurtje aan je grafiek te maken, moet je het volgende doen:

Controll Panel > Colours> Graph Colours/Font

Indoor humitidy/Solar (Kleur naar eigen keuze)
Windchill/THSW (Kleur naar eigen keuze)

Nu moet het werken, en is het wachten op de zon.

Mvg,

Wieger
Door duck1966
#7748
oke laten we er van uitgaan dat de zon te laag staat voor uv en dat W.D een solar sensor gebruikt voor zonuren,
dan kom ik toch met de vraag aan AenG waar zit dat grafiekje en hoe stel je dat dan in? heb me rot gezocht(zal wel niet goed gedaan zijn) ,groetjes ronald
Door AenG
#7751
Ik gebruik WD niet. De grafieken worden gegenereerd door meteohub. En daarna geupload naar mijn site.
Door wvelkers
#7798
Beste Duck,

In het hoofdscherm van WD waar de grafieken staan afgebeeld, staat in het scherm waar de temperatuur/daupunt etc je UV en aantal uren zon waarbij UV is gemeten te staan. Op voorwaarde natuurlijk dat er ook UV straling gemeten wordt. Waarschijnlijk heb je onderaan dat scherm je lijntje lopen voor de neerslag. De lijnen voor UV en zon met UV staan als het ware achter deze neerslaglijn, en als er geen UV gemeten wordt zie je alleen de neerslaglijn.

Als je alles hebt aangevinkt zoals ik eerder in deze topic schreef, dan zou het gewoon moeten werken. Maar nogmaals...het aantal uren zon en UV kracht worden alleen zichtbaar in het scherm als er ook UV wordt gemeten. En anders zie je alleen de lijn voor de neerslag.

Hopelijk kom je er nu uit.

Groeten Wieger
Door WeerstationGraveNL
#10333
Ale je het aantal uren zonneschijn goed wilt meten, dan moet je een extra sensor aanschaffen. Deze plaats je in een "jampotje"-met-de-onderkant-naar-boven. Dit werktte met mijn vorige station de WMR928N perfect. Ieder wolkje dat voor de zon kwam, veroorzaakte een dipje in de grafiek - zoals het hoort.

Ik heb nu enkel de UV sensor bij mijn WMR200, maar heb een extra sensor besteld, speciaal voor gebruik als solar sensor. Ik verwacht hem deze week binnen te krijgen en kan je dan uitgebreid vertellen of en hoe deze werkt.