Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Den Helder
#68837
Ik heb al enkele jaren een WMR 200 van Oregon.
Nu valt regelmatig de uitlezing van de temp- en windsensor uit.
Ik baal een beetje van het iedere keer in de mast klimmen en de batterijen controleren en opnieuw resetten en daarna nog eens het display ook te resetten.

Wat is nu de juiste volgorde?
Eerst sensoren en dan display of andersom.
Mijn display is laatst vervangen door leverancier, maar mankeerde niets.
afstand mast - huis ongeveer 10 meter.

Wie kan mij helpen
Door Wietse
#68849
Je kan het opnieuw zoeken naar sensoren op de Oregon WMR 200 activeren door de toetsen 'CH' en 'MEM' gelijktijdig in te drukken. Alle weericoontjes knipperen vervolgens gedurende een x aantal minuten.
Door Den Helder
#68850
Iedereen bedankt voor zijn tips.
De ontvangst gevoeligheid is inderdaad beroert.
Hij staat nu vlak voor het raam en beide sensoren doen het nu goed.
Na weer in de mast te zijn geweest bleek de windsensor bij het naar binnenhalen toch uit te zenden. Voor de veiligheid toch maar lithiumbatterijen geplaatst.
Moet nu nog een oplossing voor juiste plaatsing van het console zoeken.
Bij het raam staat hij in direct zonlicht en zal te warm worden, dus toch tegen de muur?
Waarschijnlijk dan weer te weinig signaal, maar dat ga ik uitproberen. In vorige opstellingen toch te vaak sensor uitval gekregen.
Om nu de zenders te gaan modificeren met een betere antenne is me net iets te veel.
Maar andere tips zijn zeer welkom.

Wil Sanders
Door Toulon7559
#68851
Betere opstelling van de ontvangst-antenne is meestal de eerste & goedkoopste winst.
Betere ontvangst-antenne is een volgende stap (als dat tenminste mogelijk is met je meteo-systeem). Conrad biedt mooie dingen aan, en in China kun je goedkopere oplossingen vinden.
Sommigen gaan nog verder en bouwen (zelf) een betere ontvanger in:
in deze duitse 'draad' vind je een verhaal hoe een TFA Nexus in die zin kan worden verbeterd.
#68856
Ik heb indertijd gekozen voor de goedkope chinese oplossing en zelf een externe antenne aansluiting op de console gemaakt.
Is goed te doen, SMA connector op de plaats van de antenne.
Zelf een dipool antenne gemaakt, dit werkte het beste.
Afstand tussen windmeter en console was ongeveer 12 meter, console stond in de bijkeuken en windmeter op de nok van het dak.
Na plaatsen externe antenne bijna geen signaalverlies gehad.
Ik had ooklithium batterijen in de sensoren zitten en op de windmeter had ik het zonnepaneel ook geplaatst.
Heeft het bijna 2 jaar volgehouden.
Wat mij is opgevallen is dat bij USB connectie de verbinding veel slechter was dan zonder USB aangesloten.

succes Tjeerd
Door pb2rdf
#68892
Het console van de Oregon is een ontvanger, dus die heeft geen bereik, per definitie.
Een zender heeft bereik, en de sensoren zijn de zenders.
Die mogen niet meer dan 20mW vermogen uitzenden.

Alleen ontvangstgevoeligheid is dan van belang, langere antenne bv zou kunnen helpen.
Of zich tussen zendende sensoren en ontvanger verkorten, console dichter bij raam bv.

Ook van belang is de frekwentie die ontvangen wordt : 433MHz.
Deze frekwentie wordt door vele apparatuur gebruikt, en is bovenfien een radio amateur frekwentie.
Waardoor je verstoring van ontvangst kunt krijgen.
Hier kan je niks aan doen, want de radio zendamateur is de primaire gebruiker op deze frekwentie band, 430-440MHz

Aan te bevelen is een weerstation die een andere frekwentie gebruikt, 868MHz, indien je draadloze sensoren hebt.

Op die frekwentie heb je veel minder last van verstoringen.

Groeten, Peter.