Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weerzoetermeer
#15036
Hallo,

Gespot! Een nieuw TFA weerstation met de naam Primus.

Enkele gevonden specs:

Draadloze verbinding met computer via USB stick
Frequentie sensoren 868 MHz
Meetinterval tussen de 10 en 20 seconden
Windmeter en regenmeter uitgerust met solarcellen

Display ziet er wel netjes uit:




Hmmm...nog wat duitse specs gevonden voor de liefhebber:

Übertragung der Außenwerte kabellos über Sender (868 MHz, max. 100 m),
Anzeige von Außentemperatur und Außenluftfeuchtigkeit,
Innentemperatur und Innenenluftfeuchtigkeit,
absoluter und relativer Luftdruck,
Wettervorhersage und Luftdrucktendenz,
grafische Darstellung des Luftdruckverlaufs der letzten 72 Std.,
Regenmenge,Windgeschwindigkeit mit Böen und Windrichtung,
Windchill-Temperatur und Taupunkt,
Max-Min-Funktionen, programmierbare Alarmzustände, z.B. Temperaturalarm, Sturmwarnung usw.,
Uhr mit PC Update, Datumsanzeige, Datenspeicher für 1797 Wetteraufzeichnungen,
drahtlose PC- Anbindung über USB Transceiver,
komplette Bedienung über PC möglich, permanente Aufzeichnung aller Messwerte im Hintergrund als Windowsservice,
Bearbeitung der Messwerte mit eigener Software oder Excel,
Messbereich Temperatur -40…+60°C, umschaltbar °C/°F,
Luftfeuchtigkeit 1…99%, Messintervalle 10-20 s,
zum Hängen oder Stellen,
Zubehör:
Thermo-Hygro-Sender,Windsensor (solar), Regensensor (solar),
CD Rom mit Auswertesoftware Windows XP, Vista,Windows 7 (Deutsch/Englisch),
USB Transceiver,
Batterien: 3 x 1,5 V C Basisstation, 2 x 1,5 V C Thermo-Hygro-Sender


Gr.
Thierry
Bijlagen
351099_z.jpg
351099_z.jpg (28.53 KiB) 3124 keer bekeken
Door jorissynaeve
#15040
Als het in de lijn van de prijzen met TFA ligt lijkt dit wel terug een mooi station. Alleen zie ik niet direct of de solar alleen gebruikt wordt de meters te laten werken of deze ook gebruikt wordt voor zonneschijn te recorden. Zo niet mocht er wel een solar/uv sensor bij vind ik.
Verder vind ik nergens terug wat de tip van de regenmeter is..
Door Eckie76
#15041
Hopelijk kleiner dan 0,7 mm, want dat is knap waardeloos.
Zo heeft het laatst in Roermond gemiezeld, urenlang, en alles was nat.
Toch vond de Nexus van niet, want hij gaf geen neerslag aan.
Door PScho
#15042
Zie ook WS2800 bij ELV.

http://www.elv.de/Solar-Wetterstation-W ... ch_/marke_

Alleen de windsensor en regensensor zijn met solar uitgerust, de temp./hygro sensor met batterijen.
Lijkt op voortzetting van de ws 3600 serie, gezien de bijbehorende software en de gebruikte temp/hygro sensor..
Over de resolutie bij de regenmeter zijn geen gegevens bekend.
Uitbreiding sensoren niet mogelijk zo te zien.
Prijs lijkt redelijk ( 199.-)

paul
www.meteolosser.nl
Door osjohn
#15046
Eckie76 schrijft:
Hopelijk kleiner dan 0,7 mm, want dat is knap waardeloos.
Zo heeft het laatst in Roermond gemiezeld, urenlang, en alles was nat.
Toch vond de Nexus van niet, want hij gaf geen neerslag aan.


Toch is dit bovenstaande zeer belangrijk, onlangst bij mij was alles ook nat en gaf de vantage niets aan, een dag daarna bij de minste druppel gaf hij 0,2 mm aan.

Zoals de dauwmeter die bij mij b.v. 15 aangeeft, geeft de vantage regenmeter ook niets aan.
Dat is voor mij ook zoiets wazig, dauw is regen, dus zou er opbrengsten moeten zijn.

Meten is weten gaat daarom ook niet altijd op.

Dat geeft toch aan dat een weerstation met 0,01mm een fijner gevoel geeft over de rieele weersomstandigheden.

John
Door jorissynaeve
#15052
Vandaag hier perfect voorbeeld. Gisterennacht tamelijk geregend, resultaat rond de 2mm. Echter, was dit vermoedelijk zo'n 2,6mm want deze ochtend, gewoon wat dauw, kreeg ik plots 0,7mm neerslag te zien terwijl het in de verste verte niet geregend heeft vandaag.
Door Eckie76
#15054
Dan heb je inderdaad "restwater" in de kantelbakjes zitten. In principe geen echte ramp, want er gaat dan nauwelijks iets verloren aan werkelijk gevallen hoeveelheid, alleen klopt dan de actuele registratie niet.
In de winter heb ik daar vaak last van, als het eens gesneeuwd heeft. De sneeuw smelt meestal snel, maar soms kan het ook best lang in de regenmeter blijven hangen.

Hoe fijner de meetresolutie, des te beter natuurlijk, maar daarvoor moet je dan natuurlijk wel ook een groter opvangvlak hebben. Die van de Nexus is naar mijn mening gewoon veel te klein. Interessant wordt het dan wanneer je dat opvangoppervlak gaat vergroten, dus je regenmeter calibreren.
Daarom snap ik ook nog steeds niet dat de toch vrij dure Oregon stations nog steeds zelfs met 1,0 mm per kanteling meten. Dat is toch echt een zwaar minpunt.
Door mavlo77
#15058
Inderdaad. De opvangtrechter zal groter gemaakt moeten worden. En voor setjes van 200 euro is dat waarschijnlijk een probleem (volume, transportkosten etc.). Als je bij de bestaande trechtergrootte een betere resolutie wilt, dan zal het wipje dus kleinere schoteltjes moeten krijgen. Echter dan neemt de fout per hoeveelheid toe. En zit je dus met een onnauwkeurige totaalregistratie bij een hoge resolutie. Lijkt me ook niet de bedoeling. De fabrikant zal dus bij gegeven de afmetingen, die 0.7 mm als compromis gevonden hebben.
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#23799
Hallo allemaal,


Leuk Weerstation op zich.

Maar er wordt hier op de foto te zien in het Display de Windrichting verkeerd aangegeven.

Er staat NEE in plaats van NNE, Met andere woorden North East East in plaats van North North East.

Noord Oost Oosten wind heb ik hier nog nooit van gehoord.

Dat moet natuurlijk Noord Noord Oost zijn.

Geeft het Display dus daadwerkelijk deze Windrichting aan of is dit een foutje enkel in de foto ???


Ook lijkt de Thermo Hygro sensor te zijn afgekeken van de La Crosse WS 3600.


Mvg,

Martijn