Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door hansmiv
#3763
Wat betreft de gevoeligheid en ontvangstproblematiek, ik heb zelf een Cresta WXR815. Deze is vrijwel identiek aan de NEXUS.
Ik had aanvankelijk mijn station in de buurt van mijn pc / webserver geplaatst, naast de draadloze router / modem en enigszins verscholen achter een luidsprekerkast. Hier was de ontvangst in z'n algemeenheid beroerd.
Het station hangt nu een meter of vier verderop en functioneert naar behoren.
De windmeter staat op het dak, zo'n negen meter boven het basisstation. Het signaal moet door het betonnen dak heen en nog eens door twee betonnen verdiepingsvloeren. Dat doet het zonder probleem.
De regenmeter staat ongeveer negen meter verderop op het dak van de garage in het zicht van het basisstation. De UV-meter staat nog eens twee meter verder. Beide werken zonder probleem.
De thermo- / hygrometer hangt op twee meter hoogte aan de noordgevel van het huis, hemelsbreed zes meter en het signaal gaat door een buitenmuur. Dit signaal is nogal gauw van slag. Het vervangen van de batterijen heeft in het algemeen een goede uitwerking. Nu vermoed ik dat de signaaloverdracht wordt verstoord door andere signalen in de omgeving. Het basisistation hangt tegen de tussenmuur met het huis van de buren. Ik weet niet wat er allemaal achter die muur gebeurt of welke aparatuur daat wellicht staat. Ik heb de overtuiging dat uit die hoek wel eens verstoringen ontstaan. Een andere bron van storing is mijn eigen camperbus, een bestelauto. Deze staat voor het huis. In de bus heb ik een eenvoudig weerstation met een buitenthermometer. Deze zendt uit op dezelfde frequentie als de meter van de Cresta, op een afstand van ongeveer tien meter. Het maakt verschil of ik de bus parkeer in de rijrichting of er tegenin. In het laatste geval is de ontvangst thuis veel stabieler. En ook als ik met de bus weg ben is het zaakje thuis veel stabieler.
Ik heb nog niet kunnen ontdekken of de 'kijkrichting' van de thermo- / hygrosensor van invloed is op het zendbereik. Hij hangt in een soort van eenvoudig hutje en ik kan hem in elke richting draaien om de vertikale as.
Wat ik begrepen heb is dat modernere apparaten sowieso op een andere, ik dacht hogere frequentie werken. Daar zal ongetwijfeld een reden voor zijn ...
Door Efjee
#4079
als idd de tfa hetzelfde is als de cresta wxr 815, dan is dat een goed idee, ik ben nl. nu al 3 weken aan het proberen om info te uploaden naar mijn site en niemand kan mij blijkbaar helpen om dit voor mekaar te krijgen, terwijl ik dat voorheen wel kon. heel vreemd bij die stations, maar ondertussen ben ik wel al weken uit de roulatie en dat is dus wel balen.....

gr,
Efjee
Door Hans
#4596
Ik had ook veel problemen met het wegvallen van de buitentemperatuur. Heb het opgelost door de antennes van buitensensor en basisstation te verlengen. Het is redelijk eenvoudig te doen. Eerst de golflengte berekenen: 300000 kilometer per seconde (lichtsnelheid) / 433920 (frequentie in kilohertz) = 0.69 meter oftewel 69 centimeter. In de sensor en basisstation zit volgens mij een antenne van 1/4 golf wat neerkomt op 17 centimeter. Door aan beide antennetjes een stuk draad van 52 centimeter te bevestigen kom je uit op een antenne van een hele golflengte. Dat is minder gevoelig voor storingen, ook omdat er met een heel klein zendvermogen gewerkt wordt. Maak het basisstation open. De antenne zit rechts achter de bedienknoppen. Boor in het verlengde van de antenne een gaatje in de onderkant van het basisstation. Knip een stuk electriciteitskabel op een lengte van 52 centimeter af. Maak een stukje van de draad blank en bevestig de draad aan de antenne met een kroonsteentje. Maak vervolgens het basisstation weer terug dicht. Bij de buitensensor ga je hetzelfde te werk. Het beste resultaat krijg je als de beide draden recht naar beneden hangen. Het is misschien een beetje lullig zicht, een weerstation met een staartje, maar het werkt perfect.

Succes,
Hans
Door Eckie76
#4601
Hans schrijft:
Ik had ook veel problemen met het wegvallen van de buitentemperatuur. Heb het opgelost door de antennes van buitensensor en basisstation te verlengen. Het is redelijk eenvoudig te doen. Eerst de golflengte berekenen: 300000 kilometer per seconde (lichtsnelheid) / 433920 (frequentie in kilohertz) = 0.69 meter oftewel 69 centimeter. In de sensor en basisstation zit volgens mij een antenne van 1/4 golf wat neerkomt op 17 centimeter. Door aan beide antennetjes een stuk draad van 52 centimeter te bevestigen kom je uit op een antenne van een hele golflengte. Dat is minder gevoelig voor storingen, ook omdat er met een heel klein zendvermogen gewerkt wordt. Maak het basisstation open. De antenne zit rechts achter de bedienknoppen. Boor in het verlengde van de antenne een gaatje in de onderkant van het basisstation. Knip een stuk electriciteitskabel op een lengte van 52 centimeter af. Maak een stukje van de draad blank en bevestig de draad aan de antenne met een kroonsteentje. Maak vervolgens het basisstation weer terug dicht. Bij de buitensensor ga je hetzelfde te werk. Het beste resultaat krijg je als de beide draden recht naar beneden hangen. Het is misschien een beetje lullig zicht, een weerstation met een staartje, maar het werkt perfect.

Succes,
Hans


Knap dat je dat voor elkaar hebt gekregen, maar zonde dat zoiets dan moet. Die firma moet gewoon fatsoenlijk materiaal op de markt brengen zonder dit soort inventies zelf te bedenken.
Door Hans
#4602
Daar heb je helemaal gelijk in. Als ik alles van tevoren geweten had dan was ik gelijk voor een davis gegaan. Goedkoop (relatief) is ook nu weer duurkoop. Ik wacht even af of de prijzen nog verder zakken en dan koop ik een vp2. De nexus geef ik weg in een cadeaupapiertje.

Hans
Door jorissynaeve
#4646
Hans schrijft:
Ik had ook veel problemen met het wegvallen van de buitentemperatuur. Heb het opgelost door de antennes van buitensensor en basisstation te verlengen. Het is redelijk eenvoudig te doen. Eerst de golflengte berekenen: 300000 kilometer per seconde (lichtsnelheid) / 433920 (frequentie in kilohertz) = 0.69 meter oftewel 69 centimeter. In de sensor en basisstation zit volgens mij een antenne van 1/4 golf wat neerkomt op 17 centimeter. Door aan beide antennetjes een stuk draad van 52 centimeter te bevestigen kom je uit op een antenne van een hele golflengte. Dat is minder gevoelig voor storingen, ook omdat er met een heel klein zendvermogen gewerkt wordt. Maak het basisstation open. De antenne zit rechts achter de bedienknoppen. Boor in het verlengde van de antenne een gaatje in de onderkant van het basisstation. Knip een stuk electriciteitskabel op een lengte van 52 centimeter af. Maak een stukje van de draad blank en bevestig de draad aan de antenne met een kroonsteentje. Maak vervolgens het basisstation weer terug dicht. Bij de buitensensor ga je hetzelfde te werk. Het beste resultaat krijg je als de beide draden recht naar beneden hangen. Het is misschien een beetje lullig zicht, een weerstation met een staartje, maar het werkt perfect.

Succes,
Hans


Is dit ook mogelijk met antenne naar boven? Mijn basisstation staat ergens op dus kan ik moeilijk de antenne naar beneden verbinden :)
Door BeArt
#29860
Ik heb ook broblemen gehad met de ontvangst van de verschillende sensoren.
Vooral temperatuur en vochtigheid.
Ook ik kan bevestigen dat het soms weken goed gaat en dan ineens ging het dagenlang af en toe fout.
Heb ook van alles geprobeert maar weet intussen dat je het nooit 100% weg krijgt.
Je kan het wel voor 99% goed krijgen door op 2 zaken te letten:

1. Wat hier al eerder gemeld is dat een goede aarde van de PC een verbetering kan geven.
2. Daarnaast heb ik zelf ook de antenne verbeterd door deze naar buiten uit te voeren via een BNC connector.

Zo kon ik uitgebreidt en maanden lang expirimenteren met verschillende antennes.
Heb zelfs zulke goede antennes kunnen aansluiten dat ik de niet mijn eigen sensoren maar die van 6 huizen verderop ontving.
Maar nooit de 100% betrouwbaarhied kunnen bewerkstelligen.(wel 99%)

Hieronder heb ik wat foto's van de verbouwing van het weerstation.
Niet zo heel moeilijk, maar natuurlijk geen garantie meer hierna.
De huidige opstelling is gewoon een rechte staaf naar boven van de juiste lengte voor de betreffende frequentie. (ong. 70cm)

Succes.
Bijlagen
Weerstation3.JPG
Weerstation3.JPG (65.37 KiB) 2552 keer bekeken