Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Willie
#18252
Windmeter op zonne-energie die geschikt is voor vele draadloze weerstations van o.a. TFA en Cresta etz.


Blijkbaar niet de beste kwaliteit!
Windmeter/vaan laat het nu helemaal afweten.:angry:
Eergisteren bevroren windvaan.
Is natuurlijk een constructiefout.
De kapwindvaan had het meganisme moeten afdekken.
Nu loopt er water tussen en bevriest.
Gisteren gemeld dat hij het weer deed maar te vroeg gejuicht.
Nu valt hij helemaal weg en is pas twee maand en nieuw in werking.
Als nu de accu/batterij het al begeeft door kou dan kan de Nexus solar wel in de prullenbak.:unsure:
Heb al twee jaar een Statos WH-1070 in huis is bij iedere Gamma nu reeds voor
45 euro te koop. en is nog nooit uitgevallen.:cheer:
En de Oregon 988 heeft in de laatste 3 jaar het ook nog nooit laten afweten.
Ben benieuwd of hij weer terug komt als de temp omhoog gaat.:(
Door kees ws middelburg
#18259
Hoi Willie

Als ik zo het topic lees over ijsregen zijn er dus nogal wat windmeters met constructie fouten,als ik op jou verhaal afga.Ook de davis hebben last van bevriezings verschijnselen.Denk dat we ernu eenmaal niet aan ontkomen in de winter.
En voor zonnecellen heb je nu eenmaal zon nodig dat nu eenmaal in de winter ook niet altijd voor handen is en zeker niet met veel kracht.


Grt Kees
Door Willie
#18267
Maar heren het is toch van de zotte dat een 3 maand oude accu het bij koud weer begeeft. :(
Het is nu weer boven nul sinds 12.00 uur en hij doet het weer.
Als het dus koud word mag hij er dan mee uit scheiden???? :X
Dat zou betekenen dat je hem (Nexus Solar) 3 maand per jaar niet kunt gebruiken!!! :evil:
Ik ga er ook van uit dat ik een nieuwe accu krijg toegezonden van uit Zoetermeer, omdat deze wel van een heel slechte kwaliteit is.
Zou anderhalf jaar mee moeten gaan.
Houd jullie op de hoogte.;)

Maar ga ondertussen opzoek naar een lichtgewicht bal of kap om over de windvaan te maken zodat hij niet meer door ijzel kan vast vriezen.
Door kees ws middelburg
#18268
Hoi Willie

Wat de accu betreft kan je gelijk in hebben natuurlijk,er kan altijd een slecht exemplaar tussen zitten.En als ze dan niet optimaal geladen zijn begeven ze het snel.
Wat betreft de kap, in het topic over ijsregen staat een goedkopen oplossing .
Kijk daar eens naar als je dat nog niet gedaan heb.(4e stukje )

Grt Kees
Door Willie
#18270
Hallo Kees,

Is een goed idee,
Maar mag het ook van een alcohol drankje zijn, staan hier genoeg na oud en nieuw.:woohoo:
En laat ik er nog wat in zitten want alcohol bevriest niet als het maar sterk genoeg is. :whistle::silly: :whistle:
Door jango
#18277
Willie schrijft:
Hallo Kees,

Is een goed idee,
Maar mag het ook van een alcohol drankje zijn, staan hier genoeg na oud en nieuw.:woohoo:
En laat ik er nog wat in zitten want alcohol bevriest niet als het maar sterk genoeg is. :whistle::silly: :whistle:


Willie heb jij die dan in plastic flesjes zitten ik dacht dat deze altijd in glazen flesjes zaten en die zijn nog al moeilijk op maat te snijden om ze passend te maken.

Wat betreft het vastvriezen is het maar de pech van de hoeveelheid ijzel op een bepaalde plek bij vaan van VP op 10 meter wel vast en van TFA op 1.5 m niet.
Boven zal de afkoeling wel hoger geweest zijn en daardoor meer ijs afzetting.

Met je accu heb je gewoon pech, gewoon even omruilen.

grt Jan
Door JPC
#18280
Het vastvriezen van de windvaan en/of de cupjes komt helaas vaker voor als het vriest en vochtig weer is.

Wat ik uit de beschrijving begrijp, zit er een accu in om de te veel geproduceerde zonne energie te bewaren,
maar ook gewone batterijen die het overnemen, als er geen zonne energie is, en de accu niet vol genoeg is.
De energie voorziening zou dus voorlopig OK moeten zijn?
Ik heb er een zonder zonnecel, en die doet het al meer dan 1.5 jaar op een setje penlites.
Bij de uitvoering met zonecel wordt een levensduur van 3 jaar voor een setje penlites gegarandeerd.
Het zonnecel/accu deel is er dus voor om de batterijen langer mee te laten gaan.