Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door hanszzz
#30419
zow vandaag ook even bezig geweest heb hier een trechter opstaan van dia rond 20
net zo als de opstelling van bart maar de trechter vast gezet met rvs schroefjes

snap de om rekenings factor nog niet helemaal maar eens zien waar de tip op moet staan word vervolgd.
Door westkapellegek
#30435
Willie schrijft:

Normaal meten we door alg-aanzeting en vuil in de wip bakjes altijd iets minder.
Vaak schoon maken kan dit verminderen.
Maar als door lichte vervuiling iets minder gemeten word hebben we dus een afwijkende meting.
Gaat de wip door vergroting van de opvang bak vaker op en neer! Is dan het totaal van de afwijking ook niet groter?
B.v. als we een afwijking hebben van 0,001 mm per wip.
Is dan de afwijking bij kalibrering op 0,2 mm in plaats van 0,7mm niet veel meer. (Factor 3,3333) van 0,0033333.
Als dit zo is ?? en er valt 1000 liter per jaar per vierkante meter volgens meting in de 0,7 versie is dit dus 1 liter minder gevallen per jaar. Maar bij de 0,2mm versie dan is dit maar 996,6666 liter per vierkante meter.Dus de afwijking groter!


verschil tussen 0.7 en0.2 is dus per jaar 3 liter/vierkante meter. Dat is toch maar 3 mm om gerekend? Zo'n groot probleem is dat nog niet? Of zit ik andersom te denken......?
Door BeArt
#30446
Bedenk me ineens dat het afzagen van de bovenrand van de trechter (verticale deel) eigelijk niet zo handig is.
Door deze er op te laten zitten is de kans op het weer uit de trechter spatten van delen van regeldruppels die dicht bij de rand vallen kleiner.
Daarbij wordt ie ook nog steviger met rand.
De rand moet dan wel van een scherpe kant worden voorzien, net zoals bij en prof. regenmeter.
Klopt mijn stelling?

Gr Bart
Door hanszzz
#30469
die mening had ik ook bart vandaar dat ik het verticale bovenrandje eraf heb geknipt

dan heb je weer een mooie scherpe rand
Door Willie
#30482
westkapellegek schrijft:
Willie schrijft:

Normaal meten we door alg-aanzeting en vuil in de wip bakjes altijd iets minder.
Vaak schoon maken kan dit verminderen.
Maar als door lichte vervuiling iets minder gemeten word hebben we dus een afwijkende meting.
Gaat de wip door vergroting van de opvang bak vaker op en neer! Is dan het totaal van de afwijking ook niet groter?
B.v. als we een afwijking hebben van 0,001 mm per wip.
Is dan de afwijking bij kalibrering op 0,2 mm in plaats van 0,7mm niet veel meer. (Factor 3,3333) van 0,0033333.
Als dit zo is ?? en er valt 1000 liter per jaar per vierkante meter volgens meting in de 0,7 versie is dit dus 1 liter minder gevallen per jaar. Maar bij de 0,2mm versie dan is dit maar 996,6666 liter per vierkante meter.Dus de afwijking groter!


verschil tussen 0.7 en0.2 is dus per jaar 3 liter/vierkante meter. Dat is toch maar 3 mm om gerekend? Zo'n groot probleem is dat nog niet? Of zit ik andersom te denken......?


Heb je ook wel gelijk in, maar we proberen zo precies mogelijk te meten als ik het goed heb.
Dus vaak schoonmaken is het devies.
Maak hem iedere maandschoon,en merkte zelf dat in de herfst de vervuiling het grootst was tot nu toe.
de afwijking is dan ook veel meer als ik als voorbeeld aan gaf.
Maar dat zien jullie zelftijdens het schoonmaken zelf ook wel.
Maar ik ga hem ook aanpassen als ik de goede onderdelen heb.
Door hanszzz
#30495
onder de techneuten hier

heb mijn ouwe regenmeter naar trechter rond 20cm gemaakt

wat word mijn nieuwe tipmaat in wd
Door JPC
#30509
De oorspronkelijke opening van de regenmeter is ovaal : 12 * 7.3
De oppervlakte is : 6*3.65*π = 68.8 cm²

Jouw nieuwe 20 cm trechter = (20/2) ² * π = 314.2 cm²
Ik ga er dus vanuit dat de trechter rond is, en niet ovaal.

Dat is dus een 314.2/68.8 = 4.58 maal grotere oppervlakte

Wat de werkelijke tip grootte is, is niet helemaal duidelijk
Er zijn nogal wat weerstations die gebruik malen van dezelfde regenmeter.
Volgens TFA Nexus 0.7 mm
Volgens WD was het 0.8 mm , is het nu 0.705 mm
Ook las ik ergens 0.03 inch = 0.762 mm
Ook kwam ik 0.735 mm tegen

Er vanuit gaande dat het 0.7 is dan kom je ongeveer op:
0.7 / 4.58 = 1.53 mm
Er vanuit gaande dat het 0.735 is dan kom je ongeveer op:
0.735 / 4.58 = 1.6 mm

De vermenigvuldigingsfactor in WD is dan 1/4.58 = 0.218

Dit is dus een uitgangspunt
Het beste kan je het kontroleren met een zo’n plastic regenbeker.
Door BeArt
#30525
Ben er uit.
Het idee van JPC met de telescoopbuis is eigelijk veel mooier dus heb de mijne omgebouwd.
Voordelen zijn:
1. Simpel te maken, en onderhoud regenmeter fluitje van een cent.
2. Behoeft geen aanpassing (boren/lijmen) aan de regenmeter zelf.
3. De regenmeter is beter beschermt tegen weersinvloeden.
4. Intern wordt hij bij zon niet zo warm, waardoor minder verdamping.
5. Evt. ingebouwde verwarming is veel effectiever.

Ik heb het idee van JPC nog iets verfijnd door en scherpe rand te maken aan de bovenzijde van de trechter.
Daarnaast aan de onderzijde van de buis twee schroefjes gemonteerd. De buis klemt best aardig maar na verloop van tijd zal dat minder worden.
De schroefje zijn zo geplaatst en zijn van die lengte dat ze onder de rand van de bodem grijpen. De buis kan verwijderd worden door deze iets te verdraaien zodat de schroefjes op het smallere deel van de regenmeter komen. En dan kan de buis gewoon naar boven worden geschoven.

Met dank aan JPC.

De telescoopbuis 125mm het ik gevonden bij de bouwmarkt met een P. bij de ventilatiebuizen.

Bijlagen
Weerstationimproved.JPG
Weerstationimproved.JPG (66.78 KiB) 2558 keer bekeken
Door JPC
#30532
Het niet knutselen aan de regenmeter, en makkelijk uit elkaar kunnen halen waren ook mijn overwegingen. Mijn constructie zit nu al ruim 8 maanden. Hij kruipt nog steeds niet omhoog. Het klemmen werkt dus goed. Ik gebruikte een telescoop buis van Plieger gekocht bij inderdaad een bouwmarkt met een P. De buitenbuis zit op de regenmeter. De binnen buis is gebruikt voor de weerhut.

Ik weet eigenlijk niet of een scherpe rand wel zo belangrijk is. (Hij moet natuurlijk niet te “plat” zijn.) Als je een controle beker maakt ala hellmann, dan is het belangrijk dat je precies weet hoe groot de opening is. Je regenmeter zal je toch moeten controleren tegen een andere regenmeter. De exacte tip grootte is toch nog een onbekende.