Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door JPC
#33370
Ik misbruik ook de windchill temperatuur meter (in de windmeter van mijn Nexus) om de zon kracht te meten mbv WD.
Oorspronkelijk is deze temperatuur meter bedoeld om de windchill te meten.
Er is dan ook een duidelijk verband tussen de wind snelheid en deze temperatuur.
Dus hoe meer wind, hoe lager deze temperatuur.
Dit betekent ook dat bij veel wind de temperatuur eigenlijk te laag is voor de zon temperatuur in de winter?
Ben ik de enige die dit ervaart?
Is hier iets aan te doen?
Door wslangerak
#33372
JPC schrijft:
Dit betekent ook dat bij veel wind de temperatuur eigenlijk te laag is voor de zon temperatuur in de winter?

Dat hoeft niet per definitie.

Even voor de mensen die niet weten hoe het werkt:
De "Solar-in-a-jar" mogelijkheid van WD maakt gebruik van het temperatuurverschil tussen een sensor die direct door de zon wordt beschenen (zonder afscherming dus) en één die wel afgeschermd is, dus je hoofd-temperatuursensor.

De sensor in je windmeter (in de zon) meet bijvoorbeeld 27°C bij een wolkenloze hemel en je standaard temp-sensor meet 20°C. Dan is het temperatuurverschil bij 100% zon dus 7°C. Je zult merken dat je dat bijvoorbeeld ook op 6°C kunt zetten om de windfactor die jij noemt op te vangen.

Alleen als het 's winters hard waait heb ik er enige last van. Dus zeg maar bij temperaturen onder 5°C en een harde wind heb ik wel eens 80% zon terwijl het onbewolkt is. In een extreem geval resulteert het misschien in "Zwaar bewolkt" terwijl er geen wolkje hangt. Maar dat heb ik slechts één keer meegemaakt.

Experimenteren met name met de 100% zon-setting in WD levert vrijwel altijd een goed resultaat op. Deze waarde 's winters iets lager zetten dan 's zomers is meestal voldoende.

En - vergeet niet - het is natuurlijk geen echte UV/Solar-sensor.
Door hanszzz
#34401
hallo ik ben hier mee bezig geweest maar snap de instelingen in wd niet helemaal weet wel waar ik moet zijn maar de waardes en welke sensor nummer je moet pakken die van je temp meter of die in je windmeter
of een printscreen zal wel makkelijk zijn

bvd hans
Door wslangerak
#34403
Bij deze mijn instellingen:



De sensor in je windmeter is dus sensor no. 8. Vergeet niet om je lengte- en breedtegraad goed in te vullen.

Zoals al eerder vermeld moeten de temperaturen voor 0% en 100% zonneschijn proefondervindelijk worden bepaald.
Bijlagen
solarinajar.jpg
solarinajar.jpg (85.19 KiB) 3009 keer bekeken
Door hanszzz
#34405
dank u kees je ziet soms de bomen door het bos niet meer zoveel instellingen zijn er in wd
heb nog geen current readings raw maar dat zal nog wel moeten komen

grt hans
Door hanszzz
#34411
ik weet niet als dat zo hoort maar current reading raw en current % reading doen hier niet mee blijven op 0.0 staan

grt hans
Door wslangerak
#34415
Tja, dan wil ik je toch vragen om printscreens van je instellingen te plaatsen, dat zoekt wat makkelijker naar de oorzaak.
Door hanszzz
#34416
kan hier geen printscreens plaatsen heb ze op de goede formaat maar zegt dat het nog te groot is is ggrrrrrrrrrrrrrrrr