Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door BeArt
#33833
Beste weerlieden,

Na het verbeteren van de regenmeter (verwarming en trechter) en de bouw van een aktief geventileerde weerhut was de laatste uitdaging de wind richting en windsnelheidsmeter.
En dat was nodig ook want had last van de volgende problemen.

Probleem 1:
De windmeter stond wat te laag. Net 1 meter boven de nok.
Dit gaf als effect dat de windrichting nogal zoekerig was, door valse wind via het dakvlak. Dat uitte zich ook zichtbaar in het feit dat deze regelmatig een rondje om zijn as maakte.
Daarbij is de windvaan van dit systeem erg gevoelig want deze laat zich bij het minste zuchtje wind al bewegen.
Op zich niet erg maar het geeft wel een grotere oscillatie (+/- afwijking) rond de daadwerkelijke windrichting.


Probleem 2:
De verbinding was niet altijd optimaal. Iets wat nu eenmaal gevoelig ligt bij weerstations met 433Mhz techniek.
Het was zelfs onlangs reden om mijn gegevens van de windsnelheid tijdelijk te blokkeren door HWA.
Dit door sporadische hoge pieken in de windsnelheid die ik toeschrijf aan storingen op het signaal.

Oplossing voor probleem 1:
De mast met 2 meter verhoogd naar ong. 12 meter hoogte. Nu 3 meter boven de daknok.
Vaan is nu inderdaad visueel rustiger (ook in de grafieken), echter de gevoeligheid heb ik natuurlijk niet kunnen wegnemen.
Ik meet ook hogere windsnelheden lijkt het. (Lastig vergelijken natuurlijk, maar logisch gezien de hogere stand)
Heb wel de beide meters vervangen door nieuwe exemplaren. Had nog een reserve set.
Niet dat de huidige na meer als 3 jaar versleten waren, integendeel, de zaak was wel wat verweerd maar loopt nog steeds mooi soepel en van speling op de lagers is niets te merken.
Ook de mast en meters meteen mat-bruin gespoten, wat het geheel wat minder opvallend maakt. Vrouw ook weer blij.


Oplossing 2:
Met de jarenlange ervaring met dit weerstation weet ik ondertussen dat de 433 Mhz frequentie zo zijn eigenaardigheden heeft. Ik heb ooit 2 complete sets gekocht van dit weerstaion voor weinig. Hierdoor heb ik zowel een basisstation in de woonkamer als eentje op zolder staan.
En dan doet zich het fenomeen af en toe voor dat het station dat het kortst bij de sensor staat het signaal verliest, terwijl het station dat het signaal moet ontvangen door 2 betonnen vloeren gewoon blijft werken.
Het blijft dus veel experimenteren met vooral de positie t.o.v. elkaar, en de positie t.o.v. andere (onbekende) apparaten in deze 433Mhz band.

Ik had al goede ervaringen met mijn temp/hygro meter door de sensor los te koppelen van de zenderunit.
Zo kon ik voor beide de optimale lokatie bepalen en is door de laatste de ontvangst nu heel betrouwbaar.
Dit moet ook met de windmeters kunnen dacht ik zo.
En inderdaad na een test bleek dat ik de windmeters probleemloos met 15 meter draad kon scheiden van de de zenderunit.
Dus het kastje met de zender en de batterijen hangt nu binnen terwijl de rest hoog in de mast op het dak staat.
Hierbij is tevens het lastige batterijwissel probleem opgelost en hebben deze van evt. koude ook geen last meer.

De webcam (Pro 9000) met als enige bescherming een simpel plastic kapje is ook hoger gezet en hopelijk blijft ie het na twee jaar ook de komende jaren ondanks hitte, vorst, regen en wind doen. Oh ja, de USB kabel met 2 meter moeten verlengen naar 17 meter.

En dit alles omdat HWA en alle tips op deze site mij gestimuleerd hebben om de zaak naar een hoger plan te trekken.
Bedankt hiervoor, en hopelijk zijn ook mijn ideeën weer een inspiratie voor anderen.

Mvrg Bart

Hieronder nog de tijdelijke opstelling binnen en de meters en webcam buiten.
Moet nog wel enige weken expirimenteren met de juiste positie voordat ik de binnenunit een permanent plekje geef.

De bedrading van de windmeter is trouwens als volgt:

Goud = Signaaldraad
Rood = Plus
Blauw = Min
Groen = Reset

Bijlagen
windmeter-27e630d3ae4af9ee4546c432f57e6bca.jpg
windmeter-27e630d3ae4af9ee4546c432f57e6bca.jpg (27.92 KiB) 1286 keer bekeken