Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
#5404
Ik ben mijn weerstation wat aan het instellen.
nu zit ik even te kijken, ik heb zee niveau op +1.4 gezet (zwolle)
Maar luchtdruk kan ik ofcourse niets aan veranderen op dit moment zie ik lokale luchtdruk van 1000.9 hPa/mbar


Zit ik zo goed of moet ik nog wat aanpassen, Of waar moet ik op letten met instellen ?
Ik heb een NX FTA pro X (zelfde als de NX FTA, deze heeft een uv sensor er bij).

Andre
#5409
gegevens kloppen aardig

Mijn gegevens komen meest overeen met Lelystad zowel buiten temperatuur als luchtvochtigheid en luchtdruk.
Ik merk wel hoe meer je richting "twente" gaat dat het luchtvochtigheid hoger word op dit moment. (volgens station knmi).

mooi ik ben tevreden, nu de koppeling met de server maar dat is stap 2.

Andre
#5410
Als je (proefondervindelijk) de juiste luchtdruk hebt gevonden is dat o.k. Inderdaad reden tot tevredenheid.

Overigens hebben Wietse en ik toevalig samen dit probleem uit zitten vogelen afgelopen weekeinde. Als je geïnteresseerd bent in de wat meer theoretische benadering, misschien kunnen we onze ontdekkingen hier nog wel plaatsen. --> Wietse ?
#5413
Wietse had een vergelijkbaar probleem met de afstelling van zijn station. Samen hebben we aan de hand van de locatie, de plaatselijke hoogte boven zeeniveau, de opstelling in huis en de handleiding van zijn toestel uitgevlooid hoe het station nou precies moet worden ingesteld.

Wietse wilde dat eventueel hier publiceren, maar hij is nog druk met iets anders denk ik. Dan zouden anderen er ook profijt van kunnen hebben.

Maar evengoed, als je de grap het uitgehaald van: "Kan-me-niet-schelen-hoe, als hij maar overeenkomt met Lelystad" en dat is goed gelukt, dat geeft dat beslist dezelfde goede resultaten. Dus als je het voor elkaar hebt, zou ik me verder geen zorgen maken.

Overigens haal ik zelf de volgende truuk uit.
Ik haal de luchtdruk op van de officiële meetstations in Rotterdam en Schiphol. Ik maak een (soort van) gemiddelde, naar verhouding van de afstand van Leidschendam tot elk van beide stations. De locale luchtdruk moet dus ongeveer overeenkomen met die waarde.

Leidschendam meet door de bank genomen 2.4 punt lager dan die gevonden waarde. Toevallig heb ik net vanavond de offset van de barometer bijgesteld en nu moet het beter kloppen.

Het grapje is te zien op mijn website, maar hier kan je rechtsreeks kijken:

Grafiek barometer
De lichtgroene lijn in de grafiek is de meetwaarde van Rotterdam en Schiphol

Afwijking luchtdruk
Hier zie je de afwijking van beide metingen. Vanaf een uur geleden of zo moet mijn eigen meting beter met de officiële stations overeenkomen. Ik heb hem bijgesteld met 0.2 hPa. Op dit moment geeft hij nog 0.24 aan, maar over 24 uur moet dat ruwweg 0.04 hPa zijn. En dan zit ik goed.