Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Willie
#43103
Mijn apparatuur controleren op juistheid.B)
Regelmatig merkte ik dat de buiten thermo/hygro van TFA 2x , Cresta 2x en Oregon 2x.niet exact de zelfde waarde aan gaven.
De temp en hygro meting wilde toch wel wat afwijken van elkaar als ze in de weerhut bij elkaar geplaatst waren waar de omstandigheden het zelfde zijn.
Nu kwam ik op mijn werk een set industriële meetapparatuur tegen van Supco Logit type LTH met 2 log-units. zie http://www.supco.com/LTH%20Data%20Logger.htm
Deze worden gebruikt om ruimte`s te meten, en de 2e log-unit was ter controle van de 1e. De metingen van deze logit loggers is op 0,05°c. en 0,1% voor humidity, en 0,1% voor dauwpunt. Naast elkaar bleken ze maar zeer weinig van elkaar af te wijken 0,15 graad kwam per dag zelden voor als ze naast elkaar stonden,en humidity 0,2%RH. Ook het dauwpunt kun je er mee meten. De loggers worden met een PC uitgelezen.

Na 48 uur meting: TFA Nexus console binnen gaf een prima meting op temperatuur niveau hij bleef binnen 0,1°c van de data loggers :cheer: . Als er niemand in de ruimte was B.V. in de nacht of als niemand thuis is (verplaatsing lucht?).
Overdag als er iemand in de huiskamer is liep de afwijking op tot 0,7°c.
Humdity meting binnen wijkt meer af tot 3%RH er onder, maar ook als er iemand in de ruimte is verkleinen de verschillen of als de haard aanspringt ( staat een ketel water op) en word het verschil kleiner en gaat dan naar 1,5%RH er onder.

Heb deze loggers ook in mijn weerhut geplaatst om de metingen te controleren,1 van de TFA thermo/hygro en 2 thermo/hygro van Cresta bleken redelijk in de buurt van de loggers te blijven, ze waren wel trager in reactie als de loggers,maar wijken max 0,5 gr. af van de loggers en de humidity bleef op 2% van de loggers door dat ze langzamer reageerden als de loggers maar wat later bijna de zelfde waarde op +/_1% aan gaven.
De andere metingen van de thermo/hygro van TFA en Cresta weken veel meer af en de Oregon nog het meest ,en de twee van Oregon ook veel verschilde ook veel van elkaar.:angry:

Wie weet of de thermo/hygro te trimmen ( ijken )(in de thermo/hygro meter) zijn, zodat ze het zelfde aan geven als de drie die wel redelijk goed blijken weer te geven? Dan is op de console tenminste de juiste meting af te lezen.