Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Willie
#45416
Hebben we wat wind, en ja dan stopt de sensor er mee.
Is nu iets meer dan 2 jaar.
Dus is vervangen de beste optie want iedere keer opnieuw batterijen verwisselen is een te grote klus, en de accu wordt slecht.
Nadat het zonnetje weer aanwezig was ging hij het weer doen , maar voor hoe lang?
heb maar een nieuwe besteld met zwaardere batterijen.
Kan de rest als onderdelen op de schap blijven liggen en hoef ik hoop ik de eerste twee jaar niet de mast naar onder te nemen.
Door jorissynaeve
#45420
Ik ben niet volledig mee Willy. Ik heb weet van 2 windsensoren: 1 zonder solar en 1 met solar. Deze zonder gebruikt gewoon batterijen dus die moet je vervangen indien ze plat zijn. De andere gebruikt ook oplaadbare batterijen zodat bij zonnig weer deze opgeladen kunnen worden.
Echter zijn al deze batterijen simpel te kopen in hobby-winkel of electronicawinkel. Om daarvoor een nieuwe windmeter te kopen lijkt mij het een beetje overdreven?
Door hanszzz
#45426
Hier alle 2 stormen mee gemaakt met de TFA elke jaar met de herfst voorzie ik ze van 2 nieuwe batt. en maak ze schoon.

Gtr Hans
Door Willie
#45463
Kan goed kloppen .Heb die met solar, en ja hij doet het weer zonnetje was er weer.
Ga hem alleen meteen vervangen omdat het een flinke klus is om de mast van 10 meter hoogte naar onder te krijgen. Alleen batterijen vervangen zou kunnen maar ik neem het zekere voor het onzekere. Heb de nieuwe al binnen, Dick is super snel.
Door hanszzz
#45464
Ja haha idd ik heb die ook met de solar maar euh ik heb er geen oplaadbare in gewoon de duracel.
Weet niet als dat wat uitmaakt maar gooi elk jaar er toch weer nieuwe in. Anders moet ik ze ook maar eens bestellen haha

Grt Hans
Door Willie
#45467
Hans
misverstandje.
oplaadbare accu bedoelde ik. (kun je ook vervangenals het moet, maar voor alles nieuw gegaan.)
De batterijen zijn nu pas een keer vervangen.
Heb nu bij de nieuwe wel de zwaardere MEC 2900 mAh lithium aa genomen. kunnen beter tegen de kou en zouden dan 2 jaar kunnen draaien.
Door Willie
#45608
Vandaag nieuwe anemo (wind)sensor geplaatst.
Na een jaar (toen batterijen vervangen) was deze behoorlijk veralgd op het scherm voor de solar en er tussen ook.
Toen ik hem goed bekeek zag ik dat er zeer keine spinnetjes uit de sensor kwamen en niet een paar ook.
onderin zitten 2 kleine gaten en onder de antenne, maar daar gingen ze gemakkelijk in en uit.Een fijn gaasje zou al een oplossing zijn.
Nadat ik de nieuwe had geplaatst die ik besteld had ben ik in de oude gaan kijken.
Wat me opviel is dat de elekktronicaruimte niet helemaal dicht meer was.
Een gootje waar een rubberen ring in ligt voor afgedicht was helemaal gebarsten.Niet de batterij ruime die was heel.
Door vocht en vorst???
Ook de doorvoering van de kabeltjes die met warme lijm was afgedicht was niet meer waterdicht. Hier zouden ze bij TFA wat meer aandacht aan moeten geven, en tevens de plaatsing van solarscherm is niet waterdicht naar de sensorruimte.
Tja het is niet het duurste spul maar met iets meer inzicht en zonder extra kosten zouden ze dit toch moeten kunnen voorkomen.:(