Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door WsArcen
#46068
Hallo,

Vandaag meetwaardes gekregen met salar in a jar meting. Wie kan mij helpen of deze waardes rdelijk betrouwbaar zijn, anders moet ik misschien mijn instellingen wijzigen.

Gr. Jos
Bijlagen
Naamloos-e894d304839858df75093653a0f55e18.png
Naamloos-e894d304839858df75093653a0f55e18.png (144.69 KiB) 2229 keer bekeken
Door fotogw
#46086
Hallo Jos,

Ziet er niet slecht uit toch? max 150 w/m2 kan best kloppen. Ik had vandaag wat hogere waarden, max 260 w/m2.
Wat misschien een goede indicatie is om in WD de max solar-lijn te laten weergeven. Dat is het theoretische maximum voor die tijd/plaats. Dus op een volledig heldere dag zou je meting tegen die lijn aan moeten zitten. Die Max-solar kun je in het solar-setup venster vinden.

Succes met het fine-tunen!

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Bijlagen
Solar_sensor_setup.jpg
Solar_sensor_setup.jpg (96.67 KiB) 2229 keer bekeken
Door WsArcen
#46095
Hallo Gerhard,

Ja, dat is mooi ik heb hem ingsteld zoals je hebt omschreven en zie nu een mooie boog in de grafiek. Jij hebt op je pagina de weergave van WD staan er staat bovenaan bij 0.00%00:00hrs
0,0mmeET

ook tekst voor kun je mij jou nederlands.ini sturen zodat ik dit kan overnemen. Hoe krijg je de UV en de zonstraling weergegeven in WD, welke waarde heb jij staan in onderstaande tabblad en hoe krijg je de W/m2 in de WD grafiek. Een heleboel vragen ik hoop dat je me antwoordt kunt geven.

Bvd Jos
Bijlagen
Naamloos-39b0f2be68e4ad9685a8151e73b928d0.png
Naamloos-39b0f2be68e4ad9685a8151e73b928d0.png (39.11 KiB) 2229 keer bekeken
Door WsArcen
#47079
Ik heb een aantal dagen de w/m2 in de gaten gehouden. de afgelopen dagen waren prachtig om dit te controleren. In welke richting moet ik zoeken om de w/m2 hoger te laten uitkomen, ik zit n.m. te laag. Gisteren zat ik op 374 w/m2 maximaal, terwijl het eigenlijk 549 W/m2 had moeten zijn volgens deze site. http://www.kasklimaat.nl/?f=calc_zonoponder.

Groet Jos
Door petergroeneveld
#47080
WsArcen schrijft:
Ik heb een aantal dagen de w/m2 in de gaten gehouden. de afgelopen dagen waren prachtig om dit te controleren. In welke richting moet ik zoeken om de w/m2 hoger te laten uitkomen, ik zit n.m. te laag. Gisteren zat ik op 374 w/m2 maximaal, terwijl het eigenlijk 549 W/m2 had moeten zijn volgens deze site. http://www.kasklimaat.nl/?f=calc_zonoponder.

Groet Jos


Jos de waarde van 374W/m² lijkt me juist, zelf had ik gisteren maximaal 390W/m² om 12:27h.
Als ik het op die site invul dan kom ik op 550W/m² voor deze tijd van het jaar wat te hoog dacht ik zo.

Groet,
Peter.
Door hanszzz
#47081
Hallo Jos dit ziet er al goed uit :lol:

Het finetunen kan wel even duren hoor het is maar net hoe jij je temp sensor hebt hangen t.o.v. jouw tempmeter in je windmeter.

Hier is de opstelling dat mijn windmeter naar het westen is gericht dus om 12 uur smalle kant van de meter naar de zon toe dus minder opwarming.

dus heb ik altijd een dipje in mijn meting die vang ik op met het schaduw effect +30% erbij op van 11.00 tot 13.00 uur :(

ik denk als de windmeter op het zuiden staat gericht (zwarte stangetje zuid) je de beste op stelling hebt voor het meten.

Zelf heb ik mijn waarden staan op 0.0 en 6.0 graden en dat is hier de beste instelwaarde :woohoo: ik denk dat het voor ieder weer anders is, omdat ieder een eigen op stelling heeft maar op den duur komt het wel erg goed overeen. :silly:

Grt Hans
Door fotogw
#47082
WsArcen schrijft:
Ik heb een aantal dagen de w/m2 in de gaten gehouden. de afgelopen dagen waren prachtig om dit te controleren. In welke richting moet ik zoeken om de w/m2 hoger te laten uitkomen, ik zit n.m. te laag. Gisteren zat ik op 374 w/m2 maximaal, terwijl het eigenlijk 549 W/m2 had moeten zijn volgens deze site. http://www.kasklimaat.nl/?f=calc_zonoponder.

Groet Jos


Hallo Jos,

Hier max 382w/m2, dus het lijkt best aardig te kloppen, omdat Peter ook een vrijwel gelijke waarde had.

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door WsArcen
#47084
Hallo,

Bedankt voor jullie informatie, ik zal hem eens zo laten staan en kijken of de waardes overeen komen met de maximale straling in WD.

Groet Jos