Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Hans1960
#46462
Heb op het forum al van alles afgezocht maar kom er nog steeds niet uit hoe het nu zit met een TFA windmeter.
Bij mij vielen de afgelopen tijd steeds de wind gegevens weg , (ik heb een TFA windmeter met een solar cel) ben afgelopen Zaterdag het dak op geweest en heb de windmeter er afgehaald en binnen even bekeken , zitten 2 gewone alkaline batterijen in en een accupakketje met 3 oplaadbare.
Ik heb de spanning van beide gemeten en de gewone batterijen gaven elk 1,6 volt weer op de multimeter terwijl het accupakketje zelfs 4,2 volt weergaf terwijl dat 3,6 moet zijn ! heb de batterijen toch verwisseld voor nieuwe duracell,s en heb sinds Zaterdag nog geen uitval weer gehad !
Maar hoe zit het nu ? ik las ergens dat de gewone batterijen voor evt een backup zijn en het accupakketje voor het signaal.
Om van het hele gedoe met het wisselen van de batterijen/accupakketje af te zijn had ik bedacht om een adaptor van 3,6 volt op zolder te plaatsen en de windmeter zo van stroom te voorzien !
Is dit een optie ?
Ik begrijp het verhaal van de accu en de batterijen nl niet.
Ik lees het wel.

Bvd Hans.
Door MarTan
#46766
Hoi,
Zelf gebruik ik geen batterijen meer. Ik heb de wind/neerslag/temperatuur allen aangesloten op een adapter. Deze vervolgens weer op een UPS. (Voor spannings uitval). Als je een adapter gebruikt moet deze geheel vlakke spanning afgeven. Bij een kleine rimpel op de spanning, zullen de gegevens verminkt of niet aankomen bij de console.
Martijn