Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door JPC
#51768
Toen ik mijn TFA Nexus PRO kocht in mei 2008 was ik er best tevreden mee. Maar ik heb toch wel wat aangepast. Eerst natuurlijk een weerhut. Een actief geventileerde. Ben nu aan het 4e model. Ook de resolutie van de regenmeter was niet genoeg. Moest minimaal 0.2 mm worden m.b.v. een trechter. Bleek 0.175 te zijn geworden. De windmeter is best ok. Wat overbleef was de barometer. Die maakt zo nu en dan vreemde sprongen. Maar komt uiteindelijk wel weer op de juiste waarde terug. Ik ben op zoek gegaan naar iets wat dat kon vervangen. Nu hoor ik jullie al zeggen in koor, koop dan een Davis. Maar die zijn wel een stuk duurder, en is er iets stuk, dan kost een onderdeel evenveel of meer als mijn gehele weerstation. En er valt niets te knutselen.

De barometer oplossingen waren tot nu toe te duur, of hadden een te lage resolutie. Tot ik dit tegenkwam. Het is gebaseerd op de BMP085 van Siemens http://www.spezial.cz/pdf/BST-BMP085-DS000-05.pdf en heeft een USB aansluiting. De resolutie is 0.01 hPa, de relatieve nauwkeurigheid 0.2 hPa en kost iets meer dan 30 euro. Een Visual Basic 2010 Express programma gemaakt die de barometer uitleest en 1 keer per minuut een waarde produceert . Ik middel 100 keer (dus 100 keer lezen per minuut ), zodat de waarde goed stabiel is. Dat kan veel vaker als het moet tot wel 128 keer per seconde.

Nu moest deze barometer waarde nog in WeatherDisplay i.p.v. die van mijn TFA Nexus PRO . Dat kan via de records.txt file die WeatherCapture produceert. Dus een programma gemaakt dat de TFA Nexus PRO uitleest en een records.txt file maakt. Er zaten echter nog wat onvolkomenheden in de inlees routine van WD. Maar de onvolprezen Brian Hamilton heeft deze opgelost. Je moet hiervoor natuurlijk wel de laatste versie van WD downloaden.

Reclame maken mag ik hier niet, maar als je wilt weten welke barometer ik gebruik kijk dan op mijn stations info pagina http://www.sysanalyser.com/Stationsinfo.html. (Ik ken de maker niet en verdien er dus ook helemaal niets aan.) Wil je dit ook en heb je interesse in de software die ik hiervoor gemaakt heb, stuur dan maar een pm.
Door jorissynaeve
#51771
Het is leuk als iemand op een nieuw type sensor komt. In die zin lijkt mij dit geen reclame.

Nu heb ik nog steeds de Nexus draaiende al ben ik die langzamerhand aan het vervangen met eigen sensoren (1-wire en seriëel). Ik heb soms ook vreemde sprongen en de oorzaken zijn volgens mij het volgende:
1) Soms wordt op de console plots de history barometrische waarde getoond. Indien dat gebeurd logt hij de barometerwaarden niet meer. Lang op pijltje-naar-beneden drukken helpt bij mij steeds indien dit zich voordoet.
2) Als de zon rechtstreeks op de console schijnt kan de barometer ook sterk afwijken.
Door JPC
#52324
Om deze barometer te kunnen gebruiken maak ik gebruik van de records.txt input mogelijkheid van WeatherDisplay voor de Nexus een soortgelijke. Hierin bleken nogal wat foutjes te zitten. Deze loste Brian uiteindelijk allemaal op.
Echter toen ik het daadwerkelijk ging gebruiken bleek na ruim een dag dat de minimum en maximum waarden niet meer werden vastgelegd. (Ik had het beter moeten testen.) Daar kwam ik achter toen Hetweeractueel me uitsloot vanwege verkeerde minimum / maximum temperaturen.
Ik heb Brian toen gevraagd daar na te kijken, maar daar is tot op heden helaas nog niets van terecht gekomen. Dat is nu al een maand geleden.
Ik was dus genoopt zelf maar aan de slag te gaan. Van het een kwam het ander, en nu gebruik ik WD voorlopig alleen nog maar voor de zon en maan gerelateerde zaken, Twitter en WeatherUnderground. (Hiermee geef ik Brian geen sneer, want meestal lost hij de problemen wel op!)
Ik heb dus een compleet weerprogramma uit de grond gestampt. Het is niet beschikbaar voor andere omdat het te veel verweven is met de manier waarop mijn website werkt.
Wel is beschikbaar het Nexus (en andere) uitlees programma om de records.txt te maken en het programma om de USB barometer uit te lezen. Maar dan moet je eerst aan Brian vragen om dit laatste probleem op te lossen.
Door JPC
#55541
Van het een kwam het ander. Ik heb WD vanochtend definitief uitgezet. Alle data produceer ik nu zelf.
Het ging zoals met de meeste software projecten 90% doe je in 10% van de tijd, maar de laatste 10% heeft 90% van de tijd nodig gehad.
Dus de historie, min max enz., afgeleide waarden, webcam, automatische weer twitter, grafieken, data up en download, zon en maan gegevens, gegevens sturen naar de diverse weernetwerken (o.a. WU en CWOP), en ook de Solar in a Jar gaan nu via eigen software.
De laatste was niets over te vinden, maar dat is uiteidelijk toch gelukt.
En natuurlijk ook het uitlezen van de TFA Nexus, USB barometer en 433MHZ ontvanger.
Ik gebruik hiervoor Visual Basic 2010 Express (gratis te downloaden bij microsoft).
Alleen voor de THSWindex heb ik geen formules kunnen vinden. Maar die worden alleen gevraagd in de customtext10.txt die HWA heeft opgesteld. Op het HWA site worden ze niet getoond, dus zijn deze afgeleide berekende waarden niet zo belangrijk.
Omdat ik nog de customtext10.txt gebruik denkt HWA dat ik nog met WD werk.
http://www.sysanalyser.com/Stationsinfo.html
Door westkapellegek
#59337
Het blijft een lastige samenwerking, WD en TFA Nexus. Vandaag kom ik er bijvoorbeeld achter dat de winddata niet optimaal benut wordt. Mijn windmeter komt genoeg boven het dak uit, maar meet een hoogste windstoot van 51.7km/h in Weather Display. Op de console staat overigens 53.7 km/h, maar in de praktijk lijkt me dat dat nog iets hoger ligt.

Mijn vraag: Zijn de prestaties van de windmeter beter bij het zelf uitlezen van de sensoren via de 433mHZ ontvanger?