Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door HansH
#53264
Goedenavond,

Ik ben nieuw op dit forum en heb sinds kort een TFA Nexus weerstation, die tot nu toe uitstekend werkt, maar waarover ik een paar vragen heb gezien mijn situering.

Eerstens helaas kan ik me niet aansluiten bij HWA voor mijn weergegevens, want ik ben woonachtig in Klaipeda dat in Litouwen ligt, een beetje te ver buiten NL. :)

Tot op heden heb ik geen signaal problemen en dat wil ik graag zo houden, echter mijn ontvangst unit staat beneden en ook een wat luidruchtige laptop die ik als server gebruik. Deze laptop wil ik eigenlijk naar boven verhuizen, echter mijn beperking is dat ik geen usb kabel kan leggen...

Mijn vraag is nu of de ontvangst unit met de laptop ook op een wireless manier kan communiceren ? Indien mogelijk, wat heb ik daar dan voor nodig ?

Note: Ik ben volkomen a-technisch, simpele oplossing gevraagd indien mogelijk. :blush:

Mijn probleem is dat ik hier veel niet kan bemachtigen, dus moet in NL kopen en laten opsturen, derhalve wordt een goed advies op prijs gesteld.

Groeten,
Hans.
#59094
Even een wat late reactie op dit topic : “Nieuw licht op signaalverlies TFA Nexus, Irox,..”.

Ik gebruik de RFXtrx433 USB 433.92MHz Transceiver om de TFA Nexus sensors te ontvangen. Het TFA console staat er alleen nog maar bij als backup . (als het onverhoopt mis mocht gaan, dan schakelt de software automatisch terug op het TFA Nexus console).

Stoor signalen, die de ontvangst belemmeren, komen soms vanuit een onverwachte hoek.

Het blijkt dat het TFA Nexus console niet te dicht bij de antenne moet staan, omdat deze dan de ontvangst van de RFXtrx433 verstoort. Dit terwijl het TFA Nexus console zelf niet zendt, maar alleen maar ontvangt!
Door jorissynaeve
#59095
Mijn ervaring is nu dat het signaalverlies niet aan de sensoren en de ontvanger ligt maar aan de software van de console. Mijn zelf gemaakte ontvanger heeft nooit signaalverlies, terwijl regelmatig de console enkele sensoren (vooral wind en temperatuur) niet ziet. Als je de console laat zoeken, dan vind hij die sensor plots terug. Binnenkort gebruik ik de console ook nog enkel als live-visualisatie en niet meer als registratiemodule.
Door Soulmaster
#62346
Hier is sinds middernacht op geen enkele manier meer verbinding te krijgen met de wind en temperatuursensor. Nu had ik al last van regelmatig uitval maar even de ontvanger restarten deed alles weer werken tot nu dus.

Heb zelfs de temperatuurmeter net eens naast de ontvanger gelegd, nieuwe batterijen erin... niets. helemaal niets.

Begin er nu echt wel genoeg van te krijgen en zit er over te denken om aankomende week een Davis te gaan kopen.
#62362
Bij mijn TFA Nexus ontving ik opeens ook niets meer. Oorzaak was een op hol geslagen regenmeter. Die drukte alles weg. Het vervangen van de batterijen gaf uitkomst. Je zou dus kunnen beginnen door alle sensors batterijloos te maken, en ze een voor een weer actief te maken. Misschien helpt dat? Maar het kan ook een willekeurig ander apparaat in de omgeving zijn. Veel werkt op die 433MHz.