Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door jorissynaeve
#52846
Momenteel ben ik zelf verschillende sensoren aan het ontwikkelen en toen kwam ik op volgend idee. De windmeter en thermometer van de Nexus vallen op onregelmatige tijdstippen uit. Een reden kan zijn dat de afstand of het materiaal tussen sensor en ontvanger niet altijd optimaal is. Vandaar had ik het idee om een receiver-module te maken die ik buiten kan hangen in de buurt van de Nexus sensoren. Die receiver-module kan dan het draadloos signaal van de Nexus sensoren opvangen en decoderen en die data kan via een vrij draadje in het 1-wire systeem naar een pc gestuurd worden.

Na wat programmeren en onderzoek naar het draadloos protocol was het gelukt om de data van de sensoren binnen te halen en te decoderen.
Momenteel heb ik alles in test draaien en toen kwam ik op volgende vaststelling:

Op het moment dat er weer een sensoruitval is (bv thermometer op kanaal 1) te zien op de console van de Nexus, ontvang ik ook niets meer in mijn receiver-module. Vermits beide modules volledig onafhankelijk van elkaar werken kon ik 2 redenen bedenken:
* De sensor zendt tijdelijk geen signaal uit
* Er is een niet permanente storende factor die het signaal van de sensoren tijdelijk verstoort.

De eerste reden lijkt af te vallen vermits ik ook opmerkte dat de andere sensoren een pak moeilijker te ontvangen waren in de receiver module op het moment dat de temperatuursensor op de Nexus-console verdween.

Momenteel lijkt het er dus op dat er tijdelijk storingssignalen worden uitgezonden in de omgeving of door 1 van de sensoren en dat het geen probleem is in de software van de Nexus-console.
Door dibasta
#52853
Hallo,

Interessant onderwerp!

Het komt bij mij ook wel eens voor dat spontaan geen signaal is van de windmeter of van de thermometer, moet zeggen het gebeurt zelden, meestal als je zelf weg bent of wat dan ook. Mijn Weerstation werkt dus precies als de Nexus.....

Ik heb werkelijk geen idee hoe dat signaalverlies tot stand komt, mijn console staat tegen/voor het raam, en "ziet" alle sensoren behalve de van de windmeter.
Als het signaal van de windmeter eens een keer wegvalt zou ik dat kunnen begrijpen, maar van de thermometer niet, erg onbegrijpelijk dat er dan een signaal verlies is, weet niet hoe dat mogelijk is en waar dat vandaan komt.

Gr,
Peter.
#52874
Waar ik een half jaar geleden last van had was dat mijn hele station niets meer ontving, en dat maar eens per week of zo. En dat was dat plotseling weer voorbij. De oorzaak was toen een op hol geslagen regenmeter.
Door CeesT
#52875
Hoi,

Inderdaad een interessant onderwerp :) .

Ik heb met het broertje van de Nexus, de Primus, totaal geen problemen met de ontvangst van signalen van de sensoren. Dit terwijl de regenmeter toch achter in de tuin staat, de temperatuursensor vooraan in de tuin, vlak bij het huis en de windmeter op het dak. De console staat vervolgens in de woonkamer en de Weer PC een verdieping hoger met daarin de USB-dongle. Tussen de console en de Weer-PC zit maar een paar meter, ze staan boven elkaar ongeveer, maar daartussen zit wel een hele heuse betonnen vloer.

Deze opstelling werkt al sinds maart probleemloos zonder wegvallen van het signaal. Laatst viel me zelfs op dat ik op de oude server handmatig verbinding moest maken na een reboot of zo en dan werkte alles vlekkeloos maar ik moest wel handmatig connecten. Bij de nieuwe server, die ik een paar weken geleden heb geïnstalleerd, is zelfs dat niet meer nodig. Na een reboot wordt het station zelf vanzelf gevonden. Ik ben zeer tevreden over de verbindingen van de Primus :) .

BTW, is het bij de Nexus ook zo dat de windmeter en de regenmeter verbinden met de temperatuursensor en dat die op zijn beurt verbindt met de console? Bij de Primus werkt dat wel zo en als je dus zorgt dat de afstand tussen de console en de temepratuursensor te overzien is kunnen de regen- en de anemometer een stukje verder weg.

Afbeelding
Door pdw112
#52878
Geen storing met de primus.
Ik heb mijn console al op 3 plaatsen neer gezet maar op willekeurige tijden is hij het signaal van buiten kwijt.
de eerste plaats was van console naar buiten 8 meter
de tweede plaats was van console naar buiten 5 meter
Nu is de afstand tot buiten 3 meter maar hij blijft af en toe gewoon wegvallen.

de afstanden in het schema wat bij de primus zit kloppen ook niet.
Door hanszzz
#52882
Interessante Topic

Heb hier ook al in het begin stadium vaak mee te doen gehad, momenteel zijn er gelukkig geen uitvallen meer deze heb ik verholpen en de bestaande antenne van de console te vervangen door een 1.5 mm instalatie draad van 30cm lang.

Als ik nu een uitval heb betekent dat de batterij low is als ik deze verwissel is het probleem weer is verholpen.

Het lijkt er op als de batt low is het signaal te zwak word een optie kan zijn alle sensoren op een net adaptor te zetten dus constante stroom.

Moet je geen stroomstoring krijgen toch :laugh: :laugh: :laugh:

grt Hans
Door CeesT
#52884
pdw112 schrijft:
Geen storing met de primus.
Ik heb mijn console al op 3 plaatsen neer gezet maar op willekeurige tijden is hij het signaal van buiten kwijt.
de eerste plaats was van console naar buiten 8 meter
de tweede plaats was van console naar buiten 5 meter
Nu is de afstand tot buiten 3 meter maar hij blijft af en toe gewoon wegvallen.

de afstanden in het schema wat bij de primus zit kloppen ook niet.


Hoi,

Voor wat betreft de afstanden in het schema gaat het inderdaad over afstanden onder de meest gunstige condities in het open veld.

Hier zijn de afstanden als volgt:

Van console tot temperatuursensor 10 meter met daar een achtergevel tussen. Ook hangt de sensor in een weerhut met een dubbele laag lamellen.

Van temperatuursensor tot regenmeter ook een meter of tien met, behalve de weerhut, niets daartussen.

Van temperatuursensor tot de anemometer schat ik een meter of 18 met daartussen, behalve de weerhut, ook niets.

De afstand tussen de dongle en de console zal een meter of 5 zijn met daartussen wel een betonnen verdiepingsvloer.

De conditie van de batterijen is sinds maart onveranderd volgens de indicatortjes in Heavy Weather, namelijk vol.

Deze opstelling werkt hier probleemloos.
#52970
Het maken van een eigen receive module is interessant. Zelf lees ik de TFA Nexus uit via de mcHID.dll (dus niet de dll bij de software wordt geleverd).
Wat me nu opvalt is dat de info op het station vaker wordt ververst dan dat hij uit te lezen is.
Ik heb 2 stations. De wind gemiddeld, piek en richting zijn op de stations precies gelijk, maar als je ze uitleest verschillend! Terwijl de software versies van de diverse modules gelijk zijn. Ook zijn deze waarden niet gelijk aan wat je op het console ziet.
Ze worden maar eens per 2 minuten ververst voor uitlezen via USB.
Het zou dus wel leuk zijn dat via een eigen ontvangmodule te gaan doen?
Heb je enig info over hoe je dat doet?
Door jorissynaeve
#52982
Ik zal vanavond wat meer info geven hierover.
Normaal wordt de temperatuursensor 1 om de 43 seconden geüpdated, t2 om de 45seconde, t2 om de 47 seconden, t4 om de 49 seconden, t5 om de 51 seconden, pluviometer om de 183 seconden, UV sensor om de 300 seconden en tenslotte de anemometer om de 33 seconden.