Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door tuinmantom
#53186
Hallo,
na een korte onderbreking wou ik mijn WS-4000 (ook wel WH1080) weerstationnetje opnieuw opstellen, ook voor live logging naar de website opnieuw te proberen.

Maar nu blijkt dat mijn regenmeter het niet meer doet, mogelijk iets intern met het schakelaartje dat normaal klikt, telkens het "wipplankje" op/neer gaat. Het klikt nog wel, maar als ik de draadjes uitmeet, zijn ze constant kortgesloten.

Nu, ik zou een volledig nieuw station kunnen kopen (met een budget van 150€ ongeveer), maar ik zag dit plots staan : http://weerhuisje.nl/index.php?item=dav ... 84&lang=NL

Een losse Davis rain collector met RJ11 connector (=dezelfde connector als de ws-4000 regen meter)! Voor minder dan de prijs van een budget weerstation, zou ik dan "professionele" regenmeting doen als ik die er aan hang?

Het is uiteindelijk maar een switch die aan/uit gaat - dit is toch redelijk compatibel?
Door powerr
#53188
Dat zou gewoon moeten werken, steeds als het wipje vol is, gaat er een magneetje langs de magneetschakelaar en dan worden de draadjes kortgesloten (meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Reed-contact). Alleen zie ik dat die Davis regenmeter een resolutie heeft van 0.2 mm, terwijl de standaard Alecto regenmeter een resolutie van 0.3 mm heeft. Dus als er 0.2 mm regen valt, zie je op de console 0.3 mm staan. Je moet dat dan softwarematig gaan corrigeren.

Als de magneetschakelaar stuk is en je hebt een soldeerbout, dan kun je ook gewoon de magneetschakelaar vervangen voor een nieuwe. Dat moet niet zo moeilijk zijn.
Foto's van de binnenkant van de regenmeter kun je vinden op http://sandaysoft.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=2685&start=40.
Door tuinmantom
#53189
Bedankt, ik kijk er naar uit om de site opnieuw online te zetten, de livelogging werkt opnieuw, alleen blijft m'n regenmeting op 0 staan, da's niet de bedoeling want er zit vandaag al zo'n 5mm in de manuele pluviometer :laugh:

Enfin, ik ga die behuizing waar het contact in zit toch eens openhalen, misschien valt er iets te repareren. Voor ik tot aankoop van die losse regenmeter over ga.
Door nelson
#53192
hallo

Je kan gewoon het reed relais vervangen als je een beetje handig bent met de soldeerbout je kan het reed relais (magneet schakelaar) bestellen bij Conrad of gewoon kopen bij een elektronica winkel.
Heb zelf ook het probleem gehad werkt alweer 2 jaar naar tevredenheid.

P.S de prijs van een reed relais is ongeveer 1 euro.

Groet WS soestdijk
Door tuinmantom
#53232
inderdaad - vriendelijke persoon van de elektronicazaak heeft er voor mij een nieuwe reedswitch op gezet - en hij klikt/schakelt weer.

Nu een ander ding dat niet meer lijkt te werken is de vochtigheidsmeting... die toont al dagenlang 99%, omringende stations tonen nu ook wel hoge waarden van rond en boven de 90, maar de mijne blijft constant op 99 "hangen"... :S

Ik heb hem binnengehaald en hij zakte wel langzaam, de binnenunit geeft 60% aan, en de buitenunit ernaast gelegd en die gaf na een uur "aklimatiseren" 75% aan. Daarna eens opengehaald om te zien of er geen vocht in de behuizing zit. Terug buiten hangen en na opnieuw een uur zat hij weer op de 99.

Zou het kunnen dat die vochtigheidsmeter na 2 jaar al 10 à 15% afwijking vertoont?
Door tuinmantom
#53355
De problemen zijn nog niet van de baan...

Station meet zojuist meer dan 50mm neerslag, terwijl er 1mm in de pluvio zit.

De regenmeter staat op de grond, waterpas, geen trilling door wind mogelijk. Dus er moet iets elektronisch misgelopen zijn.

De kogel is door de kerk: even het budget wat verhoogt en bij deze wordt hij volgende maand officieel door een Davis Vantage Vue vervangen. Ondertussen verder aan m'n website sleutelen...