Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door JPC
#54016
Ik ben bezig met een 433MHz ontvanger de sensors van mijn TFA Nexus in te lezen. (http://www.rfxcom.com/store/Transceivers/12103) De ontvangst is lastig en niet altijd goed. De antenne moet goed gericht zijn. Hij staat bij mij in een diagonale stand. (Ik gebruik een goundplane antenne). Het fout percentage van de wind sensor kan oplopen tot boven de 10%. (Ik heb nog een oude wind sensor zonder antenne en zonnecel.) De regenmeter doet het bij veel mij beter, die mist bijna nooit. De temperatuur sensors zijn niet zo belangrijk, als je daar b.v. 50% van mist gaat het nog steeds goed, want die veranderen niet zo snel (interval: 43,45,47,49 of 51 seconde). Maar het gaat veel beter dan die 50%. Je hoeft ook niet meer “een pijltje omlaag” in te drukken, hij ontvangt de sensors direct. Dit komt waarschijnlijk omdat het console het sensor ID moet in leren. Dat veranderd iedere keer als de batterijen eruit zijn geweest. Dat is nodig als b.v. 2 sensors op hetzelfde kanaal zitten. Daar doe ik nu nog niets mee. Bij het TFA Nexus console kan het wel 10 minuten duren voor een sensor via de USB bus beschikbaar is. Nu is hij er meteen. Maar de ontvangst van het TFA Nexus console lijkt beter.
Het decoderen van de wind en regenmeter ging eerst niet goed, maar dat werd snel opgelost door rfxcom (bert) met behulp van mijn metingen. Haal dus de nieuwste firmware op als je dit ook gaat doen. De temperatuur sensor was wel ok.
Als je met zo’n 433MHz ontvanger werkt mis je wel de barometer, maar die gaat bij mij met een USB barometer gebaseerd op de Bosch BMP 85 (http://homesecuritysoftware.nl/PSensor/). Die gebruik ik omdat die van de TFA Nexus af en toe rare sprongen maakt (maar hij komt altijd weer terug op zijn waarde). De binnen temperatuur kan via een extra sensor. Je mist dan alleen nog de discutabele weervoorspelling. Maar je kunt de data natuurlijk ook nog gedeeltelijk uit de TFA Nexus halen zoals ik nu doe. Ik gebruik alleen de regen en wind info via de 433MHz ontvanger.
Uit de TFA Nexus krijg je via de USB bus iedere 2 minuten verse data, terwijl je op het station veel vaker data ziet veranderen. De Wind info komt iedere 33 seconde binnen. In heb me altijd al verwonderd welke data je dan af en toe via de bus krijgt in relatie met wat je op het scherm ziet. Nu ik het zelf doe zie je dat hij soms fouten maakt in het berekenen van de gemiddelde windrichting van de afgelopen 3 a 4 metingen. Zelf doe ik het nu iedere minuut, dus 2 en soms 1 meting per keer. Ook slaat hij soms wind pieken over die je wel op het console ziet. In de windmeter zit ook een temperatuur sensor. Deze gebruik ik bij de “solar in a jar”. Maar via de USB bus krijg je alleen de berekende windchill door. Nu kan ik de echte temperatuur gebruiken. (Ik rekende die al terug via een omgekeerde windchill formule.) De regensnelheid kan nu direct, en dus nauwkeuriger over de 183 seconde interval berekend worden. De vertraging van de regeninfo was via het console soms wel 3 minuten.
Via zo’n ontvanger kun je ook zien wat er zoal voor sensors in jouw buurt zijn. Ik zag, bij goede ontvangst, soms wel 5 verschillende temp/hum sensors waarbij een zoals ik heb op kanaal 1. Valt het zend moment van een van die sensors gelijk met een van jouw, dan komt er op dat moment niets binnen. Ook de sensors van je eigen station kunnen soms gelijk data uitzenden met hetzelfde gevolg.
Maar ook zonder al dat gesleutel blijft de TFA Nexus een prima weerstation.
Door JPC
#54017
Hier wat verschillen in windrichting en windsnelheid:

via 433MHz
Afbeelding
Via TFA nexus
Afbeelding
De windrichting is rustiger, omdat er nu geen fouten worden gemaakt in het berekenen van de gemiddelde windrichting. Het is beide het 10 minuten gemiddelde.

via 433MHz
[img]http://www.sysanalyser.com//pic/winds_new.jpg[/img]
Via TFA nexus
[img]http://www.sysanalyser.com//pic/winds_oud.jpg[/img]
Het gust niveau is nu hoger, omdat er nu geen pieken meer worden overgeslagen

(Natuurlijk is dit over dezelfde data en periode gedaan)
Door ws vreewijk
#54019
Hallo Hans,

Een mooie weergave van wat je zo aan het doen bent.
Onze oosterburen hebben ook de nodige experimenten gedaan.
Ook het ombouwen met super hetrodyne ontvangers leverde flinke winsten op in de ontvangst.
Vooral het stukje over de meet cyclus is verbazingwekkend ze hadden met iets meer nadenken een veel beter station kunnen maken,zelfs zonder meerkosten.

Van de andere kant valt er dan weinig meer te knutselen :)
Succes met de verdere experimenten.

Ik ben benieuwd wanneer er eens een fabrikant komt die wel luisterd naar wat we willen.
Dat diegene die nadenkt een gat in de markt vind is ze tot opheden niet duidelijk.

Gr Chris
Door Vijversenkoi
#54730
Hallo

Kan ik wat u doet ook met mijn TFA Duo ?
Ik heb vandaag voor de eerste keer met de software van Weather Display gewerkt een alles kunnen uitlezen.
Door Vijversenkoi
#54731
oeps die hierboven ben ik en mijn naam is Eric Buedts, maar hou maar kort als gewoon "Eric"
Door JPC
#54732
Ik gebruik geen WeatherDisplay meer. Wat ik nu doe is daarmee niet mogelijk. Ik heb daarvoor een geheel eigen weerprogramma geschreven. En het is ook mogelijk dat de meteo duo niet dat soort software foutjes heeft als ik bij de TFA Nexus ondervindt.
Door Vijversenkoi
#54776
De TFA Duo wordt door de zelfde software cd uitgelezen als die van Nexus. De software geeft weer dat het een Nexus is. Mijn TFA Duo zou eigenlijk een Nexus zijn, maar dan met een extra (bovenaan) scherm. Dat is wat heb gelezen op internet. Softawe cd die er bij is heet "TFA Nexus versie 1.3.1
Dit even ter info voor u.
In princiepen zou ik dus mogelijk kunnen wat u kan.
Door JPC
#54780
Het gaat om de sensors, en die zijn hetzelfde. Maar je kunt er ook sensors van andere merken mee ontvangen.
Door Vijversenkoi
#54787
En u heeft dus zelf uw eigen software geschreven; Top.
Nu, dat kan ik (nog?) niet, maar als ik zou weten hoe een waarmee, misschien wel.
ik zie wel.

Maar, ik kan beter eens eerst kort proberen uitleggen wat juist mijn bedoeling is.
Ik ben een grote vijver liefhebber, en vooral van Koi. Ik heb ook daarover een eigen website.
Ik heb in 2012 een (2de) nieuwe vijver aangelegd, met zeef, beatfilter, Blue-eco 900 pomp enz. (september opgestart)

Nu, ik ga met de tijd, of dat is toch de bedoeling, een zo groot deel dat mogelijk is, automatiseren. De waterwaardes elektronisch meten (doe ik nu al met Seneye toestel), of toch wat mogelijk is, water spoelen of/en bijvullen, veiligheid op pompen, allee de ganse reumeteut. En als het kan, liefst met 2 aparte toestellen, om fout waardes van het één toestel tegenover het andere toestel zoveel als mogelijk tegen te gaan.
Ik wil dus elektrisch aansturen, meten, opvolgen, veiligheid, en wat mogelijk is via sms en/of via mail mij laten verwittigen en ook opvolgen via internet.
Dit is veel, klopt. Het moet ook niet allemaal in één keer, en dat zou ook niet kunnen omdat sommige modules vrij duur zijn. Maar ik wil graag dit alles in (desnoods aparte) modules verder uitbouwen (in de tijd). Aparte modules zal trouwens niet anders kunnen. ik wil ook wel zelf in elkaar knutselen.

Wat en waarom een weerstation????

Ik heb dus dat TFA weerstation voor alle gegevens op te slaan op pc met software nodig voor mijn volgende idee. Die gegevens ga ik in een database of mysql database steken, zelf schrijven of met hulp van(....), in een eigen database of mysql database samen met de waterwaardes, uv enz.... Aantal voerbeurten tellen + aansturen enz....
Die berekeningen wil ik samenvoegen tot een soort van één geheel, waar ik later kan op terug zoeken, met extra gegevens die ik nog heb toegevoerd als er problemen waren, vb: pomp stil gevallen, filter uitgevallen, ziekte ontstaan, enz zodat ik na een 2 tal jaar of langer, kan zien of er statistisch ja of neen iets regelmatig terugkomt als dit of dat gebeurt, zodat ik na een tijd kan gaan uitmaken dat iets kan gaan gebeuren als er dit of dat is (vb: op vandaag, hypothetisch gezien) gebeurt. Euh, wat moeilijk om dit alles goed uit te schrijven, maar ik hoop dat u mij een (beetje?) begrijpt.

En omdat "het weer" mij natuurlijk ook eenmaal erg interesseert heb dit weerstation gekocht.


Camera bewaking heb ik ook al liggen, plaatsing is voor in de lente. Een beveiliging uitwerken voor tegen een reiger bezoek, door middel van een sensor die een sproeisysteem automatisch in gang gezet of ik van op afstand kan opstarten.
De hoogte het waterniveau onder controle houden, en ook drooglopen tegen gaan zijn ook toestanden die ik gaan uitwerken

Zo, dat is wat in mijn kopke steekt op graag uit te werken.

Nog dit, alles wat draadloos kan gaan werken zou ik willen gebruiken, maar ik besef ook wel dat niet alles kan.