Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Vijversenkoi
#54830
Omdat ik met een bepaald idee zit en op dit moment werk met de TFA Duo, zet ik deze tekst bij dit onderdeel, maar ik kan even goed met een andere weerstation.
En omdat niet iedereen alle topic's leest, zet ik mijn idee en tekst dat in een andere onderwerp ook deel voorkomt hier nog even bij. Als de moderator vind dat deze tekst niet juist staat, gelieve dan het op de juiste plaats te zetten.

Ik ga kort proberen uitleggen wat juist mijn bedoeling is.
Ik ben een grote vijver liefhebber, en vooral van Koi. Ik heb ook daarover een eigen website.
Ik heb in 2012 een (2de) nieuwe vijver aangelegd, met zeef, beatfilter, Blue-eco 900 pomp enz. (september opgestart)

Nu, ik ga met de tijd, of dat is toch de bedoeling, een zo groot deel dat mogelijk is, automatiseren. De waterwaardes elektronisch meten (doe ik nu al met Seneye toestel), water spoelen of/en bijvullen, veiligheid op pompen, allee de ganse reumeteut. En als het kan, liefst met 2 aparte toestellen, om fout waardes van het één toestel tegenover het andere toestel zoveel als mogelijk tegen te gaan.
Ik wil dus elektrisch aansturen, meten, opvolgen, veiligheid, en wat mogelijk is via sms en/of via mail mij laten verwittigen en ook opvolgen via internet.
Dit is veel, klopt. Het moet ook niet allemaal in één keer opgebouwd worde, maar u zal verder merken wat mijn bedoeling is. Sommige modules zijn trouwens vrij duur. Ik wil graag dit alles in (desnoods aparte) modules verder uitbouwen (in de tijd). Aparte modules zal trouwens niet anders kunnen. ik wil ook wel zelf in elkaar knutselen.

Wat en waarom een weerstation????

Ik heb dus dat TFA Duo weerstation voor alle gegevens op te slaan op pc met software nodig voor mijn volgende idee. Die gegevens ga ik in een database of mysql database steken, zelf schrijven of met hulp van(....), in een eigen database of mysql database samen met de waterwaardes, uv enz.... Aantal voerbeurten tellen + aansturen enz....
Die berekeningen wil ik samenvoegen tot een soort van één geheel, waar ik later kan op terug zoeken, met extra gegevens die ik nog zelf heb toegevoerd als er problemen waren, vb: pomp stil gevallen, filter uitgevallen, ziekte ontstaan, enz zodat ik na een 2 tal jaar of langer, kan zien of er statistisch ja of neen iets regelmatig terugkomt, als dit of dat gebeurt, zodat ik na een tijd kan gaan uitmaken dat er iets kan gaan gebeuren als er dit of dat is (vb: op vandaag, hypothetisch gezien) zou gebeurt kunnen zijn, pomp stuk en filter stuk.
Euh, wat moeilijk om dit alles goed uit te schrijven, maar ik hoop dat jullie mij een (beetje?) begrijpt.

En omdat "het weer" mij natuurlijk ook eenmaal erg interesseert heb dit weerstation gekocht.


Ik ga ook Camera bewaking gebruiken, en heb ik ook al liggen, plaatsing is voor in de lente. Ik ga ook een beveiliging uitwerken voor tegen een reiger bezoek, door middel van een sensor die een sproeisysteem automatisch in gang gezet of ik van op afstand kan opstarten.
De hoogte of laagte van het waterniveau onder controle houden. Ook dus die toestanden die gaan ik uitwerken

Zo, dat is wat in mijn kopke steekt op graag uit te werken.

Zijn er mensen die mij kunnen helpen, het zij een database uitwerken voor het weerstation of op een andere manier?
Door ws vreewijk
#54837
Ha die Eric,
Ja ik herken dr wel ea in.
Je bent nogal wat van plan als ik het zo lees,vergeet in het geheel niet de nauwkeurigheid van het menselijk oog als het om je vissen gaat;)

Ik heb zelf ook een koi vijver met een aantal jonges rond 70cm+.
Het enige dat ik meet is de vijver temp,ik zat met mijn Davis met het probleem dat uitbreiding erg duur is en de resolutie knudde voor extra sensors dan wel te verstaan.

Opgelost heb ik dat dmv het zogenaamde 1-wire systeem.
Daar liggen nog veel meer mogelijkheden omdat je dr een flink aantal zefbouw sensors aan kan hangen zoals bv ph meting maar zuurstof ed kan ook mits je de soldeerbout kan hanteren.
Een aantal van mn koi kan je zien in het foto album op mn site wel even naar de laatste foto's gaan ik zou de foto's dringend moeten vernieuwen want die zijn aardig gedateerd.
Mn vijver temp kan je zien helemaal onder aan mn website in een grafiekje.

Let met er het komende weer op dat je de highblow uitzet anders blaas je een paar kuub vrieslucht in je vijverwater per uur,maar dat weet je zelf ook wel denk ik.



mvr gr Chris
Door Vijversenkoi
#54857
Ha zo Chris jij hebt ook al een weerstation, of heb ik het fout?

Ja ik weet het, het is veel dat wil gaan doen, maar ik heb tijd, en eens als het in elkaar zal zitten, ga het gewoon prachtig zijn.
Fout marges moeten inderdaad zoveel als mogelijk uitgehaald moeten waarden.
Door Vijversenkoi
#54943
He ws vreewijk

Van zo een 1-wire systeem, dat lees ik veel over op internet. Maar, ik merk dat men daar wel zelf veel moet in programmeren. Of heb ik het fout? En ik kan wel solderen, maar ik ben ook wel geen elektronicus.
Kan je meer info over geven? Voorbeelden, programma's enz... Kan ik daar ergens hulp over krijgen?