Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Rian
#54858
Goedendag allen!
Ik ben helemaal verslaafd aan deze site, met name plaats Heemskerk, Noord-Holland en kijk dus meerdere malen per dag of ik onderweg "droog" kan blijven. Dat werkt meestal redelijk goed!
Recentelijk echter zie ik regelmatig dat de neerslag/verwachting nogal eens afwijkt van bijv. een buienradar of weeronline. Vandaag is dat wel heel duidelijk, op dit moment bijv. zou het in Heemskerk echt moeten regenen, ook rond 11.00 stond er duidelijk regen aangegeven, voortdurend tot 13.30uur, maar eh.. al die tijd kurkdroog hier, hoor. Nu zelfs zonnetje erbij.. 11.54 nu.
Heemskerk dus, laatste update 12-1 om 11.50uur.
vriendelijke groet, Rian

N.B. Geen idee of ik dit hier goed plaats want vond geen andere mogelijkheid om een nieuw bericht te plaatsen
Door fbockstael
#54859
Hallo Rian,

Ik doe maar een gok hoor en zal je vertellen wat mij is overkomen. Misschien is het de verklaring, misschien niet.
Als ik de regenmeter inspecteer en er zit vuil in, of zelfs misschien wat spinnenrag, dan moet ik dat schoonmaken.
Soms gebeurt het dan dat ik per ongeluk de wip van de regenmeter een zetje geef. Daar is niet veel voor nodig trouwens.
Er wordt dan direct regen geregistreerd in mijn basisstation en dat komt dan uiteindelijk ook weer op de website terecht als regenval.

Nogmaals: geen idee of dit aan de hand is, maar het zou EEN verklaring kunnen zijn.

Groet,

Franklin
Door Rinus
#54860
Rian schrijft:
Goedendag allen!
Ik ben helemaal verslaafd aan deze site, met name plaats Heemskerk, Noord-Holland en kijk dus meerdere malen per dag of ik onderweg "droog" kan blijven. Dat werkt meestal redelijk goed!
Recentelijk echter zie ik regelmatig dat de neerslag/verwachting nogal eens afwijkt van bijv. een buienradar of weeronline. Vandaag is dat wel heel duidelijk, op dit moment bijv. zou het in Heemskerk echt moeten regenen, ook rond 11.00 stond er duidelijk regen aangegeven, voortdurend tot 13.30uur, maar eh.. al die tijd kurkdroog hier, hoor. Nu zelfs zonnetje erbij.. 11.54 nu.
Heemskerk dus, laatste update 12-1 om 11.50uur.
vriendelijke groet, Rian

N.B. Geen idee of ik dit hier goed plaats want vond geen andere mogelijkheid om een nieuw bericht te plaatsen


Hallo Rian,

Allereerst welkom en leuk dat je gebruik maakt van Het leerzame HWA.

Het verschil in de diverse buienradars en gemeten neerslag komt wel eens voor, dan is het vaak dat de voorspelde neerslag, bijvoorbeeld de grond niet haalt en meten we geen neerslag alhoewel je anders zou verwachten, op de diverse sites zal je zien dat er dan ook geen regen wordt gemeten.

Mvg,
Rinus
Ws beijerlust (Heemskerk
Door wslangerak
#54861
Volgens mij bedoelt Rian het net andersom: ws in Heemskerk meten neerslag terwijl het niet regent. Kan condens zijn of zoals vandaag een beetje rijpaanslag die smelt. Alledrie de stations meten vandaag 0,2 mm als ik het goed heb.
Door Rinus
#54862
wslangerak schrijft:
Volgens mij bedoelt Rian het net andersom: ws in Heemskerk meten neerslag terwijl het niet regent. Kan condens zijn of zoals vandaag een beetje rijpaanslag die smelt. Alledrie de stations meten vandaag 0,2 mm als ik het goed heb.



Hallo Kees,

Het heeft hier in het begin van de ochtend toch nog een beetje gemiezert en de temperaturen zijn boven nul gebleven T(min) 0.8°C.

Mvg,
Rinus
Ws Beijerlust (Heemskerk)
Door JPC
#54863
Dat er verschil bestaat tussen wat er wordt voorspeld door Hydronet en wat er werkelijk valt zie ik ook in mijn software regenmeter.
Ik heb ooit een regenmeter gemaakt op basis van de buienradar gegevens voor mijn lokatie. Dit is het simpel optellen van de hoeveelheid van het tijdstip nu, en dat ieder 5 minuten.
Deze heb ik nu aangepast voor Hydronet met de xml feed.
Over de eerste 3 dagen dat ik meet zie ik het volgende resultaat:
-------------------- Hydronet -- Gemeten
10 jan -----------: 0,98 mm -- 2,61 mm
11 jan -----------: 1,15 mm -- 0 mm
12 jan tot 18:00 : 0,64 mm -- 0 mm
Door jango
#54865
Rian schrijft:
Goedendag allen!

Recentelijk echter zie ik regelmatig dat de neerslag/verwachting nogal eens afwijkt van bijv. een buienradar of weeronline.


De vraag van Rian lijkt mij toch wel duidelijk.
Hier staat toch duidelijk NEERSLAG/VERWACHTING!!! in de vraagstelling.
En dat is niet doordat er tegen een wip is gestoten maar dat er werkelijk neerslag is en het kan dus zijn dat deze de grond niet haalt, zeker bij een lage intensiteit.

En die die vraag wil ik wel beantwoorden met dat er dus echt regelmatig niets van klopt.
Hoe Hydronet deze verwachting samen stelt weet ik niet maar het lijkt mij wel voor verbetering vatbaar.

Gister avond tussen 22.00 en 24.00 zat een verwachtings balk van 1.5 uur van neerslag verwachting tussen 0.2 en 0.4mm.
Het was echter hier in Veghel onbewolkt tot zeer lichte bewolking.
Vraag is waaruit moet dan die neerslag komen.

En dit voorval doet zich regelmatig voor.

grtz, Jan
Door Rian
#54873
Hallo Franklin, Rinus, Kees, Hans en Jan!
Blijkbaar had ik 4 van jullie onbedoeld toch op het verkeerde been gezet, excuus daarvoor. Geen enkel probleem want ik vind het alleen maar heel interessant wat jullie hier schrijven, daar leer ik wat van.
Alleen Jan dacht inderdaad in de richting die ik bedoelde, en dat was inderdaad vrij simpel. Ik als leek kijk voornamelijk naar de verwachting als ik erop uit wil met mijn scootmobiel, zodat ik kan inschatten wat de beste tijd is om dit te doen en dan onderweg droog te kunnen blijven, haha.
Ik had inderdaad gezien dat er 0,2 gemeten was (bij alle 3 stations in Heemskerk) en dacht toen van: Hé, heeft het al geregend dan? Dus in die zin leer ik weer dat er ook andere manieren zijn waarop jullie regen of luchtvochtigheid meten en registreren.
Maar met mijn vraag vanochtend bedoelde ik alleen die blauwe balk bij Neerslag die aangaf dat het zou regenen tussen 11.00 en 13.30, en echt, daar was totaal geen sprake van.
Bedankt voor jullie reacties! :)
vriendelijk groet, Rianne