Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Bernez
#57919
Zoals iedereen, ben ik nu achtergekomen dat de barometer sensor van de Nexus Pro niet de je van het is.
Dus vraag ik mij af of het mogelijk zou zijn om de bestaande barometer sensor te vervangen door bv. een BMP085. Deze kosten nl. bijna niks op ebay.
Als er techneuten in de zaal aanwezig zijn, graag jullie mening.

Groeten,
Bernez
Door JPC
#57921
Ik gebruik die sensor al geruime tijd samen met mijn TFA nexus (Ik was die hopeloze barometer van de Nexus ook zat). Ik gebruik deze :
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 8462.lynkx
(Er zit bij deze barometer ook software, maar die gebruik ik niet.)

Resultaat:
http://www.sysanalyser.com/actueel/barov.php
Doordat ik de barometer waarde 100 keer per minuut inlees en vervolgens middel, kan ik het afronden op 3 cijfers achter de komma.

Maar er is, tot nu toe, geen enkel weerprogramma dat dat ondersteund.
Ik heb alles zelf geschreven.
Maar misschien kan je Brian zo gek krijgen dat hij WD aanpast?

Ik had een inleesprogramma gemaakt voor de Nexus dat de barometer waarde van de BMP85 samenvoegde en een records.txt produceerde. Deze kan WD ook inlezen, maar helaas was die methode nog niet geheel OK. Brian heeft een aantal van de problemen opgelost. Maar het vastleggen van de min max waarde per dag enz. werken nog steeds niet.
Door Bernez
#57926
Hoi Hans,

Bedankt voor je reactie. Ik had jou verhaal al gelezen en vond die erg interessant.
Maar aangezien ik geen techneut en geen programmeur ben, is zoiets aan mij niet besteed.
Ik dacht meer aan het simpel vervangen van die sensor. Dus oude sensor desolderen en nieuwe erin (dat kan ik wel). De sensor van de Primus schijnt een stuk beter te zijn dan die van de Nexus. Zou deze passen ? Is die wel los te verkrijgen ? Allemaal vragen waar ik geen antwoord op heb.

Of misschien één van deze kleine modules ? Of een losse Bosch QFN-8 BMP085. Ze kosten nl. bijna niks.
Zou dit te doen zijn of kan ik dat vergeten ?

Groeten,
Bernez