Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Joopie
#59971
Ik heb een probleempje met mijn TFA nexus pro. Mijn windmeter geeft veel te weinig wind weer op het display. Hij komt niet veel hoger dan zo'n 25 km p/u zelf met zeer veel wind. Maar ook als er maar 20km p/u staat geeft hij dit veel minder aan. Hij geeft dus constant te weing wind aan. De windmeter staat ongeveer een meter boven de nok van het dak en heeft vrij zicht ,dus geen obstakels in de weg. Als ik buiten sta zie ik hem ook gewoon ronddraaien zonder te haperen. Zijn er mensen die dit ook hebben gehad. Apparaat is ongeveer 5 maanden oud.
Door JPC
#59977
De units staan wel in km/h en niet in : mph, m/s of knots?
Je kunt kiezen voor de gemiddelde wind stekte of de piek waarde op het display.
Door Joopie
#59978
Nee hoor ik hab alle diverse windeenheden geprobeerd, allen geven dezelfde waardes omgerekend. Hij staat op gemiddeld, op piek gaat het wel iets omhoog maar nog wel veel te laag
Door nolversteeg
#59979
Hallo Joop,

25 Km/u is al niet mis, dan weet je zeker dat hij iets meet, als je op dit moment alle waarden van heel Nederland (HWA) bekijkt loopt dat van 0 tot 37 KM/u.

dus vergelijkingen zijn er wel. een natte vinger in de lucht, of het bewegen van blaadjes aan de boom is geen referentie.

Groeten Nol.
Door hanszzz
#59980
Hallo Joop kijk eens naar je omliggende stations er zal altijd een verschil zijn tussen een Tfa versus Davis.

Dat komt omdat een Davis een veel hogere upload frequentie heeft dan de Tfa dus zal een windvlaag sneller worden opgepakt en de 10 min gemiddelde dus ook.

Grt Hans
Door Joopie
#59981
Dat zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn. Maar ik woon aan de kust en als het hier stevig waait, tussen 6 en 7 bft kom ik niet hoger dan 4dus vandaar mijn twijfel maar ik zal eens kijken of ik wat vergelijkings materiaal kan vinden.
Door hanszzz
#59982
Aan welke kust moet ik denken als je je provincie vermeld of eventueel plaats kunnen we mee kijken en misschien het probleem te achterhalen.

Grt Hans ;)
Door Joopie
#59983
dat is inderdaad wel handig, sorrie.
ik woon in arnemuiden dat is in zeeland vlak bij middelburg
Door SpeedyGJ
#59985
Komt de wind momenteel van het dak?
Het is namelijk zo dat je minimaal 2 a 3 meter boven nok van dak moet zitten om zo min mogelijk effect te hebben van het dak, 1 meter is eigenlijk te laag.
Ik zit momenteel ook op kleine meter maar gezien ik nu materiaal heb wordt dit binnenkort aangepast naar 3m.

Voor de rest kunnen omliggende obstakels ook effect hebben. Mijn station staat ook vrij echter richting ZO staat een boom voor op 10m afstand, noordoosten zit ik met een boerderij met bomen, aan de westkant staan ook een hoop bomen op 260 meter afstand met daarachter een dorp. Dit alles heeft nadelige effect op mijn meting, nu is westen wind wel redelijk al loop ik wel 1bft achter op de officele metingen.

Ik ben zelf van mening dat elke objecten (bomen / dorpen / steden etc) op minstens 350/400 meter effect zullen hebben op de meting. Uiteraard zul je prima metingen kunnen halen op deze afstanden maar hoe harde de wind hoe meer effect je daarin zal krijgen.

Nu weet ik voor de rest niet waar het weerstation precies staat maar als ik even de ligging bekijk kan ik me voorstellen waarom de metingen niet zo heel zuiver zijn en vooral nu niet. Middelburg zou dus de boosdoener kunnen zijn dat de wind daar niet lekker doorheen blaast en dus effect kan hebben op de metingen.

Hou je de gegevens ook bij op je computer? En wat zijn je max waardes van gister?