Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door gensnet
#64784
Ik heb het weerstation aangesloten op de computer met het programma TFA Nexus. Maar omdat dit een algemeen programma is voor een heleboel andere weerstations, zijn er dingen die niet goed worden weergegeven in dat programma. Ik heb toen op advies van de leverancier van het weerstation het Duitse wetterstation programma maar "aangeschaft". Dit is een behoorlijk ingewikkeld en uitgebreid programma, maar het werkt uitstekend.

Maar nu komt het "probleem". Ik heb al een heleboel geprobeerd, maar het "probleem"- helaas- niet zelf kunnen verhelpen.

Toen ik het weerstation kocht en de interval (voor het uitlezen van data op 30 minuten heb gezet) werden de data door het weerstation op het hele uur (bijv. 10.00 uur en halve uur bijv. 10.30 uur) uitgelezen. Dàt heeft zolang gewerkt tot ik ben gaan klooien met de regenmeter en het weerstation toen o.a. gereset heb. Toen ging het weerstation de data uitlezen op 10.37 uur èn 11.17 uur en dus niet meer precies op het hele uur en halve uur zoals vroeger wel het geval was. Ik heb dat maar zo gelaten, maar het irriteerde me wel altijd.

Onlangs is de elektriciteit er bijna een uur afgeweest. Ik gebruik de netstroomadapter voor voeding en dus niet de batterijen. Toen las het weerstation de data om 10.45 uur en 11.15 uur uit. Ik heb nu het weerstation gereset en om een bepaalde tijd weer ingeschakeld, maar dat verrekte weerstation blijft data uitlezen om bijv. 13.45 uur en 14.15 uur. Het Duitse wetterstation programma dwingt het weerstation wel om precies om het hele en halve uur de data te leveren, maar intern blijft het weerstation een kwartier vóór het uur en een kwartier ná het hele uur de data uitlezen. Wat kan ik eraan doen dat het weerstation ook intern de data leest om het hele en halve uur?
Door gensnet
#64910
Ik heb onlangs met de fabrikant uit Duitsland contact gehad en ook die heeft geen oplossing. Probleem kwam ze ook onbekend voor :-( Dàt heb ik nu altijd als eerste. Niemand schijnt dit probleem te kennen en dat blijkt ook wel uit de reacties hier, nul komma nul......

Ik vind het overigens een slechte reclame voor leverancier en fabrikant om me niet een oplossing voor dit probleem aan te bieden. Als het apparaat nu "tig" jaar oud is, maar in mijn herinnering zo'n twee à drie jaar. Dus het loont zich nog wel om het probleem van de interval tijd te verhelpen naar het hele en halve uur. Momenteel leest ie de data uit om 10.20 en 10.40 uur. Is wel eens 10.15 en 10.45 uur geweest en in het begin om 10.13 en 10.43 uur. Het schijnt dus enigzsins te verschuiven, maar het is niet te beïnvloeden.