Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door TFAmeteo
#67233
Beste, ik ben in bezit van een TFA meteotime Duo (gewoon voor de leuk ;))
Deze heb ik afgelopen weekend in werking gesteld.

Nu heb ik een vraag over de vocht/temperatuurmeter. Deze is best hoog opgehangen.. ten hoogte van het plafond van de eerste verdieping. Vanmorgen heb ik de temperatuur vergeleken met een internet weerstation 5km verderop. Onze meter gaf -0.1 graden aan die van 5km verderop 1.3. Kan het kloppen dat er zo'n groot garden verschil is of hangt die van ons te hoog?

Wat moet/kan ik hiermee?

Voor de rest ben ik nog een beetje aan het stoeien, helaas moet ik de windmeter verplaatsen, want die pakt te weinig wind/hangt niet vrij genoeg.
Door jeroenzwart
#67238
TFAmeteo schrijft:
Nu heb ik een vraag over de vocht/temperatuurmeter. Deze is best hoog opgehangen.. ten hoogte van het plafond van de eerste verdieping. Vanmorgen heb ik de temperatuur vergeleken met een internet weerstation 5km verderop. Onze meter gaf -0.1 graden aan die van 5km verderop 1.3. Kan het kloppen dat er zo'n groot garden verschil is of hangt die van ons te hoog?


Een eenvoudige vraag met een niet eenvoudig antwoord. Een verschil van 1,4°C op 5 km afstand is niet groot, maar dat wil niet zeggen dat je meting juist is. Ik vermoed dat je je sensor tegen de gevel hebt opgehangen, dat zou ik persoonlijk nooit doen. Zeker niet als het een bakstenen gevel betreft, die heeft een sterke dempende invloed en kan bij directe zoninstraling sterk opwarmen. Of je goed meet hangt van zeer factoren af. Ik zal er een aantal noemen, maar de lijst is zeker niet compleet:
- nauwkeurigheid van je sensor
- is je sensor afgeschermd van directe zoninstraling (of nachtelijke uitstraling)
- wordt de sensor (in een weerhut) actief geventileerd
- hoe hoog is de sensor geplaatst boven het maaiveld
- boven wat voor ondergrond is de sensor geplaatst (een verharde ondergrond heeft veel invloed!)
- hoe ver is de sensor geplaatst (of opgehangen) van steenachtige obstakels
- lokale omstandigheden

Overigens is 1,5 m boven maaiveld een standaard meethoogte, maar gezien je situatie kun je je afvragen of de hoogte in jouw geval belangrijk is...
Door TFAmeteo
#67272
daar heb je m dan gelijk!... ja de sensor hangt aan een bakstenen muur. wel uit de zon onder de dakgoot. noord/oost kant.

we gaan de locatie herbeoordelen en rekening houden met de hoogte. bedankt.