Discussie forum met vragen over TFA, Nexus, Mebus, Irox en Honeywell
weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door jorissynaeve
#19186
Nog steeds problemen?
Hmmm ja, het is een raar probleem. Gewoon de kabel eens verleggen kan al veel oplossen.

Nu al enkele maanden geen uitval gehad maar ik kom dan totaal niet aan het station zelf.. Is verbonden met een Alix (mini-itx) met meteohub op en doet dit prima!
Door JPC
#19188
Ik ben sinds juni 2008 een tevreden gebruiker van een Nexus PRO.
(alhoewel vannacht het windvaantje vastgevroren is)
Toen nog zonder externe antennes.
Ik heb de volgende dingen gedaan.
Kwaliteits usb kabel gekocht.
2 ferriet kernen bij conrad gekocht en aan beide uiteinden gemonteerd.
Alles op een geaard en ontstoord stekkerblok.
Maar het belangrijkste is de plaatsing van het station.
Dat heeft me ook een paar maanden gekost.
Bij mij dicht zo dicht mogelijk bij het raam met zicht op de sensoren.
Op de 1e etage van een eengezinswoning, zodat de afstand tot de temperatuur en windsensor ongeveer even veel is.
(wel oppassen dat hij in de zomer niet in de zon komt te staan)
Dat is waarschijnlijk het belangrijkste.
Maar al deze punten zijn al genoemd.
Het probleem zit waarschijnlijk in het apparaat zelf.
Het USB signaal stoort de ontvangst van de sensors in het apparaat zelf.
De externe antenne die tegenwoordig op de hoofunit en de windsensor zitten moet toch al enigszins helpen?
Door Willie
#19194
Er is al veel over dit probleem geschreven.
Waar de waarheid ligt is de vraag.

Heb er zelf ook een ( nexus pro solar) en in het begin dit probleem wel gehad.
Om te beginnen is de usb kabel van zeer slechte kwaliteit.
Meteen vervangen of zoals eerder voorgesteld met alufolie omwikkelen.
Het kan zeer nuttig zijn een usb hub met eigen voeding te plaatsen en de usb kabel zelf meer als 5 meter verlenging is dan geen probleem.Kan het station ook veel verder van alle apparaten weg worden geplaatst.
Uitvallen sensor heeft vaak met de zeer slechte kwaliteit van de geleverde batterijen te maken.
Had een tijd terug zelf ook uitval tijdens kou. (dan leveren de batterijen of backup voor de accu bijna geen vermogen)
Door betere batterijen vervangen en weg probleem tot nu toe.
Oude? batterij door gemeten (station is 3 maand oud)en bij een temp van 0 graden 50 % verlies van vermogen.
Dus eerst nieuwe goede batterijen zou ik zeggen.
Door JPC
#19209
Dat is inderdaad ook een goede tip
Zelf heb ik in de windmeter
Energizer - Lithiumbatterij AA (Penlite)
Gestopt, ook omdat je dan minder vaak het dak op moet.
Deze zijn wel erg prijzig.
De andere hebben Duracell Procell penlites
Beide typen leveren ook onder 0 graden voldoende energie
Door weerzal
#19222
heb ook al alles geprobeerd heb zelfs de antenne naar buiten gebracht en vandaag als laatste redmiddel een stuk draad aan gehangen.
heb de laatste weken weer veel wind uitval en ben dus al bijna zover om dat ding uit het raam te kegelen.
maar goed sindsdien ontvangst hoelang weet ik niet maar het proberen waard.
ga toch wel zeker een ander weerstation kopen moet goed zijn bij mij

succes groet rob
Door Pringelz
#19230
Hallo Hans,

Ik had dit ook in het begin bij mijn weerstation, maar nu heb ik dit probleem niet meer. Zorg er ook goed voor dat de software goed is geinstalleerd, en dat alles correct is aangesloten. Eventueel jouw weerstation resetten, dus alle weergegevens resetten zou ook eens kunnen helpen. Je kan dit alvast eens proberen en bekijken !
Door MarTan
#19302
Hoi,
De ontvanger en pc staan bij mij ong 30 cm uit elkaar. Met een USB kabel van 100cm die in het verlengde van de antenne loopt. De pc (ion 330) staat boven de ontvanger op een plankje en de console hangt eronder.
Op de zenders heb ik een externe antenne gemonteerd. (Conrad Bestnr.: 190047 - 89 )
Op de ontvanger/console een externe antenne gemaakt van zwart schakel draad met een lengte van 50cm. Bij het soldeerpunt een spoel/wikkeling van 8 omwentelingen.
Tot op heden bijna geen uitval meer gehad.
Mocht ik dit toch krijgen dan komt er een externe antenne op de ontvanger/console.
Bestnr.: 190047-89 of de Bestnr.: 190047-89 (Conrad).

De storing komt voornamelijk uit zendertjes van de licht bediening en personen die een goedkoop weer metertje buiten hebben hangen. Bijna alles wat draadloos is zit op de 433mhz. Geen netwerk wifi/bluetooth netwerk hoor dat zit op een andere frequentieband, n.l 2.5Ghz.
Om dit probleem te verhelpen kan je altijd nog de ontvanger en zenders vervangen door 868mhz zendertjes. Maar dat is een dure grap. De afstand blijft max 30 meter zonder obstakels.

Martijn
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#19305
Hallo Allemaal,

Hier heb ik met de Davis Vantage Pro 2 nou nooit geen problemen mee, met uitval.B)

Maar goed, die heeft vaak weer problemen met de Usb datalogger of een vastgevroren windvaan.:(

Groet,

Martijn
Door weerzal
#19307
Ik ben blij voor je martijn alleen heeft niet iedere mede deelnemer hetzelfde budget te besteden en dan is de TFA een leuk station om mee te doen met HWA ondanks zijn gebreken

groet Rob