Discussie forum met vragen over Cresta weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door ptm980
#24202
ik heb de Cresta PMT980 gekocht.
Ik heb voor dit weerstation gekozen omdat de forecast optie erop zit.

Ik heb het nu een dag staan, en tot vrijdag geeft het weerstation zware regen aan, terwijl er verteld wordt dat er opklaringen aankomen en dat het morgen droog is.
Ik hoop maar dat het nog een instel probleem is.
heeft iemand anders dit ook?

weet iemand of de luchtdruk is in te stellen en hoe je dit moet doen?
ik woon dicht bij schiphol en op dit moment is de luchtdruk 1006,8hPa, maar mijn weerstation geeft 1010,3 aan.

tot nu toe heb ik altijd een eenvoudig weerstation gehad, maar wilde graag een ander weerstation, ik ben eigenlijk een totale beginner.

Kan iemand mij vertellen wat een zeeniveau luchtdruk is?

De software die er bijgeleverd wordt houdt mijn gegevens niet vast, ik heb ook de 1.4.2 versie geprobeerd.
Beide houden niet mijn instellingen vast, en moet dus alles steeds opnieuw instellen.
Welk programma werkt er goed met de Cresta?

Ik weet het zijn veel vragen, maar ik probeer alles een beetje te gaan begrijpen.
Alvast heel hartelijk dank voor de hulp
mvrgr
Peter
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#24210
Hallo Peter,

Wat betreft de Forecast van zware regen,Dat is meestal in te stellen aan de hand van de luchtdruk.

Bij sommige Weerstations kun je instellen hoe snel of hoe langzaam de luchtdruk met een bepaalde HPA zakt of stijgt.Aan de hand daarvan wordt dan meestal de Forecast bepaald.

Ook is bij sommige Weerstations de luchtdruk op zeeniveau en een aanpassing daarop in te stellen.

Of dit bij jou Cresta zo is dat weet ik niet aangezien ik dit weerstation niet ken.

Heb je er geen handleiding bij waar dit in staat ???


Zeeniveau luchtdruk kun je ff opzoeken in google.

Voor antwoord op verdere vragen gooi ik het ff in de rondte hier weer,ongetwijfeld zullen er misschien mensen zijn hier met hetzelfde Station die je het precies kunnen uitleggen.

Succes

Mvg,

Martijn
Door weerzal
#24211
Ha Peter

Zal proberen wat antwoorden te geven op je vragen.
Voor wat is luchtdruk op zeeniveau de volgende link:

[url][/url]http://www.knmi.nl/cms/content/30902/barometer_en_weer

Als de link niet werkt kun je dit ook makkelijk opzoeken via google.

Als het goed is kun je bij ptm980 de luchtdruk instellen en ook de hoogte van je station.
Die vergelijk je dan met schiphol en als dat niet klopt kun je nog wat spelen met je hoogte die stel je dan wat hoger of lager in.

Een leuk programma om mee te beginnen vind ik pc-wetterstation kost 30 euro maar ondersteund volgens mij wel de pmt980 zie de site van Werner Krenn.

[url][/url]www.pc-wetterstation.de

Succes en misschien kunnen andere forumleden je verder helpen.

Groet Rob.
Door mysteryliner
#24445
het kan zijn dat je de hoogte ten opzichte van zeeniveau nog niet ingesteld hebt.
dit kan via de knopjes??? of via de meegeleverd software weather capture advance
-->instellingen --> hoogte

klopt het dan nog iet, dan is ie verkeerd geijkt vrees ik.

Zelf heb ik ook pas een PTM980 en extra een TFA Nexus voor in de woonkamer.
Momenteel staan ze nog naast mekaar en de cresta geeft 1005mbar de TFA 995mbar
Door mysteryliner
#24468
@wslangerak: ik weet dus echt niet wat er verder nog aan in te stellen is.
ze zijn beide op hetzelfde moment ingesteld met dezelfde instellingen, hoogte, locaties, en meetsysteem.

wat mis ik verder dan nog?
Door wslangerak
#24471
mysteryliner schrijft:
@wslangerak: ik weet dus echt niet wat er verder nog aan in te stellen is.
ze zijn beide op hetzelfde moment ingesteld met dezelfde instellingen, hoogte, locaties, en meetsysteem.

wat mis ik verder dan nog?

Je mist niks hoor, er kan best een behoorlijke afwijking zitten tussen de twee stations als je de instellingen qua hoogte gelijk zet.

Bij de Nexus is de beste manier het ding gewoon in te stellen op de luchtdruk van een naburig betrouwbaar station en dan absoluut niet te letten op de hoogte. Die klopt waarschijnlijk van geen kant, maar dat maakt niet uit. Zolang de waarde op je display maar overeenkomt met de daadwerkelijke luchtdruk is het prima.
De waarde die je ziet wordt uiteindelijk ook aan de PC doorgegeven.

Gr,
Door JPC
#24485
Als het goed is kun je 2 luchtdrukken selecteren op je station.
De werkelijke, en de voor het zeeniveau gecorrigeerde.

(De hoogtemeters in vliegtuigen zijn eigenlijk barometers)
De luchtdruk gaat omlaag als je stijgt en omhoog als je daalt. Ongeveer 1 hPa per 8 meter.
De officiële weerstations publiceren niet hun eigen luchtdruk, maar de gecorrigeerde luchtdruk
alsof ze op het zeeniveau staan.
Alle weersoftware programmas lezen de luchtdruk op zeenieveau, van je station uit.

Dus de, volgens jouw station, werkelijke luchtdruk is eigelijk niet belangrijk.
Je gebruikt de hoogte instelling van je station om je barometer te kalibreren.
En gebruikt dus de luchtdruk op zeeniveau.
Dat corrigeren kan meestal zowel in hoogte als direct in hPa. Kijk maar eens in de gebruiksaanwijzing.
Je maakt hem in jouw geval gelijk aan schiphol.