Discussie forum met vragen over Cresta weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door sjansse
#31677
Hallo mensen,
Sinds ongeveer 4 uur afgelopen nacht heb ik geen gegevens meer in WSWIN staan.
Nadat ik de pc weer opgestart heb, zie ik weer gegevens staan in de vorm van grafieklijnen.

Ik heb de pc afgelopen nacht niet uit gezet, en dit is de eerste keer dat ik gegevens kwijt ben.

Normaal als ik de pc uit heb gehad, laadt wswin de gegevens van de afgelopen tijd, en toont die dan in de grafiek, maar nu zit er een stuk van 4 tot 8 uur waar geen data van is.

Is het geheugen vol, of is er geen data binnengekomen.
Als ik in wswin kijk bij weerstation,status draadloze interface staat alles op 100%
Bijlagen
schermafdrukwswinweb.jpg
schermafdrukwswinweb.jpg (124.96 KiB) 6509 keer bekeken
Door ws vreewijk
#31694
Ik ben geen super kenner maar ik weet wel had ook zulke problemen toen ik 24/7 ging draaien..... steeds problemen uitschakelen van windows update loste het probleem uiteindelijk op.
Martijn Coevorden nog bedankt voor je tip toen.

Dus of af en toe handmatig de updates binnen halen maar misschien is het bij jouw wel iets anders.

gr Chris
Door Tonnie
#31767
Het lijkt me dat data tijdelijk is weggevallen. Ik vind het opmerkelijk dat je regenmeter het schijnbaar wel heeft bijgehouden.

Batterij ok?
Vocht / condens?

gr.

Tonnie.
Door BeArt
#31820
Waarschijlijk is de software de verbinding kwijtgeraakt.
Heb ik ook heel soms.
Nadat de software weer opnieuw is opgestart begint in ieder geval mijn Weather Diplay software eerst te controleren of er nog niet opgehaalde data is in het geheugen van het weerstation. Dit door de laatste informatie die aanwezig is te vergelijken met de huidige datum/tijd. Zit daar een gat dan zoekt de software naar de ontbrekende gegevens.
Als dat mis gaat dan heb je dus een gat in de info. Kun je ook niet meer herstellen volgens mij.
Ook voor de regenmeter heb je trouwens een gat, alleen die wordt wel weer goed opgepakt omdat die over een hele dag een optelling doet binnen de Cresta en deze som elke keer doorgeeft.

Geheugen vol heb ik nooit gehad.
Wel kan het zij dat je een 8k variant hebt i.p.v. een 256k variant van de Cresta.
De eerste kan maar ong. een dag aan info vasthouden.
Als de verbinding dan langer als een dag er uit ligt heb je ook een gat in je info.

Mvrg Bart
Door JPC
#31823
De hoeveelheid info die de datalogger kan vasthouden, hang af van de interval die je hebt ingesteld. Je kunt dan zelf uitrekenen hoeveel hij kan onthouden. Is hij "vol", dan begint hij de oudste data te overschrijven.

De regen info wordt per tik/wip doorgegeven. In WD vindt de optelling plaats.
Door BeArt
#31836
De regen info wordt per tik/wip doorgegeven. In WD vindt de optelling plaats.


JPC, dat had ik ook gedacht maar kan hiermee de plotselinge sprong niet verklaren in de regenmeting.
De regenlijn is in een opgaande beweging maar eindigd lang niet zo hoog als waar die weer verder gaat. En die lijn is horizontaal.

Ik vermoed toch dat WSWIN hier extra info gebruikt op basis van de afgegeven hoeveelheid regen na middernacht door het weerstation.
Welke info er exact over de usb lijn gaat weet ik niet, maar het zou zomaar kunnen.
Ken ook WSWIN niet, dus misschien kun je in de software instellen om die informatie te gebruiken i.p.v. per tik info.
Mvrg Bart
Door JPC
#31868
Zover ik weet gaat er rond middernacht geen extra info van weerstation naar het programma. Er worden alleen regen tikken overgezonden. Als je WD gebruikt kan je in het iroxdata programma zien wat er overgedragen wordt. Het weerstation doet niets met middennacht, wat betreft de regen. Hij onthoudt alleen maar een periode.
Het moet dus een data storing geweest zijn.
Als ik temperatuur sensor 4 gebruik als mijn hoofdsensor, geeft hij bij de start van het uitlezen van de datalogger een rare temperatuur piek.
Ik heb ook wel eens meegemaakt, dat hij maar door bleef gaan met het uitlezen van de dataloggen. Stopte nooit meer.
Ik gebruik de datalogger nu helemaal niet meer. Na een stroomstoring of restart van de PC, gaat hij direct meten. Dan maar een kort verlies. Dat is beter dan het moeten bijwerken van de gegevens, of dat hij er op blijft hangen.
Als je gedurende een periode (vakantie) je station niet aan de pc koppelt, is het slim een gehele reset te plegen,
http://www.hetweeractueel.nl/forum/weat ... p-wd#26307
de interval zo instellen dat hij dan niet vol raakt. Dan kun je met zekerheid je gegevens weer inlezen in je PC als je terug komt en verder gaan met meten met je PC.