Discussie forum met vragen over Cresta weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Jamapumo
#40677
Hallo allemaal.

Van een kennis vandaag een WXR710XL gekregen en op zich is voolgens de handleiding een en ander fatsoenlijk in te stellen, behalve de luchtdruk.

Ik zorg dat de instelling op het luchtdruk veld staat dmv de Up en Down toets, Dan druk ik op SET totdat SEA Level zichtbaar is. Dan druk ik SET in tot SEA Level gaat knipperen en kan ik een sea level luchtdruk in stellen.
Druk ik dan nogmaals op SET dan krijg ik de local luchtdruk (ik neem aan dat die gemeten wordt en aan de hand van het verschil (sea level en gemeten level) wordt de hoogte "berekend".

Hoogte kan ik namelijk op geen enkele manier instellen. Alleen als ik de luchtdruk op zee niveau aanpas, dan komt uiteindelijk de hoogte (berekend) overeen met ongeveer mijn werkelijke hoogte (+22,5 meter , Venlo).

Iemand enig idee of mijn conclusie klopt en ik dus zeeniveau moet instellen zodat hoogte uiteindelijk klopt, of zeeniveau opzoeken wat de waarde op dit moment is en de hoogte niets van aantrekken?

Sorry voor de misschien simpele vraag maar ben nieuw in het "weer wereldje"

Groetjes,


Jamapumo
Door Adriaan
#40678
Hallo Jamapumo,

De lokale luchtdruk is gewoon rauw wat hij meet op dit moment denk ik.
De hoogte wordt inderdaad afgeleid van verschil tussen lokaal en op zeeniveau. (Bij sommige stations kan je juist de hoogte instellen zodat de luchtdruk goed wordt aangepast).

De berekende hoogte kan iets meer of iets minder zijn dan de werkelijkheid maar is niet van wezenlijk belang. Volgens mij maakt het alleen uit dat de barometerstand op zeeniveau klopt met stations in de buurt of een andere (liefst betrouwbare) barometer.

Laat maar weten of het lukt, succes!

Adriaan.
Door Jamapumo
#40679
Hoi Adriaan,

Dank voor je snelle antwoord.
Hoogte lijkt me inderdaad niet iets wat echt moet worden gemeten / berekend. Maar wat is de functie hiervan? Welke waarde kan ik het beste invullen bij de zee niveau luchtdruk?

Tevens geeeft de Cresta een locale luchtdruk van 1004.1 constant aan terwijl weerstations in de omgeving rond 1009 - 1012 zitten (mogelijk omdat ik op 1e verdieping zit, ik weet niet of dat al een verschil geeft)?

Groetjes,

Jack

P.S. Zee niveau staat nu op 1010 en mijn hoogte zou 50 meter zijn ???
Door Adriaan
#40754
Hoi Jack,

De functie van de hoogte is om een indicatie te geven of je goede luchtdruk-correctie hebt ingesteld. Maar in de praktijk blijkt dit nooit echt betrouwbaar. Dus wat er voor berekende hoogte uitkomt is onbelangrijk zolang je meting op zeeniveau maar klopt.

De verhoging van 1 verdieping heeft maar erg minimaal effect. Volgens mij moet je niet de lokale luchtdruk vergelijken met de stations in de buurt. De stations in de buurt hebben hun luchtdruk namelijk ook herleid naar zeeniveau.

Dus luchtdruk op zeeniveau instellen op stations in de buurt (knmi als het kan) en met voorkeur in een periode van stabiele luchtdruk-trend zodat het betrouwbaarder is.

Groeten,

Adriaan.


PS. Die 50 meter dus negeren :) Maakt niet zo veel uit wat er uit komt!
Door Jamapumo
#40917
Hallo allemaal,

Helaas blijkt mijn WXR710XL al na 2 dagen de geest te hebben gegeven. Tijd en Zonsopkomst, -ondergang blijft ofwel volledig oplichten of helemaal leeg.

Gelukkig is (vooralsnog) de service desk van Cresta perfect, kreeg advies om te resetten (15 minuten batterijen eruit) en kreeg al meteen RMA formulier.

Ben benieuwd als ie terugkomt, heb inmiddels wel al gevonden hoe de hoogte toch in te stellen.