Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Eckie76
#2969
Wie heeft er ervaring met de Meteohub?
Info kan je hier zien: http://www.meteohub.de/joomla/index.php

Dit zou een ideale oplossing zijn om je energierekening te drukken, omdat het ding maar 10 watt gebruikt.
Een gemiddelde pc gebruikt er volgens mij heel wat meer.

Heeft iemand overigens een alternatief hiervoor om met zo min mogelijk stroomgebruik toch 24/7 je weerstationdata te kunnen uploaden?
Door schilper
#2972
Op genoemde site staat dat je dan een USB-RS232 adapter/converter kan gebruiken.

a USB-RS232 adapter to connect your Oregon Scientific weather station WMR-928/968/918N. Supported chipsets are FTI and PL2303. The WMR-100/200 and Mebus/Irox TE-923 can be connected directly via USB, no converter needed)

Dat werkt dus blijkbaar bij een Oregon, wellicht ook bij een Vantage 1
Door Willy Peters
#3078
Ik gebruik een Epia mini ITX moederbordje. Het bordje heeft een afmeting van 17 x 17 cm. Het bordje wordt gevoed door een ATX voeding. De spanning die aangeboden mag worden ligt tussen de 6 en 30 Volt. Het opgenomen vermogen is ongeveer 22 Watt. incl HD en CD-ROM speler. Bij mij draait het spul 24 uur per dag. Als besturingssyteem draait Windows XP. Verder heb ik WsWin draaien en een virusscanner. Bij mij draait het spul sinds vorig jaar juli onafgebroken. een aanrader
Bijlagen
Mobo_2_resize.JPG
Mobo_2_resize.JPG (55.08 KiB) 3264 keer bekeken
Door Eckie76
#3099
Strakke actie Willy, maar op hardware gebied met pc's ben ik niet zo'n enorme held.

Je hebt dus een moederbordje, maar hoe pas jij dingen aan m.b.t. je uitleesprogramma?
Hoe heb je de internetverbinding gekoppeld?

Veel vragen ik weet, maar ik ben zeer geïnteresseerd in iets dergelijks.

Een vriend van me heeft een oude laptop op de kop getikt, die verbruiken ook niet zo veel als een pc, maar ik geloof dat laptops niet zo heel blij zijn met continue aan staan??
Door Willy Peters
#3135
Hallo Olaf,

Nou, ik ben ook geen computerexpert hoor, maar zoals je bij de vorige link hebt kunnen lezen is het eigenlijk een gewoon moederbord alleen in een kleine uitvoering.
Bij dit moederbordje zit alles on board oftewel in gewoon Nederlands (mijn voorkeur) Op het bordje ztten alle aansluitingen, zoals een netwerkaansluiting, 2 USB poortjes, geluidskaart, een serieele poort (gebruik ik voor de Davis) Monitoraansluiting, parallelle poort enz. Verder zit er een ATX bus op. Op deze bus kun je elke ATX voeding aansluiten, desnoods sloop je deze uit een oude PC. Ook zit er een IDE-poort op het moederbord waar je een gewone HD en een CD-ROM speler op aansluit. Op het hele spulletje draait XP. Nu heb ik al een lege kast staan waar het handeltje ingebouwd moet worden, want zoals je kunt zien heb ik het hele handeltje op een plaatje MDF geschroefd. (staat al zo'n 3/4 jaar op het buerau te draaien).
Vragen? Ik hoor het wel...........
Door Goes
#3432
Ik gebruik zelf een Dell Optiplex GX270 met een 2.4MHz processor en met 1GB geheugen en een 40GB HDD wat op XP Pro draait.
Het is een klein stil en zuinig systeem.
Deze computer ligt bij mij in de huiskamer onder een kast en is direct aangesloten op mij VP2.
Ik gebruik uiteraard geen beeldscherm toetsenbord en muis.
Dit systeem kost ongeveer 100 euro 2e hands, dus voor mensen die zitten geen zin hebben om zelf iets in elkaar te zetten is dit een mooie compacte oplossing.
Dit systeempje draait nu 2 jaar zonder problemen.



Groeten.
Bijlagen
OptiplexGX270.jpg
OptiplexGX270.jpg (17.41 KiB) 3264 keer bekeken