Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
#3468
Eind vorig jaar heb ik een weerhut in elkaar gestoken. Omdat in de winter de zon niet sterk genoeg is kon ik nog niet uittesten of deze de warmte genoeg buiten houd.
Gisteren was de eerste "testdag" en blijkt dat ik toch ongeveer 2°C te veel gemeten heb (boven 20°C).

Ik kan enkele redenen verzinnen, namelijk, weerhut staat niet op gras (plat dak met zwarte bodem) en misschien iets met de weerhut zelf.

Het eerste hoop ik binnenkort te temperen door mijn planten (die nu nog binnen staan) er onder te zetten.

Verder heb ik gehoord dat een ventilator ook wel eens zou kunnen helpen. Echter vraag ik me af in hoeverre die het broeikaseffect in de weerhut gaat tegenhouden? En hoe zou deze het best geplaatst zijn, want ik vind op het internet verschillende manieren (op het plafond, op de bodem,..).
Door weerzoetermeer
#3472
Hoi,

Ik denk niet dat een fan dit probleem gaat oplossen. Misschien meet hij met een fan een paar tiende lager. Je kan beter zoeken naar een betere opstel plaats waar voldoende natuurlijke ventilatie aanwezig is en dat deze ventilatie door de weerhut kan stromen. Een weerhut op een plat dak met ook nog eens een zwarte ondergrond van wellicht dakbedekking gaat niet goed werken, of je moet voldoende wind hebben. Aan de andere kant is het ook helemaal niet erg om wat hoger te meten. In een stad of dorp is het altijd wat warmer door de bebouwing....

Succes met je weerstation!

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland

http://www.weerzoetermeer.nl
Door Meteo Simpelveld
#3476
Goedemiddag,

Wanneer de dakbedekking zwart is zal deze bij redelijke zonnestraling erg warm worden en dit wordt dan weer uitgestraald.

Bert
Door schilper
#3481
Ik heb goede ervaringen met een ventilator als hulpmiddel.
Gebruik een Vantage Pro2 met Daylight Fan. Ik woon in de bebouwde kom en heb dus ook "last" van bebouwing en beplanting. Vooral bij windstilte scheelt het gemiddeld zo'n 1,5 graad als de ventilator aan staat.
Door weerzoetermeer
#3483
Als je het tuin effect weg wilt halen dan moet je eerst je hele tuin en omgeving gaan ventileren. Je ventileert natuurlijk alleen het weerhutje. Wat Schilper zegt klopt wel....bij windstilte is het een ander verhaal. Ik heb zelf ook een VP2 met fan. Onder normale omstandigheden is het echt maar een paar tiende. Mogelijk gaat het wat uitmaken als je het weerstation wat hoger neerzet zodat het meer in de wind en dus ventilatie komt te staan. Maar ja...dan heb je geen officiele waarnemers hoogte meer...arghhhh. Lastig dat meten hoor....

Succes!
Door Eckie76
#3500
Het probleem is, zoals Bert al zei, het dakleer.
Dit wordt veel te warm en absorbeert deze warmte een langere tijd.
Dus ook als de zon weg is zal het dakleer warmte blijven uitstralen.

Andere opstelplaats is eigenlijk vereist, met planten bereik je ook niet veel.