Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door wthus
#21834
Leuke opstelling zo!

Zal alleen echt aanbevelen om er een wit plaatje boven te maken! Nu zal je namelijk rechtstreeks de stralingskoude gaan meten welke vanuit de atomosfeer op de sensor uitstraalt. Een plaatje erboven voorkomt dit en zorgt ervoor dat je daadwerkelijk de lucht temperatuur/temperatuur op 10 cm boven de grond zal meten. Op jouw wijze zal je bij een stralingsnacht bijvoorbeeld snel -10 kunnen meten, terwijl het werkelijk misschien maar -5 graad dient te zijn (bij bijvoorbeeld een -1 graad in de weerhut op 150cm). Dan is het tevens ook nog eens te vergelijken met anderen in Nederland, dan als iedereen zo maar zijn eigen methode gaat gebruiken. Dan heeft het ook geen zin meer om tussen andere stations te gaan vergelijken. Hier in de Achterhoek meet iedereen (elke boer om het zo maar te zeggen) de 10cm aan de grond met een afdek plaatje erboven.

Hier vannacht ook weer vorst aan de grond, een -0,9 graad op 10cm hoogte met een alcoholthermometer gemeten, op officiële wijze (met plaatje erboven dus).



AenG schrijft:
Ik heb nu een constructie in de tuin staan voor testdoeleinden. Het kan zo eenvoudig worden verplaatst om de koudste plek in de tuin te vinden. Laat nu de nachtvorst maar komen :)


Meer over de constructie is te vinden in mijn weblog.

http://www.hetweerinboskamp.nl/index.ph ... g/mei-2010

gr Geert

Door tjabine
#21835
Geert gebruikt het alleen voor zich zelf volgens mij?
Ik ben het met je eens dat je een behoorlijke uitstralings temperatuur gaat meten.
Door leveren aan HWA kan niet (nog niet), dus is het toch geen probleem zo lijkt me.
Trouwens op jouw site kon ik niet terug vinden dat het 0.9°C onder nul is geweest.
Ik vond alleen een min van 1.7°C om 4.24 op 10 cm hoogte.
Of heb ik iets over het hoofd gezien?
Door AenG
#21842
Wilber,

Als ik je verhaal zo lees dat heb jij de ideale constructie voor het meten van de temperaturen. Heb jij hier ook een foto van?


gr Geert
Door wthus
#21845
tjabine schrijft:
Geert gebruikt het alleen voor zich zelf volgens mij?
Ik ben het met je eens dat je een behoorlijke uitstralings temperatuur gaat meten.
Door leveren aan HWA kan niet (nog niet), dus is het toch geen probleem zo lijkt me.
Trouwens op jouw site kon ik niet terug vinden dat het 0.9°C onder nul is geweest.
Ik vond alleen een min van 1.7°C om 4.24 op 10 cm hoogte.
Of heb ik iets over het hoofd gezien?


Daarom zij ik ook, alcohol thermometer Tjabine! De digitale meter van de VP wijkt momenteel af. Komt mede doordat er een "gat" onder zit op het moment (konijnen :( ) en doordat het apparaat maar per 0,6 graad wil meten + het feit dat de constructie nu nog te belemmerend is (dient licht aangepast te worden, maar geen tijd :( ). Gebruik die meter op het moment alleen ter indicatie, en de alcohol meter voor de officiële vastlegging.

Geert schrijft:
Wilber,

Als ik je verhaal zo lees dat heb jij de ideale constructie voor het meten van de temperaturen. Heb jij hier ook een foto van?

gr Geert


Op het moment niet. Zal in het pinkster weekeind even een foto schieten. Door drukte komt het er nu gewoon niet van (vandaar ook weinig op HWA aanwezig).
Door AenG
#21964
Ik heb de sensorhut aan de onderkant opengelaten zodat de straling vanaf de grond beter gemeten kan worden. Binnenkort de resultaten.

Ik kan al wel melden dat meten boven gras of zandgrond geen verschil maakt.

Bijlagen
opstelling2.jpg
opstelling2.jpg (128.68 KiB) 2101 keer bekeken
Door Mike
#21965
AenG schrijft:
Ik kan al wel melden dat meten boven gras of zandgrond geen verschil maakt.


Dat meen je toch niet?

Het is algemeen bekend dat zandgrond overdag warmer wordt en ook snachts meer afkoeld dan gras.
Door AenG
#21966
Mike schrijft:
AenG schrijft:
Ik kan al wel melden dat meten boven gras of zandgrond geen verschil maakt.


Dat meen je toch niet?

Het is algemeen bekend dat zandgrond overdag warmer wordt en ook snachts meer afkoeld dan gras.


Dat meen ik wel. Ik meet echt geen verschil!

Het is alleen jammer dat we nu geen vortsperiode hebben.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20