Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door AenG
#27225
Dat ziet er netjes uit Theo.
Had jij geen problemen met het grote gat in het onderste bord? Heb jij hiervoor ook de decoupeerzaag gebruikt?

gr Geert
Door WSWijk
#27227
AenG schrijft:
Dat ziet er netjes uit Theo.
Had jij geen problemen met het grote gat in het onderste bord? Heb jij hiervoor ook de decoupeerzaag gebruikt?

gr Geert


Hoi Geert,

Nee, geen probleem mee gehad. Er is een bord gesneuveld, doordat ik te snel wilde (gat boren met 8 mm, toen had ik ineens een bord dat uit 5 stukken bestond).
Hier had ik rekening mee gehouden, want in had er 2 in reserve gekocht.


Bovenste bord: 4 gaten voor de draadeinden.

Daaronder: 4 gaten voor de draadeinden. Voor de sensor van Davis heb je een gat nodig van 10,5 mm. Sensor er door, trekbandje aan de bovenkant, trekbandje aan de onderkant en klaar.

Daaronder (3 borden, allemaal gelijk): 4 gaten voor de draadeinden, groot gat in het midden voor de sensor.
Aangezien de sensor op zich niet zo gek dik is (8 mm) heb ik in de onderste 3 borden dus een gat geslepen met de Dremel, met de slijpschijf. Ik schat dat dit gat ongeveer 3 - 4 cm in doorsnee is. Het lijkt mij dat dit meer als voldoende is.

Als je op de onderkant van het bord kijkt, staat er een logo met informatie. De buitenste rand van dit logo heb ik als gat gemaakt. Ook weer lekker makkelijk. Je hebt een keurige cirkel in het midden van het bord. En ik had aan 1 slijpschijfje genoeg. Niet gebroken.

Tot slot heb ik er voor gekozen om de draad die van de sensor naar de transmitter loopt, veilig te stellen in een flexibele buis. Zag dat ze dat bij het KNMI ook op deze manier hadden zitten. Op deze manier valt de draad lekker op, zodat je er niet snel over zult struikelen als er iemand door het gras banjert. :-)

Groeten

Theo
Door WSWijk
#27230
Goh, ziet nu echt verschil.
Gewoon 2,4 graden. Klomphoogte 1.7 graden :-)

Geert,

Heb je nog behoefte om mijn gat te zien? :woohoo:

Anders maak ik daar zo nog even een foto van...

Groeten

Theo
Door AenG
#27231
WSWijk schrijft:
Goh, ziet nu echt verschil.
Gewoon 2,4 graden. Klomphoogte 1.7 graden :-)

Geert,

Heb je nog behoefte om mijn gat te zien? :woohoo:

Anders maak ik daar zo nog even een foto van...

Groeten

Theo


Mijn minimum temperaturen:
2 meter = 1.2 graden
10 cm = -0.3 graden

Maar een foto van de onderkant zou leuk zijn! Kun je ook een foto maken van de trekontlasting voor de kunststof buis. Ook aan de kant van de zendereenheid.

bvd
Geert
Door tjabine
#27232
Hoi Geert,

Je hebt als ik het goed zie een kalibratie toegepast aan de sensor op klomphoogte, hoeveel heb je hem aangepast?

Gr Ron.
Door AenG
#27233
tjabine schrijft:
Hoi Geert,

Je hebt als ik het goed zie een kalibratie toegepast aan de sensor op klomphoogte, hoeveel heb je hem aangepast?

Gr Ron.


Hoe bedoel je Ron?
In de software? Daar heb ik niets aangepast.
Door tjabine
#27234
AenG schrijft:
tjabine schrijft:
Hoi Geert,

Je hebt als ik het goed zie een kalibratie toegepast aan de sensor op klomphoogte, hoeveel heb je hem aangepast?

Gr Ron.


Hoe bedoel je Ron?
In de software? Daar heb ik niets aangepast.

Je maakt toch ook gebruik van de Davis sensor? die meet namelijk in stappen van 0.6 of 0.7 graden.
Uit ervaring weet ik dat je dan namelijk niet op een waarde van -0.3 kan uitkomen.
Vandaar dat ik dacht dat je een kalibratie had uitgevoerd.

Gr Ron.
Door AenG
#27235
tjabine schrijft:
AenG schrijft:
tjabine schrijft:
Hoi Geert,

Je hebt als ik het goed zie een kalibratie toegepast aan de sensor op klomphoogte, hoeveel heb je hem aangepast?

Gr Ron.


Hoe bedoel je Ron?
In de software? Daar heb ik niets aangepast.

Je maakt toch ook gebruik van de Davis sensor? die meet namelijk in stappen van 0.6 of 0.7 graden.
Uit ervaring weet ik dat je dan namelijk niet op een waarde van -0.3 kan uitkomen.
Vandaar dat ik dacht dat je een kalibratie had uitgevoerd.

Gr Ron.


Nee, daar heb ik niets aan gedaan.

Maar misschien werkt het zo:

meting 1: 0.4
meting 2: -0.3

Ik hoop wel dat er een keer een sensor te koop komt die in stappen van 0.1 graden meet want dit schiet natuurlijk niet op.
Door WSWijk
#27236
AenG schrijft:

Maar een foto van de onderkant zou leuk zijn! Kun je ook een foto maken van de trekontlasting voor de kunststof buis. Ook aan de kant van de zendereenheid.

bvd
Geert


Hoi Geert,

Ehhh... een trekontlasting, wat is dat? Afbeelding
Afbeelding
Ik ben nog even aan het kijken hoe ik dat hier kan realiseren. Misschien met de kabelbrug. Je weet wel, die je voor pvcbuizen gebruikt. Gewoon in de muur vastboren.
Zoals je ziet zit hij bij de transmitter (nog) gewoon los.

Aan de kant van de weerhut zit hij gewoon klemvast.
Afbeelding

En tot slot, de foto van m'n gat...
Afbeelding

Groetjes

Theo
Door AenG
#27237
Die trekontlasting is wel van levensbelang hoor.
Ik ben er al een paar keer achter blijven haken tijdens het werken in de tuin. Het was maar goed dat er aan beide kanten een tire warp zat:) .

Weet jij trouwens hoe groot het gat aan de onderkant was van die KNMI sensorhut? Want je zou denken, hoe groter het gat hoe meer koudestraling vanuit de ondergrond.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 20