Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door nolversteeg
#27261
Hallo Meteo vrienden,

Als er een mogelijk was in de software van weatherlink om zelf te kalibreren met 0 graden (zero) en 50, beter 100 graden (span) zal je een heel eind in de richting komen.
Als ik zie dat de temperatureprobe meet op 1 graad nauwkerig +/- 0,5 graden ben je zowiewzo de weg al kwijt. Ik ben ook bezig geweest met de ISS sensor om deze af te regelen, 0 graden is aan het eind van het jaar geen probleem ,ECHTE thermometer naast
de electronische en dan de offset ingeven, dan ben je redelijk naukerig, als ik zie dat in de zomer de temp naar een hogere waarde gaat wijkt deze best wel af ,waar je dan niets aan kan doen, misschien maar goed ook want ik zie geen mogelijkheid om de temp/hum sensor in een bak kokend water te zetten om 100 graden af te regelen . Kortom de sensor hoort bij het station en zal dan de waarde geven waar hij op gekalibreerd is (aangenomen dus)door de fabrikant. Indien de specs al aangeven 1 graad +/- 0,5 kan je hier zeker niets mee . Leuk voor de verkoop.
VWS kan dit wel , maar dan blijft nog de vraag hoe maak ik 100 graden (50).

Groeten Nol
meteo Eersel
Door AenG
#27264
Ik heb net een berichtje van Dick.
Ook met de nieuwste firmware heb je hetzelfde probleem:(

Davis zegt dat dit niet gewijzigd kan worden (producteigenschap) en ook in de toekomst zal dit niet veranderen. Dit geldt voor alle stations waaraan een extra temp sensor kan.
Door jango
#27267
AenG schrijft:
Ik heb net een berichtje van Dick.
Ook met de nieuwste firmware heb je hetzelfde probleem:(

Davis zegt dat dit niet gewijzigd kan worden (producteigenschap) en ook in de toekomst zal dit niet veranderen. Dit geldt voor alle stations waaraan een extra temp sensor kan.


Ik heb ook een nieuw temp./soil station en dus ook dat probleem.

Maar?

1é - Is het de probe die alleen maar kan meten in hele °F en dus ongeveer ½ °C.
2é - Of kan het station alleen op deze manier meten.

Is het 1é dan zou je een andere probe kunnen installeren die wel kan meten in 0.1°.
Is het 2é dan kunnen we niets veranderen.

Ik gebruik dit station alleen om te meten op +5 cm en bodem temp. op -10 , -20 , -40 cm.
Daarom vind ik het probleem van meting op een ½ graad nauwkeurig niet zo erg
Door tjabine
#27270
jango schrijft:
AenG schrijft:
Ik heb net een berichtje van Dick.
Ook met de nieuwste firmware heb je hetzelfde probleem:(

Davis zegt dat dit niet gewijzigd kan worden (producteigenschap) en ook in de toekomst zal dit niet veranderen. Dit geldt voor alle stations waaraan een extra temp sensor kan.


Ik heb ook een nieuw temp./soil station en dus ook dat probleem.

Maar?

1é - Is het de probe die alleen maar kan meten in hele °F en dus ongeveer ½ °C.
2é - Of kan het station alleen op deze manier meten.

Is het 1é dan zou je een andere probe kunnen installeren die wel kan meten in 0.1°.
Is het 2é dan kunnen we niets veranderen.

Ik gebruik dit station alleen om te meten op +5 cm en bodem temp. op -10 , -20 , -40 cm.
Daarom vind ik het probleem van meting op een ½ graad nauwkeurig niet zo erg


Het licht aan het station!
Ik heb er een temp/hum sensor aangehangen uit de ISS en die doet precies het zelfde.
Helaas dus.

Gr Ron.
Door weerstationhoogeloon
#27271
Hoi Ron,

Even voor de duidelijkheid: bedoel je met "station" de Davis Wireless Temperature Station 6372 ?? Die heeft inderdaad volgens datasheet een resolutie van 1 °C en een sensor nauwkeurigheid van 0,5 °C. Er wordt gemeten in °F en omgerekend in hele °C (als ik de datasheet goed interpreteer)

Ik wil er zo'n zelfde ook aanschaffen, maar vind de resolutie van 1 graad niet zo'n probleem. Dus nauwkeuriger als 1°C kan je niet meten met deze Wireless Temperature Station 6372:

Gegevens datasheet:

Outside Temperature (Air)
Resolution and Units: 1°F or 1°C. Celsius is converted from Fahrenheit and rounded to the nearest 1°C
Range: -40° to +150°F (-40° to +65° C)
Sensor Accuracy: ±1°F (±0.5°C) typical (See Chart)
Update Interval: 10 seconds
Alarms: High and Low Thresholds from Instant Reading

gr Remie
Door weerstationhoogeloon
#27273
tjabine schrijft:
Klopt, Remie dat is hem.
Meet in stapjes van 0.5/0.6 graden.

Gr Ron.


Ron, het is inderdaad jammer dat dit "Wireless Temperature Station 6372" in stapjes meet van 0,5°C. De VP2 meet in stapjes van 0,1°C.

Ik gebruik ook nog een (oude) Weather Wizard III. De regenmeter van de Weather Wizard III meet in stapjes van 0,2 of 0,3mm. Hij meet namelijk 0,01" en rekent dat om naar mm (0,01 x 2,54 = 0.0254) 0,0254mm neerslag geeft ie de ene keer weer als 0,2mm de andere keer 0,3mm. De regenmeter van de VP2 meet weer in stapjes van 0,2mm. Altans dat geeft de console weer. Volgens mij meten de tipping-buckets ook in inches en wordt e.e.a. omgerekend middels het bijgeleverde metrische gewichtje.

Ik vind het allemaal erg verwarrend bij Davis met die Imperial Units versus de SI-eenheden die wij gebruiken. Volgens mij zou het beter zijn als er een echt weerstation (sensoren en console) werd ontwikkeld geheel volgens het metrische stelsel.

(nou begint m'n verhaal toch een beetje off-topic te geraken....., denk ik)

gr. Remie
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20