Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door eelderweer
#22835
Hallo allemaal.

Aangezien er op nog geen 2 km hier vandaan een KNMI weerstation is gestationeerd, leek het mij na een half jaar in bezit te zijn van mijn weerstation wel eens leuk om de meetdata naast elkaar te leggen. Het KNMI station Eelde is in het open veld (gras) gestationeerd, mijn station in het dorp zelf, waarbij alle meetapparatuur in een mast is gepositioneerd (Davis Vantage Vue). Dit betekent wel dat de temperatuur dus op grotere hoogte wordt gemeten dan dat zou moeten, maar gezien de dichte bebouwing en wel zeer beschutte en rondom bebouwde tuin, was dit voor mij de beste oplossing. De wind heeft wel vanuit alle richtingen vrij spel en de windmeter steekt ongeveer anderhalve meter boven alle bebouwing uit.

Onderstaand de correlaties tussen verschillende meetdata. Vooral de maximale en gemiddelde etmaal temperatuur komen verrassend goed overeen, bij de minimale temperatuur meet het KNMI station over het algemeen lager en de verschillen worden hierbij groter. De meethoogte en het verschil tussen in het dorp of in het vrije veld meten zullen hier ongetwijfeld de reden voor zijn. De wind is in het vrije veld bijna een keer zo sterk, al is de correlatie weer wel vrij goed.

Op zich dus wel leuk om te zien hoe de positie en omgeving van je station wel of geen invloed heeft op bepaalde meetwaardes. Ik ben zelf wel heel tevreden over de vergelijking, al is wel duidelijk, dat ik niet het koude record zal gaan breken :).
Ik ben benieuwd of er meer stations zijn, die wel eens data naast elkaar hebben gelegd om zo wat inzicht te krijgen in lokale verschillen.



Groeten, Christian.
Door wsEpe
#22837
Mijn dichtsbijzijnde knmi-station ligt 40 km verderop, dus vergelijken van beiden is een beetje appels en peren vergelijken. Ik heb het met de temperatuur wel even gedaan voor de laatste 5 maanden. Ik was toch benieuwd of mijn indruk van de meetwaarden klopten.
De correlaties zijn vergelijkbaar met de jouwe. Wel grappig om te zien, dat bij de min temp. mijn waarden zowel bij koud als warm weer (gemiddeld) ong. 0,5 graden hoger ligt dan bij knmi. En dat bij de max. temp. bij koud weer (gemiddeld) het verschil op 0,2 graden ligt, maar bij warm, zonnig weer het verschil oploopt tot 1 graad.
Dat zal wel met het stadseffect te maken hebben. Eigenlijk ben ik ook blij verrast, dat de waarden aardig kloppen.