Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door tinuz97
#40104
koos schrijft:
Bij hevige wind zit er best wel wat beweging in de top van de mast. Maar tot nu toe heeft de mast het gehouden. Hij heeft een aantal keren stoten van 60 km/h gehad.

Maar zoals al eerder vermeld; dit is ook voor mij een experiment. Als de mast onderuit gaat kan er geen schade ontstaan. Het dichtbijzijnde gebouw is altijd nog 65 meter weg.

Dat jouw mast van 2,50 meter zwiept verwonderd mij. Dan zul je ook wel een dunwandige buis van geringe afmetingen gebruikt hebben.


Klopt,niet al te dik nee,geloof 3 cm,en 1 van 2,5 cm lol(die van 2,5 zit wel 1 meter in de 3cm geschoven)
Keer veranderen,erg veel wiebelt hij niet,maar verander dit een keer,liefst zo stijf mogelijk (theorie: wiebelen beïnvloed de meting denk ik? )

Overigens welkom op HWA als ik dat nog niet ergens vermeld had :)
Door Meteo Hoogeveen
#40105
[img size=448]http://www.hetweeractueel.nl/images/fbfiles/images/opstelling_windmeter-5a1063ef000baad107500df399c561e2.jpg[/img] aluminiumbuis 40x2 mm van 3 meter lengte.

vastgemaakt met koppelstuk aan buis van 40 cm lengte
daar weer een koppelstuk aan met buis van 2,5 meter die met voetstuk vaststaat op de zoldervloer met 4 keilbouten.

heeft vanmiddag een windstoot van bijna 70 km/uur doorstaan

zwiept niet.

groet,

Bert
Bijlagen
opstelling_windmeter-5a1063ef000baad107500df399c561e2.jpg
opstelling_windmeter-5a1063ef000baad107500df399c561e2.jpg (16.45 KiB) 7956 keer bekeken
Door jorissynaeve
#40122
Vanaf wanneer heb je een vergunning nodig in België trouwens? Want ik veronderstel dat zo'n mast van 10m wel een vergunning nodig heeft?
Door AenG
#40123
jorissynaeve schrijft:
Vanaf wanneer heb je een vergunning nodig in België trouwens? Want ik veronderstel dat zo'n mast van 10m wel een vergunning nodig heeft?


In België is dat denk ik niet nodig, daar vinden ze alles ok!:)
Door koos
#40127
Ik heb nooit aan een vergunning gedacht. De mast staat aan de rand van het dorp en is niemand tot last. En zelfs (vrijwel) niet zichtbaar vanaf de openbare weg.
Gebruikersavatar
Door pdw112
#71864
Even een oud topic omhoog halen.
Ik heb nu een mast van 4m steigerbuis met daar aan vast een verwarmingsbuis van 3m.
Deze zitten aan elkaar over een lengte van 50cm met 4 buis klemmen.
Nu zwiept hij erg boven in bij harde wind.
Iemand hier een oplossing voor.

Boven in hangen 2 windmeters.

Gr,
Arnaut
20200209_223302.jpg
20200209_223302.jpg (370.17 KiB) 7913 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#71866
Aanbrengen van tuien lijkt me de enig werkzame oplossing.
Hoeft op zich niet tot de volle hoogte, als het grootste deel van de mast maar vastgehouden wordt:
heel hoog tuien heeft zelfs het risico dat dan het stuk eronder kan gaan zwiepen & buigen.
;-) Een soort 'slappe kniën' die je weer met extra tuien moet gaan opvangen.

Had zelf eerst de mast vrijstaand op een antennesteun.
Na stormschade een 2-beensteun onder ca. 45 graden aangebracht waarbij de tuidraad door een pvc-buis loopt:
minder fraai (want meer zichtbaar), maar daarmee meer stijfheid toegevoegd, omdat ik niet rondom kon tuien.
De wat vreemde 'parallellogram'-constructie aan de onderkant van de mast was daarbij een toevoeging om benodigde extra afstand te creëren t.o.v. de muur voor de tuien van de verlengde mast.
Zwiepen van het boveneind ook daarmee trouwens niet helemaal te voorkomen.
Sensorenmast [origineel].jpg
Sensorenmast [origineel].jpg (10.64 KiB) 7904 keer bekeken
Sensorenmast [na2017].jpg
Sensorenmast [na2017].jpg (11.31 KiB) 7904 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pdw112
#71867
Bedankt.
Ga eens kijken wat ik kan doen.
Eerst eens de bovenste buis eens 1m laten zakken.
Eens kijken wat dat oplost.

Hij moet toch naar beneden omdat de windmeter van de nexus 90 is gedraaid door de storm.
20200210_084824.jpg
20200210_084824.jpg (265.93 KiB) 7900 keer bekeken
Door hmderek
#72146
Heb zelf een setup met een losstaande buis van ongeveer 5 meter a 6 cm dik. Eerst een zware stalen buis van 3 meter die ongeveer een meter de grond in staat, met daarna een lichtere aluminium buis van 3 meter met een koppelstuk erboven.

Ik had met een koppelstuk nog hoger kunnen gaan, maar ik had het gevoel dat de buis dan teveel zou gaan zwiepen.

Ik zou wel graag nog wat hoger willen. 10 meter wordt hem niet, maar misschien 7 meter.

Dan zou ik de buis wel extra moeten verstevigen met kabels. Wat gebruiken degenen met ervaring daarmee daarvoor? Waar koop je zoiets?
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72149
Als je geen professionele tuidraden kunt vinden met bijbehorende bevestiging en spanners, dan zou ik 'behelpen' met datgene wat wel pragmatisch binnen bereik is.
2 Invalshoeken waarmee ik enige praktijkervaring heb:
- er is getwiste, meeraderige staalkabel voor opspannen in boomgaarden & tuinen van druiven en van vergelijkbare planten,
i.t.t. de 'enkele' staaldraad die bijv. als weideafrastering wordt gebruikt. Die laatste is m.i. te star en inflexibel.
- waslijndraad met metaalkern (kost weinig, maar daar kan na verloop van tijd door variatie van beweging & spannen materiaalmoeheid optreden met breuk als gevolg).
Als je het nuchter beschouwt, dan is die waslijndraad eigenlijk de bovengenoemde staalkabel met een plastic omhulling.