Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door weerstation
#24040
De 2 buizen zitten 75 cm in elkaar geschoven. Aangezien de klem van mijn windmeter niet om de buis van 50mm paste is bovenin de mast een kort buisje van 32 mm geplaatst. De mast is in totaal 11.50 meter.
Door Tonky
#24043
SpeedyGJ schrijft:
[quote
@Tonky: En nee je zal vast wel niet de enige zijn, zolang je maar goed zit qua wind dan is er nergens om hierbij op te winden :D[/quote]

Dat is dus idd het probleem, dat zit niet goed....
Maar ik zal verder niet off topic gaan. ;)
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#24057
weerstation schrijft:
De 2 buizen zitten 75 cm in elkaar geschoven. Aangezien de klem van mijn windmeter niet om de buis van 50mm paste is bovenin de mast een kort buisje van 32 mm geplaatst. De mast is in totaal 11.50 meter.


Oke Dank je,

Prima hoogte toch.:) De wind richting zal zeker een stuk stabieler zijn nu denk ik.


Mvg,

Martijn
Door koos
#40031
Ik heb ook voor dit dilemma gestaan. Niet gehinderd door enige kennis van metalen bouwwerken heb ik twee aluminium buizen gekocht. Eén met een diameter van 50 mm en één met een diameter van 40 milimeter. Beiden 6 meter lang. Deze heb ik in elkaar geschoven en ingekort tot 10 meter. Voor het plaatsen heb ik een lange houten tuinpaal (3.5 meter)genomen (10 X 10 cm) en deze 1.5 meter ingegraven. Met kunsttof zadels van 50 mm heb ik de mast rechtop aan de houten paal bevestigd. Ik heb geen tuidraden gebruikt

Ervaring: de mast zwiept inderdaad iets bij windvlagen. Maar ik kan me niet indenken dat de meting hier signifikant door beïnvloed wordt. De mast staat nu 4 maanden en heeft enkele windvlagen van 60 km/h doorstaan. Of het bouwwerk het ook houdt bij een stevige storm moet nog blijken. Ik durf dit risico te nemen omdat de mast opgesteld staat op een groot grasveld zodat bij omvallen er geen gevaar bestaat voor de omgeving. Hooguit kan mijn windmeter het begeven.

Ik ben tot deze constructie gekomen omdat het mij niet is gelukt om als leek aan goede informatie en materialen (waar koop ik stalen buizen?) te komen voor het bouwen van een goede mast. Het enige alternatief was het kopen en laten plaatsen van een professionele mast. Maar dit liep ver buiten mijn budget. De totale kosten van mijn contructie bedragen ongeveer €50,- voor de aluminium buizen, € 15,- voor de tuinpaal en €5,- voor klein materiaal. De mast voldoet tot nu toe aan alle verwachtingen.

Als er mensen zijn die betaalbare alternatieven weten dan hoor ik het graag.
Door SpeedyGJ
#40036
Beton omheen storten? Dan weet je zeker dat die niet meer om gaat, of de boel moet gaan omknikken.
Voor de rest ben ik wel eens benieuwd naar de foto's :)
Door weerstation
#40037
Koos ik denk dat je constructie na verloop van tijd 2 zwakke plekken zal vertonen.

De kunststof klemmen zullen, onder invloed van het zonlicht, hard worden en breken en het hout zal gaan rotten.

Ik zou eens bij een oud ijzer handel naar een u-balk zoeken ter vervanging van de tuinpaal. Deze voorzien van een betonnen voet en de buis met bijvoorbeeld uitlaatklemmen aan de balk vast zetten.

Met de aluminium buizen is niets mis mee.
Succes
Door koos
#40065
weerstation schrijft:
Koos ik denk dat je constructie na verloop van tijd 2 zwakke plekken zal vertonen.

De kunststof klemmen zullen, onder invloed van het zonlicht, hard worden en breken en het hout zal gaan rotten.

Ik zou eens bij een oud ijzer handel naar een u-balk zoeken ter vervanging van de tuinpaal. Deze voorzien van een betonnen voet en de buis met bijvoorbeeld uitlaatklemmen aan de balk vast zetten.

Met de aluminium buizen is niets mis mee.
Succes


Dank voor je tips. Ik ga uitkijken naar een geschikte u-balk en uitlaatklemmen.

En voor de nieuwsgierigen hier een paar foto's.

(ik heb problemen bij het plaatsen van de foto's. Ik zal de FAQ hierover nog eens lezen. Eventjes geduld a.u.b.)
Door tinuz97
#40102
Zwiept dat niet ?
Ik heb kleine stukje van aluminium (circa 2.50 meter) maar zwiept.
Mooie opbouw en locatie overigens.
Door koos
#40103
Bij hevige wind zit er best wel wat beweging in de top van de mast. Maar tot nu toe heeft de mast het gehouden. Hij heeft een aantal keren stoten van 60 km/h gehad.

Maar zoals al eerder vermeld; dit is ook voor mij een experiment. Als de mast onderuit gaat kan er geen schade ontstaan. Het dichtbijzijnde gebouw is altijd nog 65 meter weg.

Dat jouw mast van 2,50 meter zwiept verwonderd mij. Dan zul je ook wel een dunwandige buis van geringe afmetingen gebruikt hebben.